اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

قانون ممنوعیت افزایش 25 درصدی اجاره بها، سیاستی ناکارآمد است

کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن استان مرکزی قانون ممنوعیت افزایش 25 درصدی اجاره بها را سیاستی ناکارآمد دانست.

قانون ممنوعیت افزایش 25 درصدی اجاره بها، سیاستی ناکارآمد است

مهدی تابنده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: همزمان با شیوع کرونا و با تصمیم ستاد ملی کرونا ممنوعیت افزایش بیش از 25 درصدی اجاره بها به تصویب رسید و بر اساس آن مستاجرین می‌توانستند از موجرانی که اجاره‌بها را بیش از حد مجاز افزایش داده‌اند شکایت کنند، اما باید گفت این قانون که به منظور جلوگیری از افزایش اجاره بها به تصویب رسیده، مصوبه‌ای غیرکارمد است.

وی تصریح کرد: به کرات شاهدیم موجران برای اینکه با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند، مستاجران خود را به بهانه اینکه قصد فروش و یا اجاره به اقوام و آشنایان را دارم، ناچار به تخلیه کرده، سپس با قیمت بالاتر به مستاجر دیگری اجاره می‌دهند که این نشان می‌دهد این قانون نتوانسته ابزاری بازدارنده در افزایش اجاره بها باشد.

کارشناس اقتصاد و مسکن استان مرکزی با بیان اینکه وضعیت اجاره مسکن وضعیت نگران کننده و وخیمی است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نظارت بر عملکرد بنگاه‌ها را جدی‌تر گرفته و دستگاه‌های قانون‌گذار نیز باید قوانین بازدارنده در کنترل قیمت اجاره بها و یا قیمت مسکن به تصویب برسانند.

تابنده با اشاره به لزوم احیای قانون کاداستر بیان کرد: بیش از یک میلیون و 600 تا 800 هزار مترمربع زمین ناخالص در ایران وجود دارد که با اجرای قانون کاداستر و کدبندی زمین‌ها می‌توان تا حدودی مشکل مسکن را در کشور برطرف کرد.

وی بر ضرورت اعمال مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی مسکن یا مالیات‌های بازدارنده را از راهکارهای موثر بر جلوگیری از افزایش اجاره بها برشمرد و تصریح کرد: هیچ قانون قاطعی برای کنترل اجاره بها در قوانین کشور وجود ندارد و این خلایی است که باید آن را برطرف کرد.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول