اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان خواستار گسترش همکاری‌های بین المللی برای دستیابی به توسعه پایدار

رئیس جمهور ازبکستان در نشست تصویری «بریکس پلاس» خواستار گسترش همکاری‌های بین المللی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار شد.

ازبکستان خواستار گسترش همکاری‌های بین المللی برای دستیابی به توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان بنابه دعوت «شی جین‌ پینگ» رئیس جمهور چین در دیالوگ سطح عالی مبنی بر توسعه جهانی در قالب «بریکس پلاس» شرکت کرد.

در این نشست ویدئویی که تحت ریاست چین برگزار شد، روسای جمهور و نخست وزیران 18 کشور جهان شرکت کردند.

همزمان با روسای جمهور ازبکستان و چین «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر، «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «سیریل رامافوسا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، «همیلتون مورائو» معاون رئیس جمهور برزیل و همچنین رهبران دولت‌های کامبوج، مالزی، تایلند، فیجی و اتیوپی شرکت کردند.

در این نشست ویدئویی همکاری‌های چندجانبه در زمینه امنیت و ثبات، گسترش همکاری‌های متقابل عملی در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری، اقتصاد «سبز»، فناوری‌ها و نوآوری‌های پیشرفته، دیجیتالی‌سازی، حمل‌ونقل و لجستیک، محیط زیست و حوزه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود بر اهمیت ویژه دیالوگ در قالب «بریکس پلاس» به عنوان یک قالب مورد نیاز برای مشارکت فراگیر و در پیشبرد برنامه توسعه پایدار تاکید کرد.

میرضیایف تاکید کرد که جهان معاصر در حال تحول عمیقی است که با تعدادی از روندهای نگران کننده همراه است ، تنش بین المللی تشدید و نشانه‌هایی از یک بحران اقتصادی سیستماتیک مشاهده می‌شود.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: در این شرایط  ازبکستان جدید که به طور مداوم اصلاحاتی را مبتنی بر اصل «منافع انسان بالاتر از همه موارد» ادامه می‌دهد، برای همکاری‌های بین المللی گسترده از جمله همکاری‌های متقابل در قالب «جنوب-جنوب» آماده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون برای از بین بردن پیامدهای بحرانی در اقتصاد جهانی اتخاذ تدابیر هماهنگ جهت رفع موانع تجاری، ایجاد زنجیره‌های جدید تولید و لجستیک، جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های تعاونی و زیربنایی و همچنین انتقال فناوری و نوآوری، تعمیق همکاری‌ها در حوزه هوش مصنوعی، دیجیتالی شدن، بیوتکنولوژی، تولید واکسن حایز اهمیت است.

وی با اهداف پیشبرد طرح‌ها و ابتکارات مشترک پیشنهاد راه اندازی مجمع تجاری «بریکس پلاس» را مطرح کرد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین خواستار تقویت به هم پیوستگی حمل و نقل و ارتباطات و قرار دادن این منطقه در مسیرهای بین قاره‌ای «شمال – جنوب» و «غرب – شرق» شد.

وی از دعوت سازمان ملل محد مبنی بر تامین گردش با ثبات و باز محصولات غذایی در بازارها حمایت کرد.

میرضیایف اجرای برنامه‌ها در زمینه کاهش فقر و حمایت از کارآفرینی، تشدید همکاری‌های چند جانبه در مسائل آب و هوا و توسعه پتانسیل انسانی را به عنوان یکی از ابعاد کلیدی قلمداد کرد. همچنین بر علاقمندی ازبکستان برای شرکت در برنامه‌های لیگ دانشگاه‌ها و دانشگاه شبکه‌ای «بریکس» و همچنین در زمینه آموزش حرفه‌ای و سیاست جوانان تاکید شد.

طرف ازبک به عنوان رئیس سازمان همکاری شانگهای همچنین پیشنهاد تنظیم ساز و کارهای همکاری‌های عملی «بریکس» و سازمان همکاری شانگهای ارائه کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری دیالوگ در قالب «بریکس پلاس» یک بار دیگر روحیه مشترک برای غلبه بر چالش‌های مشترک در اسرع وقت و تامین ثبات جهانی و توسعه پایدار کشورهای ما را نشان داد.

انتهای پیام/ح/ ت 75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول