اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ابراز علاقه‌ قرقیزها به سرمایه‌گذاری ترک‌زبان‌ها در این کشور

رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار رؤسای هیئت‌های پارلمانی کشورهای ترک‌زبان گفت: خوشحال خواهیم شد که شاهد حضور سرمایه گذاران بیشتری از کشورهای ترک در کشور باشیم.

ابراز علاقه‌ قرقیزها به سرمایه‌گذاری ترک‌زبان‌ها در این کشور

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در چارچوب نشست روسای پارلمان کشورهای ترک زبان در چولپان آتای قرقیزستان، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با روسای هیئت‌های پارلمانی کشورهای ترک زبان (TurkPA) در شهر چولپان آتا در منطقه ایسیک‌کول دیدار کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در این دیدار تاکید کرد ترکپا که در سال 2008 تأسیس شد، طی سال‌های فعالیت خود به بستر مهمی برای همکاری‌های بین پارلمانی تبدیل شده است.

وی افزود: نمایندگان پارلمان ما موضوعات مهم را مورد بحث قرار داده و اطلاعات و تجربیات خود را در زمینه‌های دارای اولویت به اشتراک می‌‌گذارند.

جباراف با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و معنوی به عنوان زیربنای روابط کشورها گفت: قرقیزستان به عنوان یکی از کشورهای موسس ترک‌پا، علاقه مند به تشکیل انجمن بین پارلمانی به عنوان نمونه‌ای از تجلی همبستگی و اتحاد کشورهایمان است.

وی افزود: معتقدم تشدید همکاری‌های ما بدون پایه‌ای قابل اعتماد مبتنی بر اعتماد، دوستی و همکاری که سال به سال روابط مدرن بین‌دولتی خود را بر آن بنا می‌کنیم، غیرممکن خواهد بود.

جباراف به اهمیت به کارگیری رویکردهای جدید برای حل مشکلات، غلبه بر چالش‌ها و تهدیدهای زمان جدید اشاره کرد. 

وی تاکید کرد: ما باید اسناد برنامه موجود را به روز کنیم و دائماً روی بهبود آنها کار کنیم. در عین حال، ما باید درک کنیم که تحولات عمیق امروزی در جهان به ما فرصتی تاریخی می‌دهد تا روابط خود را بازسازی کنیم و آنها را با محتوای جدید پر کنیم و ارزش‌هایی مانند عزت و افتخار را سرلوحه خود قرار دهیم.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: این روابط جدید در فضای شورای ترک باید به الگویی از روابط بین دولتی در زمان جدید تبدیل شود و ساخت قرقیزستانی تازه و شکوفا هدف اصلی مدیریت این کشور است. بنابراین ما توسعه اقتصادی کشور را در اولویت قرار خواهیم داد و سرمایه‌گذاری‌های باکیفیت را در امیدوارکننده‌ترین و جالب‌ترین پروژه‌ها جذب می‌کنیم.

جباراف افزود: امروزه حمایت متقابل در گذار به مدل توسعه پایدار مستقل بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و خوشحال خواهیم شد که شاهد حضور سرمایه گذاران بیشتری از کشورهای ترک در کشور باشیم تا رفاه مشترک خود را در کنار هم افزایش دهیم.

قرقیزستان بر اساس این ارزش‌های تزلزل ناپذیر آماده همکاری ثمربخش با ملت‌های برادر ترک است. من مطمئن هستم که با هم بر همه مشکلات غلبه خواهیم کرد و در ساختن جهانی بهتر سهیم خواهیم بود.

همچنین در این مراسم، «یرلان کوشانوف» رئیس پارلمان قزاقستان و رئیس ترک‌پا سخنرانی و خاطرنشان کرد که نشست عمومی یازدهمین نشست شورای ترک ترکپا در سواحل دریاچه ایسیک کول برگزار می‌شود.

به گفته وی، کشورهای ترک‌پا با یک فرهنگ و ریشه تاریخی مشترک متحد شده‌اند.

کوشانوف تاکید کرد که به لطف تماس‌ها در سطح سران کشورها، روابط در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین کشورها با موفقیت در حال توسعه است و سازمان نیز به نوبه خود تمام تلاش خود را برای تشدید بیشتر روابط بین پارلمانی انجام می‌دهد.

وی یادآور شد که در سال 2021 قزاقستان ریاست ترک‌پا را از آذربایجان تحویل گرفت. در دوره ریاست جمهوری، تمام فعالیت‌های برنامه ریزی شده قبلی تکمیل شد.

وی همچنین افزود که در جلسه عمومی امروز، ریاست به طرف قرقیزستان واگذار خواهد شد.

در این نشست و دیدار «تالانت مامیتوف» رئیس پارلمان قرقیزستان، «صاحبه غفاروا» رئیس پارلمان ملی جمهوری آذربایجان، «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ملی بزرگ ترکیه، «تنزیله ناربایوا» رئیس سنای ازبکستان به عنوان ناظر، «ساندور لژاک»  نایب رئیس پارلمان مجارستان (در مقام ناظر) و « قاسم قلی بابایف » معاون رئیس خلق مصلحتی ترکمنستان به عنوان مهمان افتخاری حضور داشتند.

شایان ذکر است که  رئیس جمهور قرقیزستان به طور جداگانه دیدار دو جانبه‌ای را با «مصطفی شنتوپ»، رئیس پارلمان ملی بزرگ ترکیه انجام داد.

رئیس جمهور تاکید کرد که قوم قرقیز و ترک با ارزش‌های مشترک در فرهنگ و سنت‌ها به هم مرتبط هستند.

وی افزود: ما همیشه آماده توسعه روابط دوجانبه هستیم.

رئیس پارلمان ترکیه اعلام کرد که پارلمان ترکیه آمادگی لازم را برای کمک به ایجاد همکاری‌های مشترک بین کشورها ابراز کرد.

انتهای پیام/ح/ ت 94

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول