اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاشکند میزبان دومین نشست وزرای انرژی شانگهای+تصاویر

دومین نشست وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ریاست ازبکستان در شهر «تاشکند» به صورت نیمه‌حضوری برگزار شد.

تاشکند میزبان دومین نشست وزرای انرژی شانگهای+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، دومین نشست وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ریاست ازبکستان در شهر «تاشکند» به صورت نیمه حضوری برگزار شد.

این نشست با سخنرانی «عظیم احمدخواجه‌یف» معاون اول وزیر انرژی ازبکستان و «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای افتتاح شد.

در این نشست روسای انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان سخنرانی و بر گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه انرژی تاکید کردند.

معاون اول وزیر انرژی ازبکستان در سخنرانی خود با اشاره با توسعه انرژی تجدید پذیر در ازبکستان و نقش جهانی در گذر به انرژی «سبز» در اقتصاد گفت: هم اکنون موضوع یافتن راه‌های موثر عبور به انرژی «سبز» یک مساله جهانی است. تبادل تجربیات در این زمینه و اجرای طرح‌های مشترک برای حل و فصل مسایل و توسعه آن کمک می‌کند.

احمدخواجه‌یف افزود: ازبکستان در زمینه توسعه انرژی تجدید پذیر بر اساس فن آوری‌های روز در 4 سال اخیر تجربه زیادی کسب کرده است. در ماه آگوست سال گذشته میلادی نخستین نتیجه قابل ملاحظه‌ای در زمینه توسعه انرژی تجدید پذیر به دست آمد. یک نیروگاه فتوالکتریک با ظرفیت 100 مگاوات در استان «نوایی» و در ماه می سال جاری میلادی یک نیروگاه دیگر با ظرفیت 100 مگاوات در استان «سمرقند» به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: امروز در ازبکستان طرح‌هایی مبنی بر ساخت نیروگاه‌های خورشیدی دیگر در دست اجرا است. اگر امروز سهم انرژی تجدید پذیر در کل سهم انرژی ازبکستان 10 درصد را تشکیل می‌دهد، در سال 2026 میلادی این شاخص به 25 درصد خواهد رسید.

خواجه‌یف ادامه داد: امروز ازبکستان در زمینه تولید انرژی از طریق نیروگاه‌های برق آبی نیز اقدامات بزرگی انجام می‌دهد. فقط در سال 2022 میلادی در استان‌های «سمرقند»، «سرخان دریا» و  «تاشکند» 7 نیروگاه برق آبی با ظرفیت کلی 170 مگاوات ساخته و بازسازی می‌شود.

معاون اول وزیر انرژی ازبکستان گفت: امروز اقتصاد ازبکستان توسعه و تعداد جمعیت این کشور نیز افزایش می‌یابد که مستلزم افزایش تولید انرژی است. فقط در 5 سال اخیر مصرف یک شبانه‌روز انرژی برق 44.3 درصد افزایش یافته و در سطح 205 میلیون و 100 هزار کیلووات ساعت برق را تشکیل داده است. پیش بینی می‌شود این شاخص در سال 2030 میلادی به 330 میلیون و 900 هزار کیلووات ساعت برق برسد.

خواجه‌یف در پایان سخنرانی خود آمادگی ازبکستان را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه انرژی با تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد.  

در پایان این نشست برنامه اجرای عملی طرح‌های همکاری‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه انرژی امضا و برنامه همکاری‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه بهره برداری از منابع تجدید پذیر انرژی تصویب شد.   

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ح/ ت 54

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول