اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کاهش آسیب‌های اجتماعی با مشارکت همگانی امکان پذیر است

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام گفت: تقریبا همه رویکردها و روش‌های معاصر در سیاستگذاری برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بر این نکته تکیه دارند که جز از طریق مشارکت گسترده یکایک ذی نفعان و کسانی که در معرض یک آسیب قرار دارند امکان کاستن و یا از میان برداشتن آن آسیب وجود ندارد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با مشارکت همگانی امکان پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از زرندیه، محسن الویری امروز در  همایش فرهنگی ادبی روستای الویر از مجموعه برنامه‌های پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد:  تقریبا همه رویکردها و روشهای معاصر در سیاستگذاری برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بر این نکته تکیه دارند که جز از طریق مشارکت گسترده یکایک ذی نفعان و کسانی که در معرض یک آسیب قرار دارند امکان کاستن و یا از میان برداشتن آن آسیب وجود ندارد.

وی افزود: تجربه عهد نبوی نیز که طی ده سال یک شهر فاقد دولت‌شهر به یک پایتخت بزرگ برای سرزمینی گسترده و قدرتمند تبدیل شد ریشه در همین مشارکت گسترده مسلمانان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآن و پیامبر داشت، تجربه چهل و اندی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گواه همین است که طرحهایی که در مقام اجرا، فاقد مشارکت عمومی بوده، عملا به بن بست رسیده است.  

استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام قم و سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام ادامه داد: برنامه‌هایی مانند همایش فرهنگی ادبی روستا همراه با برنامه‌های جانبی آن از این منظر که فضایی برای مشارکت همدلانه و خودجوش و مشتاقانه مردم برای شناخت، پاسداشت و بازتولید میراث گذشته خود فراهم می آورد، برنامه‌هایی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود، این میراث گذشته، میراث مربوط به سده‌های پیشین و گذشته های دور غیرقابل دسترس نیست، بلکه به گذشته‌ای تعلق دارد که اغلب ما، آن را در زندگی پدران و پدربزرگهای خود دیده ایم و مایل هستیم که حتی با هزینه شخصی آن ر ا زنده نگاه داریم. این گذشته به دوره‌ای تعلق دارد که رنگ سنت در آن بر بی‌رنگی مدرنیته چیرگی دارد.  

الویری گفت: به راستی زندگی سنتی ما چگونه می‌تواند در عرصه مبارزه با آسیبهای اجتماعی عرض اندام کند؟ چه پیوندی بین زنده نگاه داشتن زندگی سنتی نسل پدران ما و کاهش آسیبهای اجتماعی وجود دارد؟ چه ارزشهایی در زندگی سنتی و جود دارد که اکنون می‌تواند ما را در رویارویی با مشکلات هویتی و فرهنگی مدد برساند؟ در مقام پاسخ به این پرسش باید گفت که اصولا در سطح جهانی هم وقتی از رنسانس و تحولات پس از آن که به پیدایش دوران مدرن انجامید سخن گفته می‌شود، یکی از مهمترین نقدهایی که حتی از سوی خود اندیشمندان اروپایی و امریکایی به مدرنیته می‌شود،‌ همان زدودن ارزش‌های زندگی سنتی است.

وی بیان کرد: زندگی در گذشته ما همه اجزای یک زندگی شخصی و خانوادگی و جمعی را داشت و در آن افزون بر اهتمام گسترده به عبادات، از خوراک و پوشاک گرفته تا زراعت و تجارت به چشم می‌خورد، ولی همه اینها محاط به یک خداباوری بود که به آن تقدس می‌بخشید، ذکر نام خدا به هنگام آغاز غذا خوردن و حمد خدا را به جای آوردن به هنگام پایان غذا خوردن یک نمونه ساده در این زمینه است. ترک منزل برای رفتن به مغازه با ذکر نام خدا و باز کردن مغازه با نام خدا و به چشم تبرک نگاه کردن به اولین وجه دریافتی از مشتری و رزق خدا شمردن درآمد روزانه یک نمونه دیگر در این زمینه است. کشاورزی نیز یکسره با توکل بر خدا و سپاس از خدا و چشم امید دوختن به او همراه بوده است. زندگی مدرن این تقدس را از بین برده است.  

استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام قم و سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های زیست سنتی که به باور برخی پژوهشگران، مهم‌ترین ویژگی سنت در برابر مدرنیته به شمار می‌رود اهتمام به حفظ محیط زیست و حداقل ویرانی طبیعت و حداکثر آبادانی آن است، یک مثال ساده در این زمینه میزان بسیار اندک نزدیک به صفر زباله در گذشته هاست، گوسفندی که ذبح می‌شد از همه اجزای آن استفاده بهینه می‌شد و چیزی به نام دورریز نداشت.   

همایش فرهنگی ادبی روستا از مجموعه برنامه‌های پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان مرکزی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشداری خرقان، حوزه بسیج شهیدحاج امینی، دهیاری و شورای اسلامی روستای الویر و موسسه فرهنگی امیرپژوه در محل مسجد حضرت سیدالشهداء علیه السلام روستای الویر از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه برگزار شد.

این مراسم فرهنگی با حضور احمد جوانمرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه، علیرضا عظیمی بخشدار خرقان، میرهاشمی فرمانده حوزه بسیج شهیدحاج امینی خرقان، حجه الاسلام ساکی مسئول شورای زکات شهرستان زرندیه، تقوی مسئول نمایندگی صداوسیمای استان مرکزی در شهرستان زرندیه، تعداد دیگری از مسئولین محلی و شهرستانی، روحانیون و علما، خانواده‌های معظم شهداء و ایثارگران، اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان، شاعران، ادیبان، نویسندگان، دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و عموم‌ مردم ولایت مدار برگزار شد.

سخنرانان در کنار شعرخوانی شاعران حاضر در خصوص آسیب‌های اجتماعی موجود در منطقه و راهکارهای پیشگیری و کاهش آنها صحبت کردند.

 برپایی نمایشگاه جنبی در موضوعات فرهنگی هنری، صنایع دستی و روستایی، تولیدات بومی محلی، مشاوره رایگان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معرفی تاریخ و تمدن روستای الویر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که با استقبال بسیار خوب علاقمندان مواجه شد.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول