اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

خراسان‌شمالی در انتهای جدول شاخص‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور قرار دارد

نماینده پنج شهر خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی، گفت: این استان متاسفانه به لحاظ شاخص‌های توسعه‌ای در انتهای جدول قرار دارد و همچنین در مهمترین شاخص که سرانه درآمد خانوار است نیز وضعیت استان بسیار وخیم بوده و پس از سیستان بلوچستان رتبه دوم در بین همه استان‌های کشور را دارد.

خراسان‌شمالی در انتهای جدول شاخص‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، سید محمد پاک‌مهر، نماینده پنج شهر خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان این نکته که سفر ریاست جمهوری به استان‌ها، نقطه عطفی را در حوزه‌ چشم انداز آینده مسائل توسعه‌ای و عمرانی استان رقم خواهد زد، اظهار کرد: اعتبارات و تسهیلاتی که در جریان سفر به استان تخصیص داده خواهد شد، برای چشم انداز سه ساله استان است و این اعتبارات می‌توانند بخش اعظمی از پروژه‌هایی که سال‌ها بصورت ناتمام مانده و غیرفعال بوده است را احیا کند.  

وی گفت: اعتبارات سفر بر مبنای اتمام پروژه‌های نیمه تمامی است که پیشرفت آن‌ها بالای ۷۰ درصد بوده و نهایتا بالای ۶۰ و در انتها اولویت با پروژه‌های بالای۵۰ درصد می‌باشد و پروژه‌های صفر در جریان سفر شروع نخواهد شد.

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: قرارگیری خراسان‌شمالی در انتهای جدول شاخص‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور نشان دهنده محرومیت استان ماست که در وضعیت خوبی قرار نداریم و به ویژه در شاخص فقر وضعیت اصلا خوب نیست و در واقع اسفبار است.‌‌

وی بیان داشت: ما مردمی بصیر، آگاه، متدین، انقلابی و وظیفه شناسی داریم و به تناسب جمعیت از لحاظ تعداد شهدایی که در جریان هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب کردیم، جزو استان‌های برتر هستیم و همچنین در حوزه شرکت در انتخابات همیشه رتبه بالای جدول بوده‌ایم و این موضوع برعکس جدول شاخص‌های توسعه‌ای و عمرانی و خدمات کشور است، چرا که خراسان‌شمالی در انتهای این جدول قرار دارد.

سید محمد پاک‌مهر در خصوص اعتباراتی که در جریان سفر تخصیص داده خواهد شد، گفت: نگاه دولت به خراسان‌شمالی باید نگاه ویژه‌ای باشد و انتظار ما این است که علاوه بر اعتباراتی که مشابه سایر استان‌ها به خراسان‌شمالی تخصیص داده می‌شود، اعتبار ویژه‌ای نیز تخصیص یابد، تا استان از لحاظ جدول شاخص‌های توسعه به میانگین کشوری برسد.‌

وی افزود: این دو اعتبار باید لحاظ شود و اگرنگاه دولت به استان، مانند سایر استان‌ها باشد، خراسان‌شمالی همچنان در همان پله ۳۱ باقی خواهد ماند.

نماینده مردم ۵ شهر خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه تامین آب شرب مهمترین دغدغه مردم استان می‌باشد نیز، مطرح کرد: جهت تامین آب شرب می‌توان با احداث سدهایی ماند سد بش قارداش، سد دربند سنخواست و سد گلمندره آب مورد نیاز استان را تامین کرده و در آینده هم باید نگاه ویژه‌ای به سد قردانلو داشته باشیم.

پاک‌مهر افزود: انتقال آب‌های مرزی به درون شهرهای استان، انتقال آب دریای عمان به استان خراسان‌شمالی، همچون دو استان خراسان رضوی و‌ جنوبی و همچنین تامین آب از طریق حفر چاه‌های ژرف از مهمترین الویت‌ها و مطالبه جدی مردم خراسان‌شمالی است.

وی با بیان اینکه در حوزه راه از میانگین کشوری ده درصد عقب هستیم، عنوان کرد: برخی شهرستان‌های استان مانند مانه سملقان و رازوجرگلان از میانگین استانی هم عقب‌تر هستند و در حوزه راه روستایی بایستی تحولی در استان اتفاق بیفتد و که در این سفر اعتباراتی خوبی پیش‌بینی شده تا به میانگین کشوری برسیم.

این مقام مسئول بیان داشت: سه شهرستان‌‌رازوجرگلان،گرمه‌و جاجرم از نعمت دسترسی به راه ‌استاندارد برخوردار نیستند و برای هر سه این شهرستان‌ها بایستی در سفر ریاست جمهوری اعتبارات ویژه‌ای پیش‌بینی شود تا این شهرستان‌ها از راه استاندارد برخوردار شده و به میانگین کشوری برسند.

نماینده مردم ۵ شهر خراسان‌شمالی در خصوص پتروشیمی نیز، گفت: سی سال درجا زدن پتروشیمی برای مردم خراسان‌شمالی قابل تامل نیست و به نفع این صنعت هم نیست و اگر به همین روال پیش برود در آینده شاهد خاموشی این صنعت برای همیشه خواهیم بود.

وی بیان داشت: برای اجرای این صنعت در پلتفروم اول، سه فاز دیده شده، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و باید پیگیری کنیم تا بتوانیم برای این صنعت فازهای توسعه‌ای جی.تی.پی.پی و هم بحث اوره ۲ را اجرا کنیم. 

پاک‌مهر با بیان اینکه انتقال پساب باید جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری دیده شود، افزود: انتقال پساب شهر بجنورد برای صنعت پتروشیمی نیز یکی از الویت‌های مردم استان است و در جریان خشکسالی ‌و‌ کمبود آب شرب در بجنورد، باید ۵ و نیم میلیون مترمکعب آب که تحویل پتروشیمی می‌دهیم، جدا شود و ‌به چرخه آب شرب مردم برگردد و‌ نهایتا پتروشیمی باید از پساب استفاده کند.

وی گفت: پروژه راه میامی به سمت سنخواست و سنخواست به سمت بجنورد جزو پروژه‌های الویت‌دار استان است و می‌تواند دو استان خراسان‌شمالی و سمنان را بهم متصل کند و مسیر کوتاه و ‌مقرون‌ به ‌صرفه را جهت دسترسی به تهران فراهم کند و همچنین برای راه بجنورد به سمت جنگل و پروژه راه بجنورد به راز و سیمان سمنگان جزو درخواست‌های الویت‌دار ماست که باید تامین اعتبار این پروژه‌ها انجام شود.

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی در خصوص برقرار شدن سهمیه سوخت مرز نشینان نیز، گفت: چرا باید در هشت استان کشور این سهمیه پرداخت بشود ولی در خراسان‌شمالی بلاتکلیف باشد و‌ پرداخت نشود.

پاک‌مهر افزود: موضوعات گمرک‌ مرزی، توجه به شهرداری‌های بالای پنجاه هزار، ‌بدهی دستگاه‌ها به شهرداری‌ها و همچنین اعتبارات مورد نیاز برای سرمایه در گردش جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی نیز از موضوعات حائز اهمیت در استان است.

انتهای پیام/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول