اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فرصت‌سوزی دولت قبل برای ساخت مسکن/ تولید باید نیاز قشر هدف را پاسخ دهد

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت گذشته در خصوص مسکن فرصت‌سوزی کرد، گفت:حوزه ساخت در کشور مخدوش است یعنی مسکن می‌سازیم اما قیمت آن بالاست و آن قشر مورد نظر قدت خرید آن را ندارد.

فرصت‌سوزی دولت قبل برای ساخت مسکن/ تولید باید نیاز قشر هدف را پاسخ دهد

عبدالرسول جان‌نثاری استاد دانشگاه و کارشناس ارشد بخش مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص مشکلات حوزه مسکن اظهار کرد: مشکلات مسکن را باید به دو دسته تقسیم کنیم، مورد اول آن دسته از خانه‌هایی که دولت قرار است بسازد و تحویل دهد و مورد دوم هم آن دسته از خانه‌هایی است که خود مردم می‌سازند.

وی با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین مسائل، گرانی مصالح و زمین است، گفت:یکی از مشکلات ما در زمینه ساخت‌وساز این است که ساز‌و‌کار ما شفاف نیست یعنی در بعضی ادارات شاهد بی‌مبالاتی هستیم و در بعضی دستگاه‌ها شاهد سخت‌گیری‌های زیاد، در سیستم دولتی هر اداره‌ای که بخواهد پروژه‌ای بسازد روال مشخصی دارد یعنی باید اول در مناقصه شرکت کند، کمیسیون معاملات تشکیل شود، پیمانکار آن ذی‌صلاح باشد و سیر قانونی خودش را طی کند.

جان‌نثاری تصریح کرد: در پروژه‌های بخش خصوصی هم ما شاهد رفتار دوگانه هستیم یعنی در برخی مکان‌ها آنقدر سخت‌ می‌گیرند که مردم را معطل می‌کنند و موجب ناراحتی می‌شود، از طرفی در برخی شهرها هم بی‌مبالاتی می‌کنند مثل آنچه در خصوص متروپل اتفاق افتاده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت ساخت مسکن گفت: یک اصل پذیرفته شده در دنیا این است که وقتی که ما عرضه را زیاد کنیم و تقاضا را جوابگو باشیم قاعدتا قیمت کاهش پیدا خواهد کرد، یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم این است که حوزه ساخت در کشور مخدوش است یعنی مسکن می‌سازیم اما قیمت آن بالاست و قشر مورد نظر قدت خرید آن را ندارد.

جان‌نثاری عنوان کرد: طبق آمار ما خانه خالی از مستاجر در اصفهان داریم اما این خانه‌ها گران قیمت است یعنی در زمینی ساخته شده که قیمت آن بالاست و هزینه ساخت هم گران بوده و عملا مردم قدرت خرید ندارند پس در عین حال که مسکن اضافی وجود دارد باید مسکنی تولید شود که نیاز قشر هدف یعنی آن قشری که قدرت خرید کمی دارد را پاسخ دهد.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن در خصوص راهکارهای ممکن برای حل مشکلات گفت: در سال‌های ابتدایی دولت قبل، عملا اتفاقی در بخش مسکن صورت نگرفت زیرا اعتقادی به مسکن مهر نداشتند و همین متاسفانه منجر به فرصت‌سوزی شد.

جان‌نثاری اضافه کرد: اقدام ملی که در دولت قبل شکل گرفت با سرعت پایینی همراه بود و در سال‌های آخر دولت تازه نمودهایی از آن قابل مشاهده بود، در دولت جدید نیز هیات دولت باید پروژه‌های دولت قبل را ادامه دهند زیرا پروژه‌ها را نمی‌شود نیمه تمام رها کرد که در این دولت در قالب طرح نهضت ملی اقداماتی در حال رخ دادن است و انتظار این است که این مسیر روان‌تر و تسریع شود.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول