اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام روس: احتمال تبدیل اوکراین به بستر تولید تسلیحات بیولوژیک بود

دبیر شورای امنیت ملی روسیه با هشدار درباره احتمال تولید انبوه تسلیحات زیستی و میکروبی در اوکراین، گفت این کشور از تسلیحات ناتو مملو شده است.

مقام روس: احتمال تبدیل اوکراین به بستر تولید تسلیحات بیولوژیک بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از هشدارهای مکرر روسیه درباره وجود آزمایشگاه‌های تحقیقات زیستی نظامی در اوکراین، مقام ارشد امنیتی مسکو نیز گفت ممکن بود کی‌یف به بستر تولید تسلیحات بیولوژیک تبدیل شود.

«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه امروز (سه‌شنبه) اظهار داشت اوکراین که تحت کنترل آمریکا است، از تسلیحات مملو شده است و در آستانه تبدیل شدن به بستری برای ایجاد سلاح‌های بیولوژیکی و اتمی قرار داشت.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، پاتروشف طی نشست شورای امنیت ملی روسیه در کالینینگراد توضیح داد که از سال ۲۰۱۴، آمریکا عملاً کنترل اوکراین را در دست گرفته و سیاست مقامات کی‌یف را هدایت می‌کند.

آمریکا عملا کنترل اوکراین را به دست گرفته

وی با بیان اینکه تسلیحات غربی با شدت زیادی به اوکراین پمپاژ شده، گفت تا قبل از عملیات نظامی روسیه، رزمایش‌های ناتو به طور منظم در قلمرو این کشور برگزار می‌شد، مواضع نیروهای نئونازی به شدت تقویت شد و احساسات ملی‌گرایانه و ضد روسی گسترش یافت.

این مقام امنیتی ارشد مسکو تصریح کرد: «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک که با سیاست رژیم کی‌یف مخالف بودند، تحت گلوله‌باران دائمی قرار داشتند. علاوه بر این، خطر واقعی ایجاد سلاح‌های اتمی و بیولوژیکی در اوکراین وجود داشت».

به نوشته ریانووستی، پاتروشف همچنین گفت آمریکا بر رویارویی با روسیه تکیه کرده و نقش ویژه‌ای را در این تقابل خود برای اوکراین قائل شده است.

وی در این‌باره توضیح داد:‌ «واشنگتن تصمیم گرفت در گفتگوی سازنده با مسکو در مورد ثبات استراتژیک شرکت نکند، اما بر رویارویی نظامی-سیاسی تکیه کرد و در این مورد نقش ویژه‌ای را به کی‌یف اختصاص داد».

نقش ویژه‌ای که آمریکا به اوکراین در تقابل با روسیه داد

دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه آمریکا و متحدانش با خروج از معاهدات «پیمان موشک‌های پادپرتابشی» (موشک‌های ضد بالستیک) ساختار امنیت بین‌الملل را به‌شکلی هدفمند نابود کردند، تاکید کرد: «آنها همچنین ابتکارات روسیه برای انعقاد یک معاهده امنیتی اروپا را رد کردند که بر اساس آن یک کشور نمی‌تواند امنیت خود را به قیمت امنیت سایر کشورها تقویت کند».

پاتروشف در ادامه اظهار داشت که تقابل با مسکو به انگیزه اصلی تعیین‌کننده اقدامات واشنگتن و متحدانش تبدیل شده است.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از وی نوشت: «در ارتباط با افزایشی که درخصوص حضور نظامی و اطلاعاتی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه در جهت شمال غربی شاهد هستیم، باید گفت که تهدیداتی علیه امنیت ملی در فضای مرزی فدراسیون روسیه در حال شکل‌گیری است».

این مقام روس همچنین یادآور شد: «سال‌هاست غرب پیشنهادات روسیه را برای حل مسائل کلیدی در نظر نمی‌گیرد که شامل عدم گسترش ناتو به شرق و عدم استقرار زیرساخت‌های نظامی در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه است».

وعده واکنش سریع به اقدامات لیتوانی علیه کالینینگراد

پاتروشف در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن دادن وعده واکنش سریع روسیه به محاصره کالینینگراد توسط لیتوانی، گفت این کشور عواقب آن را احساس خواهد کرد.

به نوشته ریانووستی، وی اظهار داشت که مسکو به زودی به تصمیم ویلنیوس برای اعلام محاصره حمل‌و‌نقل منطقه کالینینگراد پاسخ خواهد داد و مردم لیتوانی به طور جدی عواقب این اقدامات را احساس خواهند کرد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه تصریح کرد که وضعیت منطقه مرزی در قلمرو این کالینینگراد در چارچوب حضور نظامی و اطلاعاتی ناتو در نزدیکی مرز دولتی روسیه و همچنین تحت تأثیر فشار بی‌سابقه سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی غرب شکل می‌گیرد.

پاتروشف همچنین افزود: «آخرین نمونه آن محاصره ترانزیت گروه بزرگی از کالاها از طریق خاک لیتوانی به منطقه کالینینگراد توسط این کشور و به پیشنهاد کشورهای غربی، بر خلاف موازین و اصول حقوق بین‌الملل است. نه تنها به اظهارات شفاهی غرب، بلکه به اظهارات مکتوب آنها نیز نمی‌توان اعتماد کرد. اقدامات مناسب در حال انجام است و در آینده نزدیک انجام خواهد شد. عواقب آنها تأثیر منفی جدی بر جمعیت لیتوانی خواهد داشت».

روز گذشته نیز «دیمیتری مدوِدف» معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه مسکو اکنون هیچ رابطه‌ای با آمریکا ندارد، گفت نیازی هم به احیای روابط نیست زیرا ارتباط با واشنگتن برای کشورش زیان‌بار است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول