اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرح وزارت بهداشت برای حل بیماران صعب‌العلاج از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود

وزیر بهداشت با بیان اینکه اساسنامه‌ای درباره بیماری‌های صعب العلاج تدوین شده، گفت: این اساسنامه در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد که در صورت تصویب، یکی از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود که معضلات این گروه از بیماران را حل می‌کند.

طرح وزارت بهداشت برای حل بیماران صعب‌العلاج از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز سه شنبه ( ۳۱ خرداد ماه) در صحن علنی مجلس با موضوع پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران صعب‌العلاج و خاص اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که می‌توانیم عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم و به مردم خدمت کنیم بیمه است. در رابطه با بیمه در سال‌های متمادی مشکلات بسیار زیادی داریم و باید سعی کنیم مشکلات را تا حد امکان حل کنیم. 

وی افزود: بیمه‌ها باید بتوانند به قدری توانمند شوند که خدمات سلامت را ارائه کنند. امروز مسئله دارو مطرح است و در مسئله دارو بیمه‌ها باید بیمه‌ها به قدری توانمند باشند که قیمت انواع دارو‌ها را تأمین کنند.

وزیر بهداشت گفت: عمده خدمات بیمه‌ها به منابع تخصیص‌یافته و قدرت بیمه‌ها باز می‌گردد. با توجه به مشکلات بسیاری که در دو سال اخیر داشتیم و حجم زیاد بیماران کرونایی تحت پوشش، منابع ما صرف درمان این بیماران شد. طبق برآوردها، هزینه هر مریض کرونایی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون بوده است. از طرفی هم درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته زحمات مدافعان سلامت برای درمان بیماران کرونایی با کار سه شیفت و مطالبات آن‌ها نیز یکی از معضلات و مشکلات وزارت بهداشت است.

عین اللهی با اشاره به مطالبات بیمه‌ها اظهار داشت: امروز بیمه‌ها مطالبات بسیاری دارند که حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اخیراً هم رهبر انقلاب در صندوق توسعه ملی موافقت کردند تا وزارت بهداشت و دولت اجازه داشته باشند تا منابع مورد نیاز را در این خصوص به کار بگیرند.

 

وی ادامه داد: هنوز در بیمه مطالبات بسیار زیادی از گذشته داریم و امیدوار هستیم با مساعدت نمایندگان محترم این مشکل رفع شود. البته امیدوارم با مساعدت نمایندگان و کمیسیون تلفیق مجلس احتمالاً بخشی از مطالبات ما امسال وصول شود.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تامین مطالبات بیمه‌ها تصریح کرد: مسئله مهم بیمه وصول مطالبات و تخصیص اعتبارات است تا بیمه‌ها بتوانند به مردم خدمات ارائه کنند. ما اعتقاد به همگانی شدن بیمه‌ها داریم و در این راستا از دی‌ماه سال گذشته در حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت آسیب پذیر در حاشیه شهر‌ها و مناطق کم برخوردار را به صورت آزمایشی و رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.

وی افزود: امسال با توجه به موفقیت در طرح آزمایشی که سال گذشته داشتیم، اسامی سه دهک پایین را از وزارت رفاه دریافت کردیم و از تعداد ۵ میلیون و ٣٩٧ هزار و ۵١٠ نفر، تعداد ۵ میلیون و ٢۶۴ هزار و ۴٠۴ نفر را به صورت فعال تحت پوشش بیمه قرار دادیم و امکان دریافت خدمات را برای این عزیزان فراهم کردیم. البته اگر ۴٠٠ هزار نفر سال گذشته را نیز در نظر گرفته و به این مبلغ اضافه کنیم باید بگوییم که این تعداد به ۵ میلیون و ۶۶۴ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت گفت: طبق آماری که داریم حدود ۹۵ درصد از مردم کشور تحت پوشش بیمه هستند و ۵ درصد بعدی خود مراجعه نکردند. در این راستا وزارت بهداشت آمادگی دارد تا با مراجعه این افراد آن‌ها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. البته این ۵ درصد جز سه دهک پایین نیستند بلکه افرادی هستند که از نظر مالی نیز متمکن هستند، اما خود مراجعه نکرده‌اند تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. این راستا آماده هستیم تا این افراد را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی ادامه داد: تحت پوشش قراردادن مردم از افتخارات دولت و مجلس است، اما گام بعدی افزایش و ارتقای کیفیت خدمات بیمه‌ای است. این مورد نیز عمدتاً به منابع و اعتبارات ما باز می‌گردد که بتوانیم با خدمات و دارو‌های تحت پوشش را افزایش بدهیم. وزارت بهداشت به دنبال این است که تفاوتی که در ارز وجود دارد به بیمه‌ها پرداخت کنیم تا از این طریق بتوانیم وضعیت دارو‌ها را به نحو احسن پوشش دهیم.

عین‌اللهی با اشاره به کیفیت و عمق خدمات بیمه‌ای و کاهش پرداختی از جیب مردم اظهار داشت: اکنون میزان سهم پرداختی سازمان بیمه سلامت در سه دهک پایین جامعه در بستری ۹۵ درصد است و در سربالایی ۸۰ درصد است. البته امیدواریم تا بتوانیم این سهم را افزایش بدهیم. این میزان در افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیتی به ترتیب به 100 درصد و 85 درصد ارتقا یافته است.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه درباره هزینه‌های درمانی برای بیماران اوتیسم و معلولان بهزیستی، پیشنهاد پرداخت ۷۰ درصد تعرفه خصوصی و توانبخشی را به شورای عالی بیمه ارائه کرده‌ای، بیان داشت: اگر این موضوع در این شورا به تصویب برسد از یکی از شهرستان‌های محروم به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد. همچنین پیشنهاد تعرفه خدمات خصوصی ناباروری ۷۰ درصد را به هیأت دولت داده ایم که بعد از تصویب در هیأت وزیران به اجرا در می‌آید.

وی افزود: از مجلس برای اختصاص بودجه به بیماران صعب العلاج که با اجرای بسته مربوطه، پرداخت از جیب مردم کاهش محسوسی خواهد داشت، متشکرم. برای اینکه شورای عالی بیمه بتواند پوشش کامل خدمات را داشته باشد باید منابع آن مشخص شود که هنوز در امسال اجرا نشده و هر وقت انجام شود، بسته‌های ما که آماده است به سرعت در شورای عالی بیمه بارگذاری خواهد شد.

عین اللهی گفت: اساسنامه‌ای درباره بیماری‌های صعب العلاج، تدوین شده است. گروه‌های تحت پوشش و نوع ارائه خدمات به آن‌ها نیز مشخص است و در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد که در صورت تصویب، یکی از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود که معضلات این گروه از بیماران را حل می‌کند.

وی ادامه داد: امروز کشور‌هایی همچون آمریکا با وجود منابع مالی در کنترل کرونا عقب افتاده اند در حالی که ما به صفر رسیده ایم، کما اینکه آمریکا روزانه بیش از ۴۰۰ مرگ را ثبت می‌کند، بنابراین موفقیت ما به دلیل قدرت مردم به عنوان بزرگترین مولفه است، ضمن اینکه کادر سلامت نیز در تاریخ درخشیدند.

وزیر بهداشت با تشکر از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: اگر در ساختار مجلس کمیسیون تخصصی ایجاد می‌شود، باید به حرف‌های آن نیز گوش دهند، کما اینکه در این مدت راهنمایی‌های زیادی به ما داشتند. با تشکیل وزارت بهداشت در کشور یک جهش هم از نظر کیفی و هم کمّی ایجاد شد تا جایی که جمهوری اسلامی ایران امروز به بزرگترین قدرت حوزه سلامت در منطقه تبدیل شده است و به رغم ۴۰ سال تحریم، دانشگاه‌های کشور، نیرو‌های قابلی را تربیت کردند، کما اینکه اوایل انقلاب برای کوچکترین جراحی بیماران به کشور‌های مجاور فرستاده می‌شدند و یا از ظرفیت پزشکان بی کیفیت پاکستانی و افغانستانی استفاده می‌کردیم، اما امروز به غیر از اینکه بیماران خود را درمان می‌کنیم، سیلی از بیماران از کشور‌های مجاور برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما موظفیم کیفیت را حفظ کنیم، به اقدامات دلسوزانه کمیسیون بهداشت در این زمینه اشاره کرد و افزود: همانطور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اشاره کردم، مجلس مرجع تصمیم گیری برای افزایش ظرفیت و مسائل پزشکی است و فرآیند‌های آن به صورت حساب شده پیش می‌رود و کمیسیون بهداشت و درستی بررسی کرده و مصوب می‌کند.

عین‌اللهی گفت: در افزایش ظرفیت باید کیفیت را نگه داریم، ضمن اینکه قول می‌دهم به اندازه زیرساخت‌ها ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. از سوی دیگر مهمترین مسئله بهره وری است، کما اینکه ما یک هزار بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت داریم، اما بهره وری کامل نیست و باید کاری کنیم که در مراکز دولتی افراد بیشتری جذب شوند که این نیز نیاز به مشوق دارد. کما اینکه در جلسه هفته گذشته شورای حقوق و دستمزد، تصمیمات خوبی پیرامون سقف پلکانی و برداشتن سقف مناطق محروم اتخاذ شد.

وی ادامه داد: ما در مورد مسائل حقوقی وزارت بهداشت را با ۵۰ هزار میلیارد بدهی و ۷۰۰ میلیون یورو تعهد تحویل گرفتیم، چرا که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ بودجه‌ای برای کرونا در نظر گرفته نشده بود و از مبلغ یک میلیارد دلاری که با اذن رهبری از صندوق توسعه برداشت شده بود، ۹۰۰ میلیون دلار آن هزینه شده بود و ما با همین وضعیت کرونا را مدیریت کردیم. همچنین سال گذشته درخصوص منابع مالی پایدار از ۱۷ هزار میلیارد تومان که باید تخصیص می‌یافت، ۱۲ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شد، اما امسال در بودجه آمده است که امیدواریم محقق شود. از سوی دیگر در مورد صدمات کالا‌های آسیب رسان هیچ مبلغی برای وزارتخانه تصویب نشد و این در حالی است که ما باید ضرر ناشی از استعمال سیگار را جبران کنیم، بنابراین مجبور شدیم از صندوق توسعه ۲۲ هزار میلیارد تومان برداشت کنیم که البته هنوز دریافت نکرده ایم، از سوی دیگر تعویق کارانه پزشکان و پرستاران به دلیل مشکلات مالی بود که حل شد.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه در رابطه با وضعیت رسیدگی به مناطق محروم در پی سفر‌های استانی رئیس جمهور ۱۲ هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی اختصاص داده شد، تصریح کرد: ما اولین رتبه از نظر تخصیص منابع مالی را به دست آوردیم، ضمن اینکه ۴۵ بیمارستان تجهیز کردیم و ۵۵ مرکز درمانی غیربیمارستانی و ۴۲۳ مرکز بهداشت ایجاد کردیم و امسال امیدواریم با تخصیص به موقع بودجه ۲۰۰۷ پروژه بهداشتی و ۲۵۳ بیمارستان در حال ساخت و افزایش ۴۸ تخت بیمارستانی را به نتیجه برسانیم و در مورد کادر پرستاری نیز ۱۲ هزار مجوز برای پرستاران و ۱۰ هزار به ازای ۳۰ هزار بازنشسته داشتیم، ضمن اینکه ۲۲ هزار پرستار را با لحاظ امتیاز به فعالان داوطلب در بخش کرونا جذب خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول