اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

شرکت ۶ میلیون دانش‌آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز + جزئیات مسابقات کشوری

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به تشریح برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و فرهنگیان پرداخت.

شرکت ۶ میلیون دانش‌آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز + جزئیات مسابقات کشوری

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز  وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل وضعیت کرونا در دو سال گذشته نتوانستیم مسابقات قرآن، عترت و نماز را به صورت حضوری برگزار کنیم اما فعالیت‌های‌مان را در فضای مجازی برگزار کردیم تا چراغ این حوزه را روشن نگه داریم. 

وی با قدردانی از اصحاب رسانه به جهت پوشش برگزاری مسابقات فرهنگی، افزود: خداوند در آیه ۸۵ سوره شریفه نسا می‌فرمایند «مَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً یَکُنْ لَهُ نَصِیبٌ مِنْهَا وَمَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْهَا وَکَانَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ مُقِیتًا» (هرکس وساطت و شفاعتی نیکو کند وی را از آن بهره‌ای باشد و هرکس وساطت بدی کند او را نیز از آن سهمی باشد و خدا بر همه چیز مقتدر و نگهبان است) لذا شما اهالی رسانه با انتشار و انعکاس اخبار این رویداد الهی، سهم مهمی در این ثواب خواهید داشت. چرا که شما با فعالیت خود و استفاده از گزاره‌های امیدآفرینی در انعکاس اخبار برای مخاطبین خود ایجاد انگیزه خواهید کرد.

باقری ادامه داد: مسابقات قرآن، عترت و نماز بخش فرهنگیان در سه مرحله منطقه، استان و کشور برگزار می‌شود که مرحله منطقه‌ای در دهه فجر سال ۱۴۰۰، مرحله استانی در هفته گرامیداشت مقام معلم و هم اکنون مرحله کشوری در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه ۵ هزار فرهنگی در مرحله منطقه‌ای شرکت کردند، اضافه کرد:  مسابقات فرهنگیان در بخش‌های حفظ جزء ۱۰، حفظ کل قرآن کریم روش تدریس احکام، قرائت تحقیق و نهج البلاغه در ۴ تا ششم تیرماه برگزار می‌شود که ۳۲۰ نفر در مرحله مقدماتی که غیر حضوری بود شرکت کردند و در مرحله نهایی ۲۰۰ نفر شرکت می‌کنند.

*مسابقات دانش‌آموزی در دو بخش آوایی و پژوهش برگزار می‌شود

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به مسابقات دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: مسابقات دانش‌آموزی در دو بخش آوایی و پژوهش برگزار می‌شود که بخش آوایی در استان آذربایجان شرقی و بخش پژوهش در استان خراسان رضوی در مرداد ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در بخش مقدماتی مسابقات آوایی ۱۴۵۰ نفر شرکت کردند که ۴۰۰ پسر و ۳۰۰ دختر به مرحله نهایی اعزام می‌شوند؛ مرحله نهایی بخش پسران از دوم تا چهارم مرداد و بخش دختران از ششم تا هشتم مرداد برگزار می‌شود؛ مسابقات آوایی شامل قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ در ۵ سطح شامل عمومی، ۵ جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل است که البته برای پسران رشته‌های مداحی و اذان هم پیش‌بینی شده است.

*سازوکار بدیع در برگزاری مسابقات

باقری اضافه کرد: مسابقات پژوهش در بخش‌های پژوهش تفسیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه احکام و انشای نماز و صحیفه سجادیه برگزار می‌شود که مسابقات پسران از ۲۵ تا ۲۷ مرداد و مسابقات دختران از ۲۹ تا ۳۱ دختران برگزار می‌شود و در نهایت ۳۰۰ پسر و ۳۰۰ دختر به صورت جداگانه رقابت می‌کنند.

وی با تأکید بر سازوکار بدیع در برگزاری این دوره از مسابقات، گفت: با بهره‌گیری از تجربیات اجرای مسابقات در دوران کرونا ضمن حفظ همان روند، برای ارتقای کیفی آن برنامه‌ریزی شده است لذا مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری برگزار شد و مرحله نهایی هم به صورت حضوری با مشارکت برگزیدگان در استان‌های میزبان برگزار خواهد شد.

*مداحیِ تقلیدی برای دانش‌آموزان ابتدایی در سال آینده

مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درخصوص نحوه داوری این دوره از مسابقات تصریح کرد: امسال تلاش ما این بود که ترکیبی از داوران جدید و قدیم را در مسابقات داشته باشیم و با توجه به آزمونی که سازمان اوقاف و امور خیریه برای داوران برگزار کرده است، از تیم داوران جدید بهره‌مند شویم و افراد جدیدی را به مجموعه داوران اضافه کنیم. البته داورانی که در درجه بندی، درجه یک و ۲ را داشتند در این مسابقات انتخاب شدند و فرهنگیانی که چنین شرایطی را دارا بودند، در اولویت انتخاب قرار گرفتند.

وی ادامه داد: سعی کردیم محل برگزاری مسابقات را از کلاس‌های محصور به مکان‌های عمومی انتقال دهیم، به همین منظور مسابقات فرهنگیان در رشته حفظ و قرائت در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی (علیه السلام) برگزار می‌شود.

باقری اضافه کرد: بررسی و تدوین شیوه‌نامه اجرایی مسابقات دانش‌آموزی به صورت گروهی در مراحل مختلف، برگزاری مسابقات حفظ توسط دارالقرآن‌ها، استفاده از ظرفیت معلمان و محتوای کتاب درسی برای مسابقات و افزوده شدن رشته‌های جدید به مسابقات مانند مداحیِ تقلیدی برای دانش‌آموزان ابتدایی در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول