اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شهرستان‌های فارس در گیرودار مرتفع کردن مشکلات نان خانوارها

در بررسی میدانی نانوایی‌های استان فارس شلوغی و ازدحام جمعیت در صف نانوایی ها عنوان شده است که این موضوع دلایل متعددی دارد اما امید است که رفع این مشکلات با ساماندهی یارانه‌های حوزه آرد و نان و بازرسی های مداوم مرتفع گردد.

شهرستان‌های فارس در گیرودار  مرتفع کردن مشکلات نان خانوارها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از اردیبهشت ماه امسال در کشور طرح اصلاح نظام اقتصادی توسط دولت سیزدهم به اجرا در آمد به اسم طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها که اهداف مختلفی را دنبال می کرد، اهدافی چون جلوگیری از فساد و رانت، کاهش تورم، کاهش فاصله اجتماعی، همچنین اجرای عدالت اجتماعی و...

در اصلاح نظام پرداخت یارانه ها، آرد یارانه ای  نیز مشمول تغییرات شد چون در تخصیص ارز به کالاهای اساسی آرد جزء یکی از اقلامی بود که طی سالیان متمادی در اختیار نانوایی ها قرار می‌گرفت.

بر اساس این طرح چهار کالای اساسی با افزایش قیمت رو به رو شد و یارانه آراد و نان نیز با هدف ساماندهی اوضاع بازار در دستور کار قرار گرفت و بر همین مبنا مسئولین اجرایی بارها اعلام کردند که افزایش قیمت نان در دستور کار نیست و قرار است با تغییر در پرداخت یارانه، در این حوزه ساماندهی صورت گیرد.

با اجرای این طرح، گفته شد که مردم نان را با همان قیمت قبل تهیه خواهند کرد ضمن اینکه یارانه‌های اختصاص یافته از سوی دولت برای آرد و نان شفاف‌تر شده و از عرضه آرد و نان خارج از شبکه توزیع، جلوگیری می‌شود.

 نانوایی‌ها با توجه به خرید نان توسط مردم و تراکنش انجام شده با دستگاه کارتخوان هوشمند از یارانه بهره‌مند می‌شوند؛ با نصب دستگاه کارتخوان، تمامی نانوایی‌ها رصد می‌شوند و در مرحله بعد هر نانوا براساس میزان پخت نان، یارانه دریافت می‌کند.

برنامه‌ای که با تحقق آن امید می‌رود ضمن جلوگیری از مصارف غیرمعمول آرد، کیفیت نان مصرفی مردم نیز ارتقا یابد و با اجرای این طرح قیمت نان بدون تغییر و افزایش خواهد بود و میزان آرد اختصاصی به نانوایی نیز به میزان فروش نان بستگی دارد.

با نگاهی به  نانوایی های سطح شهرستان ها  این گونه به نظر می‌رسد که چند مدتی است که بعد از اجرای این طرح صف های نان شلوغ شده  و بی نظمی هایی توسط نانوایی ها صورت گرفته که برای این اتفاق دلایل زیادی را ذکر می‌کنند از جمله به دلیل تفاوت زیاد نرخ نان دولتی با آزادپز و فانتزی، تمایل به خرید نان سنتی رشد زیادی پیدا کرده و مصرف کنندگان نان‌های فانتزی به سمت نان‌های سنتی تمایل پیدا کرده اند.

از طرفی تنها نان است که به‌دلیل قیمت مناسب، هنوز در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها باقی مانده و با گران شدن برخی از کالا که جزء اقلام مصرفی مردم بوده مانند برنج  و گوشت، مردم به مصرف بیشتر نان و غذا هایی که با نان تهیه  و صرف می شود، روی آورده اند.

همچنین از دلایل دیگر این اتفاق می‌توان به خشکسالی های مداوم اشاره کرد و در پی آن کم شدن محصول گندم دیم و آبی و مهاجرت های صورت گرفته از طرف کشور افغانستان دربرخی از استان ها، به خصوص استان فارس نیاز بیش از بیش به این محصول پر مصرف را افزایش داده است.

با توجه به اینکه فارس سومین استان بعد از زنجان و قزوین، برای اجرای طرح کارت نان معرفی شده نظارت ها بر روی نانوایی ها و تجهیز آنها به کارت خوان هوشمند نیز یکی از دلایل  ازدحام جمعیت در صف های نانوایی شد چرا که  تعطیلی برخی از نانوایی ها به خاطر تخلفات زیاد مثل فروش آرد آزاد یا تعطیلی های بی مورد در ساعت کاری، بار فروش نان را به نانوایی های دیگر تحمیل کرد و یا در برخی موارد گفته می شود که دستگاه های کارت‌خوان  دچار مشکل می‌شوند و مردم به دلیل به همراه نداشتن پول نقد مدت زیادی را صرف پرداخت هزینه نان خریداری شده می کنند.

با همه این تفاسیر و با نگاهی به شهرستان های مختلف استان فارس به نظر می‌رسد که اگرچه شلوغی برخی نانوایی ها و گرمای هوای استان مردم را کلافه کرده است، اما مشکلی در روند خرید و فروش نان مصرفی خانوارها وجود ندارد.

 

در همین راستا سرپرست فرمانداری فیروزآباد در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت نانوایی های سطح شهرستان اظهار داشت: با نظارت و بازرسی های مداوم صورت گرفته در چند مدت اخیر شرایط نانوایی ها و توزیع نان در این شهرستان رو به بهبود است.

حبیب اله جمشیدی با اشاره به سوابق نظارتی اداره صمت در چند مدت اخیر که به کمک مدیریت جهاد کشاورزی نظارت ها را تشدید نموده است افزود: با همکاری کمیته اصناف، شبکه بهداشت، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت با تشدید نظارت و تذکر کتبی و شفاهی، اعمال قانون و جریمه شرایط رو به بهبود می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین با تشکیل جلسات مداوم هفتگی در خصوص ارد و نان شهرستان امید است همچون گذشته نان با کیفیت پیش و مطلوب در اختیار شهروندان قرار گیرد.

و این وضعیت مطلوب نیز در شهرستان های لارستان و لامرد نیز گزارش شده است و گفته می‌شود نانوایی های این شهرستان ها بدون مشکل به کار خود ادامه می دهند و نظارت ها از طریق بازرسین در حال انجام است.

همین روند در شهرستان اقلید نیز شاهد هستیم اگرچه که شهرستان اقلید و شهرستان هایی شمالی فارس  در این فصل از سال به خاطر آب و هوای مطلوب و ییلاق عشایر به منطقه و همچنین مسافرت های تفریحی به این شهرستان باعث شده جمعیت شناور این شهرستان افزایش پیدا کند و در کنار آن درخواست برای خرید نان نیز افزایش پیدا کرده است اما مسئولین این شهرستان عنوان می‌کنند که نظارت کافی بر روی نانوایی ها دارند و برای مسئله افزایش جمعیت تدابیری از قیبل سهمیه آرد مازاد به نانوایی ها در دستور کار قرار گرفته است.

در شهرستان های ممسنی و سروستان  نیز مانند دیگر شهرستان های استان اگرچه محدویت هایی در خرید و فروش آرد آزاد توسط مردم گزارش شده است اما روال کار نانوایی ها به مانند گذشته طبیعی است هرچند که سهمیه آرد روستایی ها و عشایر کم شده و آنها با مشکلاتی رو به رو شده اند اما با راه اندازی واحد های  نانوایی در سطح روستاها تا حدودی این مشکل مرتفع شده است.

براساس آنچه وزارت اقتصاد اعلام کرده قرار است همه نانوایی‌های فارس به دستگاه‌های کارتخوان هوشمند مجهز شوند و مشتریان موقع خرید نان باید با کارت بانکی خود، مبلغ نان را به نانوا پرد اخت کنند و مبلغ یارانه نان بعد از این عملیات، به حساب نانوا پرداخت می‌شود.

ولی  در حال حاضر هیچ الزامی برای این امر از سوی مردم نیست، مشتریان در صورت تمایل می‌توانند از دستگاه پوز هنگام خرید نان استفاد ه کنند، اما هنوز هیچ سهمیه‌ای برای نان دریافتی اعلام نشده است.

گفته می شود در استان فارس ۳ هزار و ۴۰۰ نانوایی وجود دارد که باید زیرساخت‌های اجرای طرح در همه آن‌ها مهیا شود و تاکنون ۱۷۰۰ نانوایی مجهز شده‌اند که البته الزام به استفاده از دستگاه جدید نیست و تا زمان  اعلام اجرای سراسری طرح، نانوایان می‌توانند از همان دستگاه قدیم استفاده کنند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول