اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کمبود آب در روستاهای استان سمنان/ تابستان سختی را پیش رو داریم!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان از کمبود آب در روستاهای استان سمنان و کاهش آبدهی چشمه روزیه خبر داد و گفت: امسال تابستان سختی را پیش رو خواهیم داشت.

کمبود آب در روستاهای استان سمنان/ تابستان سختی را پیش رو داریم!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب که از یکم تیرماه آغاز می‌شود، اظهار کرد: امسال با توجه به وضع بارندگی‌ها، منابع آبی استان سمنان دستخوش کمبودهای متعددی شده است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: حدود ۴۳ درصد کاهش بارش‌ها نسبت به سال‌ گذشته در استان سمنان ثبت شده است و سال قبل نیز نسبت به سال‌های قبل از آن، شاهد این کاهش بارندگی‌ها بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: منابع ذخیره برفی به حداقل خود در استان سمنان رسیده؛ چشمه روزیه پارسال در پایان خردادماه، حدود ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی داشت که آبدهی این چشمه هم‌اکنون به ۳۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

طاهری با بیان اینکه مسأله کمبود آب در روستاهای استان سمنان بحرانی‌تر است، گفت: به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش آبدهی را در منابع آب‌های روستاهای استان سمنان شاهد بوده‌ایم و منابع آب روستاها با تنش جدی مواجه شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته به ۵۱ روستا در استان سمنان با تانکر آب‌رسانی شد که با اجرای پروژه‌های آب‌رسانی و تأمین آب از منابع زیرزمینی، این تعداد به ۴۱ روستا کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان افزود: گرچه منابع آب‌های سطحی و چشمه‌سارها کاهش آبدهی داشته است؛ اما تلاش کردیم تا آب‌رسانی با تانکر به روستاها را کاهش دهیم و ۱۰ روستا از این برنامه خارج شده است.

طاهری اضافه کرد: با توجه به اوج مصرف آب، احتمال می‌دهیم که دوباره به آبرسانی با تانکر به همان 51 روستا به علت کاهش منابع آبی موجود بازگردیم.

وی گفت: مانوری توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت نیرو در زمینه مدیریت مصرف آب در هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در استان سمنان اجرا می‌شود تا به‌واسطه آن، اعلام کنیم که موضوع مدیریت مصرف آب باید دغدغه‌ای همگانی شود و از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم تا اهمیت صرفه‌جویی را به اطلاع مردم برسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بیان کرد: تابستان سختی را پیش رو خواهیم داشت و راهکار مهم در این زمینه، همراهی مردم و کاهش مصرف آب است.

طاهری گفت: با ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مردم، می‌توانیم از تابستان امسال نیز عبور کنیم و باید راهکارها و روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب به طرق مختلف به مردم آموزش داده شود.

وی ادامه داد: گرچه حوزه آشامیدنی، ۶ تا هفت درصد کل مصرف استان سمنان را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما به لحاظ استانداردهای خاصی که دارد، اهمیت آن بیش از سایر منابع است و باید صرفه‌جویی در مصرف آب همواره رعایت شود.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول