اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

تشکیل کمیسیون ویژه توسعه محلی و بازآفرینی شهری شورای اسلامی شهر ارومیه

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: هدف تشکیل کمیسیون مناطق محروم نگاه ویژه به بحث محرومیت‌زدایی و توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار و جذب حداکثری اعتبارات ملی حوزه بازآفرینی با محوریت محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار شهر ارومیه است.

تشکیل کمیسیون ویژه توسعه محلی و بازآفرینی شهری شورای اسلامی شهر ارومیه

توحید علی‌نژاد اصل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، در خصوص تشکیل کمیسیون مناطق محروم در شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار داشت: این کمیسیون با محوریت محرومیت‌زدایی بازآفرینی شهری در بدو شورای ششم آغاز شده بود.

وی ادامه داد: در بدو شورای ششم به پیشنهاد آقای منافی در شورای ششم مطرح اما با اکثریت آرا رد شده بود، با توجه به دغدغه اعضا و اهمیت موضوع دوباره مورد بررسی و چکش‌کاری قرار گرفت .

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه یادآور شد: تشکیل کمیسیون مناطق محروم در شهرهای دیگر نظیر شیراز، مشهد ، اصفهان تحت عنوان‌های مختلف انجام اما در برخی از این شهرها به دلیل عدم مطالعه و بررسی  موفقیت آمیز نبود.

علی‌نژاد اصل تاکید کرد: در صورتی می‌توان از این کمیسیون به نتیجه مناسب و مثبت رسید که به تناسب فرهنگ، اقوام، اقلیم و بافت جمعیتی پیش رود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ارومیه جز سه مرکز استان بزرگ اول کشور، در حوزه سکونت‌گاه‌های غیر رسمی قرار دارد عنوان کرد: بررسی ویژه مناطق محروم ۲۸ خرداد امسال در صحن شورای اسلامی شهر ارومیه اعلام وصول شد و توسط یعقوب حسینی نسبت به تشریح جوانب مختلف موضوع توضیح داده شد.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه اضافه کرد: در نهایت پس از بررسی و جوانب و ابعاد مختلف طرح و پس از رای‌گیری در صحن شورا موضوع کمیسیون ویژه مناطق محروم با هفت رای موافق و ۴ رای مخالف تصویب شد .

علی نژاد  با بیان اینکه از مدافعان طرح بوده است عنوان کرد: در ادوار گذشته برخی افراد سعی در استفاده نادرست از واژه مناطق محروم داشتند که باعث برخی ذهینت‌ها نامناسب شده که لازم است جلوی این موارد گرفته شود.

وی گفت: لازم است این کمیسیون به طور کامل در حوزه‌های پژوهشی و در ابعاد اثرگذاری مورد بررسی قرار بگیرد در این راستا، تشکیل کمیسیون ویژه برای دریافت خدمات بهینه در مناطق کمتر برخوردار شکی نیست.

وی گفت: با توجه به حسب فلسفه ذاتی نظام جمهوری سلامی در خصوص حمایت از اقشار مستضعف و کمتر برخوردار جامعه، لزوم تشکیل چنین کمیسیون ویژه‌ای در کنار سایر کمیسیون‌های تخصصی به عینه ملموس است.

و دلیل اصلی انجام این موضوع با بررسی عملکرد سایر کمیسیون‌ حجم موضوع های کمیسیون های تخصصی با توجه به جمعیت یک میلیونی شهر ارومیه و گستردگی خدمات کم ادوار گذشته مجموعه مدیریت شهر در طول سالیان گذشته فرصت را سلب میکند تا اعضا به صورت ریزتر و جزیی تر به موضوعات مناطق کمتر برخوردار توجه ویژه‌ای داشته باشند .و غالب کمیسیون های تخصصی صرف موضوعات مطروحه کل شهر می‌شود و منطق حکم می کند به صورت ویژه و خروجی محور به موضوع محرومیت زدایی و توانمند سازی مناطق کمتر برخوردار و حاشیه نشینی پرادخت شود نیاز به بررسی هر چه بیشتر اعضا شورا داشته است و این موضوع نیازربه رسیمیت و قالب دادن تعریف کرد.

وی گفت : کم توجهی مسوولین امر طی سالیان گذشته در موضوع از ظرفیت های که در بحث بازافرینی می‌توانستند جذب اعتبار کنند اما از سوی مسوولان مربوطه مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته و از بدو تشکیل بحث بازآفرینی ذیل وزارت معاونت اجتماعی کشور که به دستور مقام معظم رهبری با محوریت محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار در کشور تشکیل شده تا به امروز بیشترین جذب اعتبار ملی شهرهای بوکان ، پیرانشهر، اشنویه و مهاباد به همت و کمک مسوولین خود جذب کرده‌اند اما هیچ مصوبه‌ای در مرکز استان و ستاد بازآفرینی شهرستان ارومیه از سوی مسوولان امر طرح موضوع نشده و جذب اعتباری صورت نگرفته است.

علی‌نژاد اصل با اشاره به اینکه شهرداری ارومیه طی سالیان گذشته خدمات شایسته ای در مناطق محروم انجام داده است گفت : متاسفانه خروجی خدمات انجام شده بدهی‌های چندین میلیاردی مجموعه مدیرت شهری بوده که همین پروژه‌ها قابلیت این موضوع را داشتند که توسط مسوولین در قالب طرح به ستاد بازآفرینی شهرستان ارجاع داده و خیلی راحت برای چنین پروژه‌های تحت عناوین توانمند سازی مناطق سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و کمتر برخوردار از منابع ملی ذیل حوزه بازآفرینی که مربوط به وزارت مسکن و شهرسازی بوده است جذب اعتبار کنند اما این اتفاق به دلیل غفلت مسوولان رخ نداده است .

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعیین نام کمیسیون نیز بسیار مهم بوده که این موضوع در جذب نوع اعتبارات اهمیت ویژه‌ای دارد و استفاده واژه محرومیت زادیی در اساس‌نامه تاثیر گذار می‌باشد و استفاده از کلید واژه ‌های به گونه‌ای خواهد بود که جسارتی به شهروندان نبوده و عبارتی که متناسب به نظر می‌‌آید کمیسیون ویژه توانمندسازی و بازآفرینی شهری ارومیه برای جذب اعتبارات ‌می‌باشد.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: هدف تشکیل کمیسیون مناطق محروم نگاه ویژه به بحث محرومیت‌زدایی و توانمند سازی مناطق کمتر برخوردار و جذب حداکثری اعتبارات ملی حوزه بازآفرینی با محوریت محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار شهر ارومیه است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول