اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جنگ کفتارها؛ درگیری و سهم‌خواهی عناصر وابسته به ترکیه در سوریه

ادغام گروهک‌های تروریستی در سوریه اکنون به بحرانی در اردوگاه ترکیه تبدیل شده و درگیری‌های روز گذشته اوج تنش در این رابطه بود.

جنگ کفتارها؛ درگیری و سهم‌خواهی عناصر وابسته به ترکیه در سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، استان حلب در شمال سوریه روز گذشته (شنبه) شاهد درگیری شدید میان تروریست‌های وابسته به ترکیه با یکدیگر بود. زد و خوردهای شدیدی که از پیش از ظهر آغاز شد و در ساعات شب نیز ادامه یافت و به گفته منابع محلی شدت درگیری‌ها در یک سال گذشته بی سابقه بوده است.

درگیری‌ها میان اعضای گروهک «احرار الشام» و «الجبهه الشامیه» بود که هر دو حمایت و پشتیبانی ترکیه را دارند. تروریست‌ها با انواع سلاح‌های سبک و سنگین به جان هم افتاده و طبق آخرین گزارش‌ها هفت نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند؛ چندین مقر دست به دست شد و تعدادی از طرفین نیز به اسارت یکدیگر درآمدند.

در همین حال مقامات ترکیه چند هفته‌ای است که مدام از حمله به شمال سوریه حرف می‌زنند، تا ضمن عقب راندن شبه‌نظامیان کُرد، به قول اردوغان منطقه امنی برای بازگشت پناهندگان به عمق ۳۰ کیلومتر ایجاد شود. در این میان به جان هم افتادن تروریست‌ها می‌تواند حمله ترکیه را تحت‌الشعاع قرار دهد چرا که اصولا ترکیه همواره حملات خود را با استفاده از این همین تروریست‌ها انجام می‌دهد.

 

 

درگیری‌ها بر سر چیست؟

از ابتدای آغاز بحران سوریه، هر روز شاهد ایجاد یک گروهک جدید هستیم، در مقاطعی تعداد این گروهها به دهها مورد با اسامی و عناوین مختلف رسید؛ برخی از ارتش سوریه جدا شده و برخی جزو شاخه‌های جبهة النصره به شمار می‌روند، تعدادی را آمریکا به طور مستقیم تشکیل داده و برخی نیز به دست عشایر محلی تشکیل شده‌اند. دهها گروه بزرگ و کوچک تروریستی از بین رفته و از درون آن‌ها گروهک‌های دیگر سربرآوره‌اند. تعداد چنین گروههایی گاهی به حدی زیاد شد که تشخیص آن‌ها برای کارشناسانِ امر نیز مشکل بود تا جایی که دست‌مایه طنز برخی وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز قرار می‌گرفت. برخی گروهک‌ها از ادغام چند گروهک کوچک‌تر تشکیل شده و برخی مواقع نیز اختلاف درون یک گروهک، موجب ایجاد چندین گروهک شده است.

به طور مثال گروهک «هیئه تحریر الشام» (برخی منابع هنوز آن را با نام جبهة النصره می‌شناسند.) که بر بخش‌هایی از شمال غرب و شرق ادلب و غرب حلب تسلط دارد در ابتدا از ادغام پنج گروهک دیگر شکل گرفت و سپس ۷۹ گروهک کوچک‌تر عضو آن شدند. سپس ۱۱ گروهک دیگر راه خود را جدا کرده و به شکل انفرادی فعالیت خود را در منطقه کوچک‌تری ادامه دادند.

در سال‌های گذشته ارتش سوریه هرجا قرار بود با تروریست‌ها توافق کند، آن‌ها را به شمال حلب و استان ادلب فرستاده است

گروه موسوم به «جیش الوطنی السوری» (ارتش ملی سوریه) که سابقا از آن با عنوان «ارتش آزاد» یاد می‌شد، به طور مستقیم تحت آموزش و تجهیز ارتش و سازمان امنیت ترکیه قرار دارد، این گروه نیز هم اکنون در معیت ارتش ترکیه با عضویت ۱۵ گروهک بخش‌هایی از شمال حلب و شمال استان رقه را در اشغال خود دارد.

 


پراکندگی میدانی در شمال سوریه: قرمز: ارتش سوریه، آبی کم رنگ: هیئه تحریر الشام. بنفش: ارتش سوریه و جیش الوطنی السوری. سبز: شبه‌نظامیان کُرد/ ابعاد اصلی نقشه     

با این اوصاف و در شرایطی که هرج و مرج در مناطق تحت اشغال تروریست‌ها به دلیل تعداد بالای گروهک‌ها در منطقه‌ای با وسعت کم، مشکلات زیادی را به وجود آورده بود،  از سپتامبر سال گذشته وزارت دفاع وابسته به سازمان موسوم به «دولت موقت سوریه» (وابسته به ترکیه) تصویب کرد که همه گروهک‌های ذیل «الجیش الوطنی السوری» باید در یکدیگر ادغام شوند و از پراکندگی و چند دستگی جلوگیری شود.

پس از آن کارگروهی به نام «کمیته ملی صلح» تشکیل شد و طبق تصویب این کارگروه هفت گروهک باید تحت نام «الفیلق الثالث» ادغام می‌شدند که یکی از آن‌ها گروهک «احرار الشام» بود، گروهکی که خود را شاخه شرقی «هیئه تحریر الشام» محسوب می‌شود. از این‌جا درگیری‌ها و اختلافات آغاز شد. گفتنی است که گروهک «الجبهة الشامیه» دست بالا را در «الفیلق الثالث» دارد و این مسأله به کام فرماندهان «احرار الشام» خوش نیامده است.

اولین درگیری شدید در یکم آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) در روستای «عولان» در شرق حلب رخ داد. ماجرا نیز این بود که اعضای گروهک احرار الشام در غرب استان حلب اعلام کردند که حاضر نیستند تحت لوای «الفیلق الثالث» فعالیت کنند. درگیری‌ها با میانجیگری دیگر گروهک‌ها فیصله یافت، اما کینه و دشمنی و سهم‌خواهی‌ها همچنان ادامه یافت تا اینکه روز گذشته به حالت انفجاری رسید. در این مدت نیز درگیری‌های مسلحانه به قدری افزایش یافته که چندین بار اهالی شهر الباب در شرق حلب در اعتراض به نا امنی‌ها و درگیری‌های میان تروریست‌ها تظاهرات کرده‌اند.

طبق گزارش منابع محلی، گردان ۲۳ گروهک احرار الشام که در شرق حلب مستقر است، اعلام کرده که دیگر تحت لوای «الفیلق الثالث» نخواهد بود و این مسأله به درگیری طرفین منجر شد و چند روستا را در بر گرفت. الفیلق الثالث می‌گوید که احرار الشام، مصوبه «کمیته ملی صلح» را پذیرفته و امضاء کرده و اکنون شانه خالی کرده است.

 

اسارت عناصر «احرار الشام» به دست گروهک «الفیلق الثالث»

 

همان‌طور که در نقشه میدانی مشخص است، تروریست‌های سوریه صرفا حدود ۱۰ درصد مساحت سوریه را تحت اشغال خود دارند، اما تراکم بالا و فعالیت دهها گروهک لاجرم موجب درگیری میان آن‌ها شده است. در سال‌های گذشته ارتش سوریه نیز هرجا قرار بود با تروریست‌ها توافق کند، آن‌ها را به شمال حلب و استان ادلب فرستاده است، به خصوص تروریست‌های استان درعا که بیشترشان به ادلب منتقل شدند.

ایده ادغام میان گروهک‌ها که عامل درگیری‌های اخیر شده، با هدف آمادگی برای شرکت در حمله ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد، مطرح شده بود.

در این میان گروهک «هیئه تحریر الشام» که در ادلب مستقر است نیز با صدور بیانیه‌ای به حمایت و دفاع از «احرار الشام» برخواسته و گفته است که طی درگیری‌ها اعضای یک خانواده همگی کشته شده‌اند و گروهک «الجبهة الشامیه» باید مسئولیت این اتفاقات را به گردن بگیرد.

همان‌گونه که ذکر شد، درگیری میان گروهک‌های تروریستی در شرایطی رخ می‌دهد که ترکیه به عنوان حامی اصلی آن‌ها در فکر یورش نظامی جدید به شمال سوریه است. در اصل ایده ادغام میان گروهک‌ها که عامل درگیری‌های اخیر شده، با هدف آمادگی برای شرکت در حمله ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد، مطرح شده بود.

ترکیه تمامی توان خود را برای یکدست کردن گروهک‌های ترویستی و ادغام آن‌ها در یکدیگر به کار گرفته، اما به نظر نمی‌رسد که با توجه به طبیعت رفتار عناصر تروریستی توفیقی در این مسیر داشته باشد. اردوغان سال آینده با انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری مواجه است و مسأله آوارگان سوریه در این سال‌ها موجب نارضایتی مردم ترکیه شده و اردوغان تلاش دارد با اشغال مناطق تحت کنترل کردها، پناهندگان را به این مناطق انتقال دهد.

اما لازمه این کار در ابتدا برقراری امنیت در شمال سوریه است، امنیتی که در وهله اول توسط همین گروهک‌ها نقض می‌شود و تا زمانی که دهها گروهک بزرگ و کوچک فعالیت دارند و به جایی پاسخگو نیستند، کمتر پناهنده‌ای برای بازگشت به شمال سوریه تمایل خواهد داشت.

انتهای پیام/م/ ت 868

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول