اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

داوطلب کنکور که می‌خواهد تمام سوالات را پاسخ دهد شکست می‌خورد

یک مشاور آموزشی به داوطلبان کنکور توصیه کرد برای کاهش استرس آزمون این مسأله را در ذهن خود نهادینه کنند که اجباری برای پاسخ دادن به تمام سوالات نیست و باید از سوالاتی که بلد نیستند به راحتی عبور کنند.

داوطلب کنکور که می‌خواهد تمام سوالات را پاسخ دهد شکست می‌خورد

منصور سعیدی مشاور آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، درباره راهکارهای رفع استرس برای داوطلبان کنکور در روزهای پایانی باقیمانده تا آزمون سراسری، گفت: سوال‌هایی که در رابطه با رفع استرس و نظیر این موضوع است را این روزها بسیار از ما می‌پرسند، توضیحاتی که من می‌گویم برای این روزهای پایانی باقیمانده تا کنکور است ولی برای ایام دیگر در طول سال که داوطلب برای کنکور درس می‌خواند، راهکارهای دیگری برای رفع استرس وجود دارد.

وی افزود: اول اینکه ما می‌گوییم استرس کنکور به خودی خود بد نیست، استرس به این معنی که داوطلب کنکور را تحریک کند تا آزمون را جدی گرفته و مطالعه را کنار نگذارد خوب است، این نوع استرس می‌تواند موتور محرکه داوطلبان هم باشد یعنی استرس تا این حد اصلا مشکلی ندارد، اما استرس زمانی ایراد دارد که داوطلب کنکور را از درس خواندن، شرکت در آزمون و استفاده از سوادی که در طول یک سال کسب کرده دور کند، این نوع استرس مخرب است.

سعیدی ادامه داد: من همیشه یک شعاری را به داوطلبان می‌گویم که در ذهنشان باشد آن هم این است که اگر می‌خواهند در کنکور موفق باشند به تعداد تست‌هایی که بلد نیستند موفق می‌شوند نه تست‌هایی که بلدند؛ یعنی اگر من از روزی که می‌خواهم در کنکور شرکت کنم یک برنامه منظم دارم مثلا در کنکور می‌خواهم تست‌های درس ریاضی را بزنم یک سبد بلد نبودن هم کنارم قرار دهم تا اگر سوالی را بلد نیستم راحت در آن سبد جا گیرد، اینگونه بگویم که اگر من با خودم از قبل بگویم که تمام تست‌ها را میزنم و هیچ سبد بلد نبودن همراهم نباشد، آن وقت در زمان آزمون ببینم که چند سوال را بلد نیستم خود را می‌بازم و استرس می‌گیرم.

خطاب به داوطلبان کنکور: اگر متن سوال را کامل و با دقت خواندید و دیدید که سوال سخت است از آن بگذرید، گذشتن از سوالات هیچ استرسی ندارد زیرا قرار نیست تمام سوالات کنکور را پاسخ دهید بلکه ممکن است از برخی عبور کنید، این مسأله برای رقبا هم وجود دارد

 

مشاور کنکور ادامه داد: داوطلبان باید از قبل خودش را منطقی ارزیابی کرده باشد و بداند که برخی سوالات کنکور بسیار سخت است و حتی اگر معلم‌های آن درس هم در زمان کنکور نتوانند به آن سوالات پاسخ دهند، زیرا در کنکور فقط سواد مهم نیست بلکه زمان و شرایط هم مهم است.

سعیدی افزود: داوطلبان باید برای شرکت در کنکور یک حد پایین را در نظر بگیرند و اگر می‌بینند سوالی برایشان سخت است به راحتی از آن عبور کنند.

* نقش تغذیه و ورزش در کاهش استرس

وی با بیان اینکه اگر بچه‌ها برای خودشان حد پایین در نظر بگیرند در روز کنکور اذیت نمی‌شوند، اظهار داشت: قطعا برای از بین بردن استرس راه‌های بیشتری وجود دارد، باید از نظر ورزش و تغذیه هم بچه‌ها در شرایط خوبی باشند تا از استرس‌شان کاسته شود، ویتامین B که در آجیل، حبوبات، گوشت قرمز وجود دارد و ویتامین C که در مرکبات و گوجه فرنگی وجود دارد سبب ایجاد آرامش در افراد می‌شود، البته به هیچ عنوان نباید نوع تغذیه را در شب و روز کنکور تغییر داد بلکه باید از این روزهای پایانی تغذیه را به سمتی برد که ویتامین B و C بچه ها بالا برود.

مشاور کنکور گفت: اگر بچه ها این امکان را داشته باشند که در این روزهای پایانی ورزش‌های هوازی انجام دهند سبب ایجاد آرامش می‌شود، مثلا زمانی را برای دوچرخه سواری، شنا یا پیاده روی در نظر بگیرند.

* اهمیت دورهمی خانوادگی در افزایش آرامش داوطلبان

وی اضافه کرد: استرس منشأ روان‌شناختی دارد و نباید برای از بین بردن آن از خوددرمانی استفاده کرد، من به داوطلبان و والدین توصیه می‌کنم به هیچ عنوان از قرص‌های آرامبخش استفاده نکنیم، حتما در طول روز خانواده دور هم جمع شوند و با هم فیلم ببینند و خاطرات خوش تعریف کنند، نیازی نیست در جمع‌های خانوادگی درباره کنکور صحبت شود، هزاران حرف خنده دار وجود دارد که می‌توانند درباره آن صحبت کنند.

سعیدی گفت: داوطلبان هرگاه دیدند دستشان عرق کرده یا نشانه‌هایی از استرس دارند به اندازه یک دقیقه فقط به یک خاطره خوب فکر کنند، وقتی به یک آرامش رسیدند دوباره درس را شروع کنند.

وی افزود: داوطلب کنکور باید این موضوع را در ذهن خود نهادینه کند که کنکور هیچ تفاوتی با آزمون‌های دیگر ندارد در این صورت کنکور استرس چندانی ندارد، البته باید داوطلبان برای روز کنکور هم برنامه‌ریزی داشته باشند، برخی افراد سوالات را به ترتیب جواب می‌دهند برخی دیگر بر حسب توانمندی‌شان؛ این مسأله را باید از قبل مشخص کنند مثلا در ادبیات قوی‌تر هستند و می‌خواهند ابتدا سوالات ادبیات را پاسخ دهند، گاهی فردی به طور کلی می‌خواهد یک مبحث از یک درس را رها کند، این مسائل باید از قبل مشخص باشد.

سعیدی عنوان کرد: داوطلبی که اصرار دارد تمام سوالات کنکور را پاسخ دهد شکست می‌خورد، باید از سوالاتی که بلد نیستند به راحتی عبور کنند.

وی گفت: داوطلبان باید با همان مداد و پاک کن که می‌خواهند به جلسه کنکور ببرند قبلا از خود آزمون خانگی گرفته باشند و بدانند که کنکور هم تفاوتی با آزمون‌های دیگر ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول