اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سازمان ملل: زمان بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان مشخص نیست

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان با بیان اینکه دلایل طالبان برای عدم بازگشایی مدارس دخترانه مبهم است، گفت: مقامات طالبان درباره زمان بازگشایی مدارس پاسخ روشنی ارائه نکردند.

سازمان ملل: زمان بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان مشخص نیست

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان گفت که دلایل طالبان برای عدم بازگشایی مدارس دخترانه مبهم است.

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، دلایل طالبان را مبهم خوانده و گفته است: «طالبان دلایل فنی را عامل تاخیر در بازگشایی مدارس عنوان کرده و دلیل اصلی آنها برای این اقدام مبهم است.»

وی افزود: طالبان گفته که کمیته‌ای در این خصوص به صورت تخصصی در حال کار بوده و گزارش آن به زودی اعلام خواهد شد. 

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان ادامه داد: مقامات طالبان دربرابر اصرار وی درباره زمان بازگشایی مدارس پاسخ روشنی ارائه نکردند.

بنت تاکید کرد: عدم بازگشایی مدارس بروی دختران بر تعامل جهان با افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

طالبان حدود ۲۱۰ روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

طالبان برای چندمین بار است، که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز بر تعهد خود در قبال دختران افغانستان عملی نکرده است.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این مقامات گروه طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان ( اول فروردین) مدارس دخترانه را باز خواهند کرد.

 

به گزارش فارس، حکومت سرپرست در افغانستان پس از روی کار آمدن اعلام کرد که مدارس دخترانه با مکانیسم و شیوه جدیدی بازگشایی می‌شوند اما علی‌رغم گذشت بیش از 9 ماه همچنان دختران از رفتن به مدارس در این کشور محروم هستند(بیشتر بخوانید).

طالبان در واکنش به درخواست‌های داخلی و خارجی برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان اعلام کرد که به‌هیچ‌ عنوان با آموزش دختران مشکلی نداشته و به زودی باز خواهند شد. 

«مولوی نورالله منیر» سرپرست وزارت آموزش طالبان نیز با تاکید بر این موضوع گفت که دختران دانش‌آموز به‌زودی با مکانیسم جدیدی در مدارس حاضر خواهند شد.

پس از این اظهارنظر، «انس حقانی»، یکی از اعضای ارشد طالبان نیز به بسته بودن مدارس دخترانه واکنش نشان داد و در یک گردهمایی در ولایت خوست از برگزاری نشستی میان عالمان دینی برای رفع مشکل بازگشایی مدارس دخترانه خبر داد.

همزمان با بالا گرفتن انتقادات داخلی و خارجی از تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه طالبان در اظهارات بی‌سابقه‌ای نسبت به این تصمیم حکومت واکنش نشان داد و گفت که ممانعت از تحصیل دختران نقض حقوق نیمی از جمعیت افغانستان است.

استانکزی در انتقادی تند خطاب به مقامات حکومت سرپرست گفت که راه ندادن دختران به مدرسه راه حل نیست.

 «وحید ظهوری حسینی»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل افغاستان در خصوص عدم بازگشایی مدارس دخترانه به خبرنگار  فارس گفت: موضوع مدارس دخترانه در افغانستان از مسائل مهمی است که از گذشته پیگیری شده و حضور دختران در مدارس و دانشگاه پیشرفت چشمگیری داشته است، اما با قدرت گرفتن طالبان، این گروه خواستار ادامه وضع فعلی نیست. 

وی افزود: طالبان به دنبال اصلاح کردن این مسائل مهم براساس روش و سیاست خود در این زمینه است و به همین دلیل مدارس دخترانه در سال جاری آموزشی تعطیل شده است.  

/انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول