اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

۳۰۰ هنرمند سوزن‌دوز ترکمن در نوار مرزی گنبدکاووس شناسایی شدند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس گفت: تعداد ۳۰۰ هنرمند رشته سوزن‌دوزی ترکمن در شهر «اینچه‌برون» و روستای«تنگلی» در مرز شهر گنبدکاووس شناسایی شدند که از این تعداد ۱۰۰ نفر مجوز لازم برای فعالیت رسمی را دریافت کردند.

۳۰۰ هنرمند سوزن‌دوز ترکمن در نوار مرزی گنبدکاووس شناسایی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، مریم آق‌آتابای در حاشیه رونمایی از تابلو روستای «تنگلی» به عنوان روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سوزن‌دوزی ترکمن در روستای «تنگلی» در سال ۱۳۹۹ به ثبت ملی رسید و سپس با همکاری بخش‌های مختلف مانند بخشداری، محیط زیست، فرمانداری، دهیاری و دیگر دستگاه‌های مرتبط اقدامات اولیه آن مانند دوره های آموزشی اغاز شد.

وی تصریح کرد: در این راستا ۳۰۰ نفر از هنرمندان این رشته در شهر «اینچه برون» و روستای «تنگلی» شناسایی شدند که از این تعداد ۱۰۰ نفر مجوز لازم برای فعالیت رسمی را دریافت کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در دوره‌های آموزشی  علاوه بر توانمندسازی بانوان در این رشته، تلاش شده تا این هنر به صورت کاربردی و برای همه سلایق و قومیت‌ها تولید شود.

وی ادامه داد: این رشته هنری یکی از صنایع پرافتخار قوم ترکمن بوده و مهمترین هنر این رشته به صورت یقه، سراستین، پایین شلوار زنان ترکمن، عرقچین، بالاپوش زنانه، بقچه و غیره تولید و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آق‌آتابای گفت: با توجه به اینکه این تولیدات تنها در قوم ترکمن مصرف می‌شود در این دوره‌های آموزشی به هنرمندان آموزش‌های لازم برای استفاده از نقوش و رنگ‌های مختلف در تولید زیورالات، کیف، رومیزی، قاب‌های تزئینی و غیره که امروزه بیشتر کاربرد داشته و مورد استفاده همگان بوده داده شده است.

وی بیان کرد: در کنار رونمایی از تابلوی روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن، نمایشگاهی از آثار این هنرمندان در کتابخانه شهر «اینچه برون» برای مسئولان استانی و شهرستان گنبدکاووس برپا شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: ثبت ملی روستاها در راستای هنرهای صنایع دستی سبب توسعه و گسترش این صنایع و تقویت آن شده و به نوعی هنرهای در حال فراموشی احیا می‌شود.

وی در خصوص ثبت گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن گفت: در شهرستان گنبدکاووس بسترهای لازم از قبیل تعداد بافنده، فروشگاه‌های عرضه فرش ترکمن، فروش مواد اولیه و غیره فراهم بود و با توجه به قابلیت شهر ملی شدن در سال ۱۳۹۵ این موارد پیگیری شد.

آق‌آتابای بیان کرد: با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، فرماندار و سایر مدیران دستگاه‌های مرتبط گنبدکاووس در سال ۱۳۹۶ به عنوان شهر ملی فرش ترکمن ثبت ملی شد.

وی ادامه داد: از سال 1396 تاکنون هر سه ماه یکبار اتفاقات رقم خورده برای نگهداری این ثبت ملی توسط کارشناسان مرتبط حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه ارسال می‌شود و تلاش داریم تا با ارسال این  آیتم‌ها مانند صادرات، مصاحبات انجام شده، تهیه بروشور و غیره بتوانیم در ارتقاء ثبت شهر ملی فرش ترکمن به ثبت جهتنی شهر فرش ترکمن گام‌های خوبی برداریم.

آق‌آتابای خاطرنشان کرد: یکی از آیتم‌های مربوط به ثبت جهانی شهر فرش ترکمن ایجاد المان فرش ترکمن بوده که یکی از این المان‌ها در هفته و روز گنبدکاووس در دهه اول تیرماه در میدان آزادگان رونمایی می‌شود، امید داریم تا شهرداری و شورای اسلامی شهر المان‌های بیشتری را در شهر رونمایی کند.

وی تولید محتوا و برنامه‌های فرهنگی مناسب در این راستا را از دیگر آیتم‌های مهم برشمرد و افزود: در بخش فرهنگی محتواهای مرتبط خوبی مانند نمایشنامه، هنرهای تجسمی، فیلم و غیره تولید شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: با توجه به ریشه‌دار بودن این هنر در منطقه آمادگی داریم تا مانند خاستگاه اسب اصیل ترکمن با یکی از کشورهای همسایه گنبدکاووس را به عنوان شهر ملی فرش ترکمن به ثبت جهانی برسانیم‌.
انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول