اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

شن‌های روان روستایی در فهرج را خالی از سکنه کرد

فرماندار فهرج گفت: حرکت شن‌های روان یک روستا در فهرج را خالی از سکنه کرد.

شن‌های روان روستایی در فهرج را خالی از سکنه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق کرمان، حسین سعیدنیا فرماندار فهرج امروز در حاشیه افتتاح طرح‌های کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: روستای ده‌میر شیر از توابع بخش نگین کویر شهرستان فهرج به‌علت هجوم شن‌های روان خالی از سکنه شد.

وی عنوان کرد: حرکت شن‌های روان روستای ده‌‌شهک را در معرض نابودی قرار داده و روستای ده‌میر شیر از توابع بخش نگین کویر فهرج را خالی از سکنه کرده است.

وی با بیان اینکه برای مهار شن‌های روان در فهرج نیاز به اعتبارات ملی است، عنوان کرد: طرح بادشکن غیرزنده در حاشیه روستاها اجرا شده اما اثر بسیار کمی برای مهار شن‌های روان دارد. 

سعیدنیا گفت: شهرستان فهرج سالیانه ۳۷ هزار تن خرما تولید می‌کند و باید برای مهار شن‌های روان اعتبارات اختصاص دهند. 

وی همچنین خواستار تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این شهرستان شد و بیان داشت: آبیاری به‌صورت غرق آبی را باید منسوخ کنیم چراکه منابع آبی ما پاسخگو نیست و برای استفاده مناسب و بهینه از آب باید طرح‌های کم‌فشار در این منطقه اجرا شود.

فرماندار فهرج بر احیای قنوات این شهرستان تاکید کرد و گفت: باید قنوات شهرستان فهرج احیا شود و هزینه استفاده از آب قنات کمتر از موتور پمپ‌های کشاورزی است.

سعیدنیا همچنین با اشاره به قیمت کم خرما اصلی‌ترین دسترنج کشاورزان شرق استان تصریح کرد: قیمت فعلی خرما یک‌سوم دسترنج کشاورز برای تولید خرما است و کشاورزان از اول اسفند تا شهریورماه برای تولید خرما تلاش می‌کنند و قیمت خرما پاسخگوی زحمات کشاورزان نیست.

وی از اجرای طرح مطالعاتی خشکیدگی خرما در شرق استان نیز خبر داد و گفت: باید در طرح مطالعاتی عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما نظر و تجربه جوانان تحصیل‌کرده و کشاورزان شرق را لحاظ کنند.

علی فهرجی مدیر جهادکشاورزی فهرج نیز اظهار کرد: شهرستان فهرج مقام نخست را در زمینه طرح لوله‌گذاری آبیاری مزارع کشاورزی را در استان دارد. 

وی بیان داشت: شهرستان فهرج نیاز به اعتبار برای اجرای آبیاری کم فشار دارد و کشاورزان این شهرستان از آبیاری کم فشار استقبال می‌کنند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۳/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول