اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پیگیری مشکل قطعی آب در «دلاک‌خیل»ساری/احداث مخزن ذخیره جدید و ایستگاه پمپاژ راهکاری برای رفع کمبود آب

دهیار روستای «دلاک‌خیل» ساری با بیان اینکه امسال مشکل قطعی آب از اردیبهشت‌ماه شروع شد و هر روز قطعی آب داریم، گفت: درخوش‌بینانه‌ترین حالت اگر مخزن آب پایین نیاید ساعت ۱۲ تا ۲۴ هر روز با قطعی آب مواجه هستیم.

پیگیری مشکل قطعی آب در «دلاک‌خیل»ساری/احداث مخزن ذخیره جدید و ایستگاه پمپاژ راهکاری برای رفع کمبود آب

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، استان مازندران دیار سبز و بارانی کشور است که صحبت از مشکلات و تنش آبی شاید دور از ذهن باشد اما در همین استان سرسبز هستند روستاهایی که از مشکلات آبی رنج می‌برند و حتی در طول روز ممکن است با قطعی روزانه یا اینکه با ساعت‌ها قطعی آب مواجه شوند.

یکی از مناطق دچار کم‌آبی روستای «دلاک‌خیل» ساری است شاید تصاویر مشکل آب در این روستا نشان دهد جز مناطق گرم کشور است که با مشکلات تنش آبی مواجه هستند اما واقعیت این بوده این روستا در استان سرسبز مازندران واقع شده است ولی مردم این روستا با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

مهدی راعی دهیار روستای «دلاک‌خیل» ساری در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: آب این روستا از مجتمع پهنه‌کلا تامین می‌شود که اگر مخزن آب در پهنه‌کلا به نصف برسد عملا روستا بی‌آب می‌شود.

وی با اشاره به مشکل قطعی آب در تابستان، اضافه می‌کند: گاهی در تابستان این مشکل ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد و مردم مجبور به تامین آب از رودخانه و چشمه هستند.

دهیار روستای «دلاک‌خیل» ساری با بیان اینکه امسال مشکل قطعی آب از اردیبهشت شروع شد و هر روز قطعی آب داریم، بیان می‌کند: در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر مخزن آب پایین نیاید ساعت ۱۲ تا ۲۴ هر روز با قطعی آب مواجه هستیم.

راعی ادامه می‌‌دهد: قرار بود مخزن بین راهی احداث شود که مقطعی است و در درازمدت نمی‌تواند مشکل کم‌آبی روستا را حل کند؛ همچنین با توجه به مشکل آب سطحی چالش روستا بیشتر شد و چاه هم نمی‌توان احداث کرد.

وی با اعلام اینکه می‌توان مجتمع سلیم بهرام را وارد مدار کرد، یادآور می‌شود:  انشعاب‌های غیرمجاز از دلایل قطعی در این روستا است و سوال ما این بوده برچه اساسی به خارج از بافت انشعاب داده می‌شود.

دهیار روستای «دلاک‌خیل» ساری در پایان می‌گوید: یک‌ هفته‌ای است که انشعابات غیرمجاز درح ال قطع است که در صورت تداوم این روند می‌توان به بهتر شدن وضعیت و رفع مشکل کم‌آبی امیدوار بود.

خدابخش‌پور معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا مازندران با بیان اینکه روستای «دلاک‌خیل» از روستاهای زیرمجموعه مجتمع آب‌رسانی پهنه کلا در شهرستان ساری است،گفت: این مجتمع علاوه بر دلاک‌خیل، روستاهای پهنه‌کلای شمالی و جنوبی، دروار و ماشین‌کلا  یک‌هزار و ۲۹۸ مشترک دارد.

وی با بیان اینکه آب شرب این تعداد مشترکان از طریق یک حلقه چاه با ظرفیت پمپاژ ۱۸.۵ لیتر در ثانیه تامین می‌شود، افزود: به‌منظور تامین آب شرب مشترکان این مجتمع، در سال ۱۳۹۸، یک باب مخزن ذخیره ۱۰۰ متر مکعبی در بالادست دلاک خیل احداث و فعال شد.

*احداث مخزن ذخیره جدید و ایستگاه پمپاژ 

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا مازندران ادامه داد: همچین برای رفع کمبود آب به‌ویژه در پیک مصرف احداث مخزن ذخیره جدید و ایستگاه پمپاژ در دستور کار دفتر مطالعات شرکت قرار دارد.

خدابخش‌پور با اشاره به مشکل کمبود آب طی روزهای گذشته در برخی از روستاهای مجتمع پهنه‌کلا،گفت: شکستگی شبکه توزیع آب در روستای پهنه کلای شمالی منجر به کاهش آب در مخزن ذخیره و در پی آن کمبود آب در برخی از روستاها از جمله روستای دلاک‌خیل شده که با رفع شکستگی این مشکل نیز برطرف شد.

گفتنی است روستای «دلاک‌خیل» دارای ۱۲۲ مشترک آب شرب است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول