اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بیانیه «چارچوب هماهنگی» در ارتباط با تشکیل دولت عراق

پس از استعفای نمایندگان جریان صدر در عراق، کمیته هماهنگی احزاب شیعی در این کشور نشستی با برخی احزاب عراق برگزار کرد و خواستار سرعت بخشیدن به فرآیند تشکیل دولت این کشور شد.

بیانیه «چارچوب هماهنگی» در ارتباط با تشکیل دولت عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته هماهنگی احزاب شیعی در عراق موسوم «چارچوب هماهنگی»، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، پس از نشست با ائتلاف «العزم» به ریاست «مثنی السامرائی»، حزب «اتحاد میهنی کردستان» به ریاست «بافل طالبانی» و جنبش «بابلیون» به ریاست «ریان الکلدانی» بیانیه‌ای در ارتباط با تشکیل دولت عراق صادر کرد.

بنابر گزارش پایگاه خبری «ناس نیوز»، در این نشست، تحولات مربوط به وضعیت سیاسی فعلی عراق و راه‌های تسریع فرایند تشکیل دولت مطابق با قانون اساسی این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

چارچوب هماهنگی پس از این نشست اعلام کرد: «شرکت‌کنندگان تأکید کردند که مرحله آتی مهم است و نیازمند سرعت‌ بخشیدن به گام‌های عملی برای تکمیل ضرب‌الاجل‌های قانون اساسی، انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولتی منسجم می‌باشد؛ دولتی که قادر به برآورده ساختن خواسته‌های عراقی‌ها، فراهم کردن یک زندگی شایسته و حفظ امنیت و ثبات برای همگان باشد.»

این کمیته همچنین از تمام احزاب مؤثر در عرصه سیاسی عراق خواست که در گفت‌و‌گوها شرکت کنند و در عین حال، از آمادگی خود برای گفت‌و‌گو با تمامی طرف‌های این کشور خبر داد و افزود که باور دارد دولت آینده باید دولتی قوی و مقتدر باشد و ضمن ارائه خدمات به مردم، یکپارچگی و حاکمیت این کشور را حفظ نماید و در حفظ جایگاه و نقش عراق در منطقه سهیم باشد.

این نشست پس از آن برگزار شده است که «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق اخیرا از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه دهند. وی در ادامه به همپیمانان پارلمانی جریان صدر گفت: «به همپیمانان خود در مجلس می‌گویم که شما از همپیمانی با ما آزاد هستید.»

سید مقتدی الصدر پنجشنبه پیش از نمایندگان عضو فراکسیون صدر در پارلمان خواست که استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور وی، آماده باشند. وی در توضیح دلیل درخواست استعفای نمایندگان جریان صدر گفت: «من دغدغه قدرت و سیاست نداشتم و فقط خواستار رسوا کردن هر فاسد ظالمی بودم. اکثریت برای ماست نه دیگران؛ در دولت توافقی شرکت نخواهم کرد.»

رهبر جریان صدر ضمن اعلام اینکه بن‌بست تشکیل دولت در عراق «ساختگی» است، افزود، نمایندگان فراکسیون صدر آماده استعفاء هستند.

خبرگزاری رسمی عراق، یکشنبه‌شب، خبر داد که  رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. از سوی دیگر کمیساریای عالی انتخابات عراق در واکنش به انتشار خبر استعفای این نمایندگان، اعلام کرد: «کمیساریا تا این لحظه هیچ چیز رسمی در خصوص استعفای نمایندگان فراکسیون صدر دریافت نکرده‌اند تا جایگزین‌های آن‌ها برای پارلمان معرفی شوند.»

 جریان صدر در انتخابات عراق موفق شده بود با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/م/ ت 693

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول