اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رئیس سازمان امور استخدامی: حکمرانی الکترونیک ماموریت‌ دولت سیزدهم است

رئیس سازمان امور استخدامی کشور با بیان اینکه از ۲۰ سال قبل مسئله دولت الکترونیک و پس از آن موضوع حکمرانی الکترونیک و هوشمند سازی دولت در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: یکی از ماموریت های ما در دولت سیزدهم همین موضوع حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی دولت است.

رئیس سازمان امور استخدامی: حکمرانی الکترونیک ماموریت‌ دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور صبح امروز سه شنبه ۲۴ خرداد ماه در صحن علنی مجلس در پاسخ به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی سخنانی اظهار داشت: داده و اطلاعات، حلقه مفقوده حکمرانی در شرایط کنونی کشور است.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر داده و اطلاعات کافی برای اداره کشور در برخی بخش ها نداشته‌ایم و این موضوع باعث شده که گاهی اوقات تصمیم گیری های ما از دقت و کفایت لازم برخوردار نباشد. چرا که نیازمند به داده های جامع و ثبتی و دقیق هستیم.

رئیس سازمان امور استخدامی کشور با بیان اینکه تجربه نشان داده است که خوداظهاری در جمع آوری داده ها با خطا هایی مواجه است که امکان بهره مندی از این داده‌ها در اداره کشور وجود ندارد، تاکید کرد: لذا از ۲۰ سال قبل مسئله دولت الکترونیک و پس از آن موضوع حکمرانی الکترونیک و هوشمند سازی دولت در دستور کار قرار گرفت. یکی از ماموریت های ما در دولت سیزدهم همین موضوع حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی دولت است.

وی ادامه داد: در حوزه نهادی حکمرانی الکترونیک با تعدد نهاد‌های مجری و تصمیم‌گیر در عرصه حکمرانی الکترونیک مواجه هستیم؛ تعددی که گاهی مسئولیت بخش‌های مختلف را مبهم می‌کند و ما نمی‌دانیم از چه کسی باید سوال بپرسیم. تعدد شوراها، کمیسیون‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این موضوع یکی از مشکلاتی است که از نمایندگان می‌خواهیم انسجام لازم را درباره آن ایجاد کنند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره عوامل فرهنگی عدم تحقق حکمرانی الکترونیک بیان داشت: فرهنگ میل به محرمانه‌سازی اطلاعات باعث شده داده‌ها در پستوی ادارات باقی بماند و ما برای حکمرانی گاهی‌اوقات اطلاعات را به صورت بخشی داریم، اما این اطلاعات جامع و یکپارچه نیستند تا بتوانیم به آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها استناد کنیم. موضوع دیگر، فرهنگ مالکیت داده‌ها است. گاهی وقتی از برخی دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم اطلاعات خود را در اختیار ما بگذارند، احساس مالکیت به داده‌ها دارند درحالی‌که داده یک سرمایه ملی و جزئی از اموال عمومی است.

وی افزود: داده‌های ملی باید در خدمت تصمیم‌گیری‌های ملی قرار گیرد که این موضوع نیز باعث شده گاهی‌اوقات با مشکلاتی مواجه باشیم. فرهنگ بی‌اعتمادی و نفی دیگران، آسیب دیگری در حوزه حکمرانی الکترونیک است.

لطیفی گفت: تعداد زیادی از سامانه‌ها و دستگاه‌ها ایجاد شده که اطلاعات آن‌ها به جهت بی‌اعتمادی به یکدیگر، یکپارچه و منسجم نمی‌شود. البته تصمیماتی گرفته شده و مجموعه‌هایی برای تبادل داده‌ها و اطلاعات در دولت ایجاد شده و دولت سیزدهم نیز در جلسات متعدد یکپارچه‌سازی داده‌ها در سامانه‌های مختلف را پیگیری می‌کند تا بتوان از اطلاعات منسجم در جهت تصمیم‌گیری‌های مهم استفاده کرد. از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم سعی کردیم سامانه‌ها را یکپارچه کنیم و تأکید داشتیم که نیازمند ساماندهی سامانه‌های اداره کشور هستیم.

وی ادامه داد: دچار تعدد سامانه‌ها هستیم درحالی‌که دنیا به سمت الگوی پنجره واحد خدمت در حال حرکت است. خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۱ به موضوع توجه شده و اکنون نیز همکاری‌های لازم با وزارت ارتباطات در حال انجام است. یکی از عرصه‌های مهم در حکمرانی، خدمت دولت به دولت و همچنین خدمت دولت به کارکنان در عرصه مدیریت منابع انسانی و سرمایه انسانی است. امروز در حال یکپارچه‌سازی ۹ سامانه هستیم تا با انسجام داده‌های آنها، تصمیمات دقیق، جامع و متناسب با نیاز عرصه اداری کشور اتخاذ کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری معروف به «پاکنا» از حیث انسجام داده‌ها ایجاد شده است، تصریح کرد: در ۹ ماه گذشته با تلاش همکاران در سازمان اداری و استخدامی کشور و با استفاده از دانش فنی متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و همراهی نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه، این موضوع مهم را برای تسریع انسجام داده‌های موجود پیگیری کرده‌ایم. تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد کل کارکنان دولت که اطلاعات آن‌ها در پاکنا ثبت شده، ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۵۶۶ نفر بوده است. اطلاعات برخی شرکت‌ها و مؤسسات به علت عدم کسب مجوز استخدامی در سامانه پاکنا ثبت نشده است.

وی افزود: از تعداد کل افراد ثبت شده، یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۷۸۰ نفر کارمند رسمی دولت، ۳۰۲ هزار و ۲۴۲ نفر کارمند پیمانی دولت و ۲۲۱ هزار و ۲۱۷ نفر قراردادی هستند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در پایان تاکید کرد: امید است با یکپارچه‌سازی نظام اداره کشور در حوزه اطلاعات با همکاری و همیاری نمایندگان، قوه مجریه و سایر نهاد‌ها روند را تسریع کنیم و در آینده تصمیمات مبتنی بر داده‌های به روز و ثبت‌محور اتخاذ شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول