اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ادامه حاشیه‌های قطع شبانه درختان در قزوین/ برای جابه جایی درختان باید تا زمستان صبر کرد

حواشی قطع شبانه درختان در باغستان سنتی قزوین همچنان ادامه دارد و به‌رغم آمارهای ضد و نقیض از تعداد درختان قطع شده به اعتقاد برخی کارشناسان برای جا‌به‌جایی درختان باید تا زمستان باید صبر کرد.

ادامه حاشیه‌های قطع شبانه درختان در قزوین/ برای جابه جایی درختان باید تا زمستان صبر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، چند روزی است که خبر قطع درختان باغستان در قزوین سر و صدای زیادی به پا کرده و باعث شده تا به نوعی تیتر یک رسانه‌ها باشد.

پل طبقاتی امام رضا(ع) شهر قزوین به عنوان نخستین پل طویل استان به طول ۲ هزار متر و دومین پل طویل صندوقه‌ای بعد از پل صدر در کشور بوده که به روش طره متعادل اجرا شده است.
 


تقاطع غیر همسطح امام رضا(ع) با هدف تسهیل در عبور و مرور و روانسازی ترافیک غرب و شرق شهر، افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی به عنوان کمربندی جنوبی شهر، برقراری ارتباط بین پل باغستان (بلوار ابوترابی) و بلوار جمهوری و در راستای تکمیل رینگ شرقی و کاهش حجم ترافیک میدان تهران قدیم در حال احداث است.

قطع درختان به واسطه عملیات اجرایی اتصال شاخه دوم پل امام رضا(ع) به بلوار آیت‌الله ابوترابی که ساخت آن قبل از نوروز ۹۷ آغاز شده بود اما با پیگیری‌ سازمان‌های مردم‌نهاد، جهاد کشاورزی، امور اراضی و میراث فرهنگی متوقف شد و شورای عالی معماری و شهرسازی هم رأی بر توقف این پروژه صادر کرده بود. البته با تغییراتی که انجام گرفت به گفته مسئولان فعلی در شهرداری، در حال حاضر مجوز لازم را شورای عالی معماری و شهرسازی صادر کرده است.
 


اما و اگرهای قطع درختان

شهریور ماه سال گذشته مهدی صباغی شهردار فعلی قزوین در جلسه‌ای که به منظور ارائه برنامه‌های خود برای تصدی سمت شهرداری برگزار شد، به پروژه پل امام رضا(ع) اشاره کرد، از جدیت خود برای تکمیل آن سخن گفت و قطع تعدادی درخت در ازای تکمیل شدن این پروژه پر هزینه را قابل قبول خوانده بود.

بامداد ۱۴ خردادماه امسال ویدئویی توسط یکی از خبرنگاران منتشر شد که نشان از قطع درختان توسط شهرداری می‌داد و موجب شد تا این عملیات با دستور دادستان قزوین متوقف شود.

همزمان با انتشار خبر حضور شبانه نیروهای شهرداری در باغستان و قطع تعدادی از درختان، محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین همراه با معاون عمرانی خود در این مکان حاضر شد و انتقادات تندی را علیه سیاست‌ها و اقدامات اخیر شهرداری قزوین در قضایایی چون قطع درختان باغستان، حذف شبانه المان سبزه میدان وموارد دیگر مطرح کرد.
 


از طرفی به گفته شاهدان عینی تا پیش از توقف عملیات، تعداد ۳٠ تا ۴٠ اصله درخت توسط نیروهای شهرداری قطع شده بود. در عین حال پس از این اتفاق رئیس شورا در سخنانی اظهار کرده بود که بنا است این درختان جا‌به‌جا شده و در محل دیگری کاشته شوند.

در حالی این عملیات متوقف شد که قاسم اللهیاری عضو شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود اقدام انجام گرفته کاملا قانونی بوده و شهرداری متعهد است برای جا‌به‌جایی هر کدام از درختانی که آنجا وجود دارد تا 3 برابر، فضای سبز ایجاد کند و درخت بکارد.

همچنین اللهیاری در بخشی از سخنانش هم گفته است که مسؤولان ارشد استانی و مسؤولان قضایی استان پیش از  اجرا از محل پروژه بازدید کردند و شورای ترافیک استان و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز در جریان قرار گرفتند و مجوزات لازم را ارائه دادند.

در این بین مسائلی هم چون جا‌به‌جایی درختان قطع شده مطرح شد که این موضوع نیز با واکنش‌هایی همراه بوده است.
 


به گفته فرمانی عضو شورای اسلامی شهر قزوین درختانی که امکان جابه‌جایی آن ها وجود داشت صبح همان روز جابه‌جا شدند و در فضایی کنار پلی که قرار است ادامه پیدا کند نیز بناست درخت کاشته شود.

در حالی که فرمانی خبر از جا‌به‌جایی تعدادی از درختان در صبح همان روز می‌دهد علی اکبری از کارشناسان محیط زیست معتقد است امکان جا‌به‌جایی در فصل گرم سال وجود ندارد.

اکبری می‌گوید: در فصل گرم سال امکان کاشت و جا‌به‌جایی درخت در باغستان وجود ندارد چرا که این جا‌به‌جایی نیازمند دستگاهی است که در شهرداری نداریم.
 


وی معتقد است که با امکانات موجود زیر 50 درصد می‌توان درختان را جا‌به‌جا کرد و این مشروط به زمانی است که پس از اجرای آن شاهد بارش باران باشیم.

این کارشناس ضمن تاکید بر عقب انداختن 6 ماهه انجام این پروژه مطرح می‌کند که در اسفند ماه به واسطه آن که پس از جا‌به‌جایی با بارش همراه خواهیم بود زمان مناسبی برای این اقدام تلقی می‌شود.

مسئله دیگری که وجود دارد تعداد درختانی است که بناست قطع شود، البته آمارها تا به امروز ضد و نقیض بوده و آمار دقیقی تاکنون ارائه نشده است.

در این شرایط اللهیاری گفته است برای اجرای این پروژه چیزی حدود 100 درخت در مسیر قرار دارد که باید قطع شود، فرمانی رقم 200 درخت را مطرح می‌کند و برخی نیز رقم بالای 300 درخت را عنوان کرده‌اند.
 


به گفته اکبری کارشناس محیط زیست می‌توان به منظور حفظ و صیانت از باغستان اقداماتی از جمله احیای باغستان را انجام داد به نحوی که اگر بناست به عنوان مثال ۵ هکتار از باغستان از بین برود، ۵ تا ۱٠ برابر آن باید در همان باغستان احیا شود.

این کارشناس مطرح می‌کند که در حال حاضر متولی اصلی باغستان شهرداری بوده اما بهتر است متولیان استانی، باغستان را به عنوان سازمانی مستقل و با ردیف بودجه مشخص از زیر نظر شهرداری خارج و زیر نظر استانداری و برنامه و بودجه قرار دهند. 

همچنین به گفته وی تشکیل مجموعه مستقل باغستان ضروری است تا بتوان از حق آن به نحو مطلوبی دفاع کرد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد به منظور رفع مشکلات باغستان و احیاء و صیانت از آن لازم است تا مسؤولان استانی تعامل و هم بستگی خود را با یکدیگر بیشتر کنند چرا که در نهایت همه زیر آسمان یک شهر تنفس می‌کنند و رشد و ارتقاء آن به نفع همه است.

تجربه نشان داده تفرقه، اقدامات نمایشی و شکل گیری فضاهای متشنج به نفع هیچ گروهی نیست و لذا می‌طلبد نگاه به موضوع باغستان نگاهی دقیق و کارشناسی و به دور از موضع گیری‌های سیاسی و جانبدارانه باشد.

گزارش از طهورا قلی پور

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول