اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

نظریه‌ سلامت معنوی اسلامی یا مدل قلب سلیم ارائه شد

پیش اجلاسیه‌ نظریه‌ سلامت معنوی اسلامی یا مدل قلب سلیم با حضور اعضایی از فرهنگستان علوم پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) برگزار شد.

نظریه‌ سلامت معنوی اسلامی یا مدل قلب سلیم ارائه شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، پیش اجلاسیه‌ نظریه‌ سلامت معنوی اسلامی یا مدل قلب سلیم با حضور اعضایی از فرهنگستان علوم پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، در دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) برگزار شد.

در این جلسه مینو اسدزندی صاحب نظریه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه خدمات سلامت معنوی کشور اظهار داشت با وجود اینکه  هم اکنون در کشور ایران، به نحو شایسته ای در درمان بیماری های جسمی از آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا استفاده می شود. اما سازمان بهداشت جهانی،  نحوه ارائه خدمات سلامت معنوی را به جهت وابستگی آن به باورها و فرهنگ جوامع مختلف، به هر کشور واگذار کرده است تا این خدمات به شکل جامعه نگر ( هماهنگ با باورها، فرهنگ و اعتقادات مردم هر کشور)  ارائه شود.

این در حالی است که در ایران علیرغم اینکه اکثر مردم مسلمان هستند، عدم معرفی مدل  قلب سلیم یا نظریه سلامت معنوی اسلامی، عدم وجود واحدهای درسی مرتبط با بعد معنوی وجود انسان، نیازها و  رنج های آن در دروس دانشجویان علوم پزشکی کل کشور،  متاسفانه  شاهدیم که در مراکز خدمات سلامت یا تیم درمانی این امر مهم را  به طور کامل به روحانیون واگذار نموده تا ایشان بیماران را با احکام نماز و سایر عبادات آشنا نمایند، یا برای تسکین آلام روحی بیماران و خانواده ها از لوگوتراپی ویکتور فرانکل روانپژشک یهودی یا دیدگاه معنویت درمانی یونگ مسیحی پروتستان  استفاده می شود.

مبتنی بر دیدگاه مسیحیت کاتولیک و مدل کلارک، اقدام به کاربرد  ابزارهای سنجش دینداری مسلمانان می کنند و بیماری را عذاب الهی و عقوبت گناهان مردم معرفی می کنند که تمام  این موارد  با آموزه های اسلام عزیز ( آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام درباره نهی از تجسس و تفتیش عقاید، نهی از اعتراف به گناه و... ) منافات دارند. همین اقدامات سبب بروز آسیب به دینداری آحاد جامعه خصوصا بیماران و خانواده های ایشان شده است و زمینه روی آوردن افراد به معنویت سکولار و یا معنویت فرادینی را آماده کرده است. این موضوع یکی از مهمترین موضوعاتی بود که نظریه پرداز مدل قلب سلیم در جلسه پیش اجلاسیه مطرح کرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت آموزش نظریه سلامت معنوی اسلامی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و ضرورت برخورداری مشاوران و مراقبان معنوی از شایستگی بالینی، بر لزوم سنجش شایستگی ارائه کنندگان خدمات سلامت معنوی و اعطای مجوز به ایشان و ممانعت از ورود افراد فاقد صلاحیت به این حوزه مهم سلامت جامعه، تاکید کرد. 

کمیته دستگاهی شورای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره علمی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) پیش اجلاسیه‌ی نظریه‌ی سلامت معنوی اسلامی یا مدل قلب سلیم را با هدف ارائه خدمات جامعه نگر که مبتنی بر باورها و اعتقادات دین اسلام باشد برگزار نمود. اسدزندی دبیر کمیته دستگاهی دانشگاه بقیه الله تهران، پس از شرح مدل قلب سلیم، اظهار امیدواری کرد که تلاش های دو دهه او در تحقیقات متعدد علمی در حوزه شواهد دینی،  بتواند راهکار برون رفت از مشکلات حوزه خدمات سلامت معنوی در کشور را فراهم نموده و با اقبال وزیر بهداشت و اعضای آن وزارت ،زمینه اجرایی شدن فرمان مقام معظم رهبری در استفاده از ظرفیت های مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای تعمیق معنویت و اخلاق فراهم شود. 

در این جلسه طرح‌نامه مدل قلب سلیم توسط مینو اسدزندی نظریه‌پرداز مطرح شد سپس ناقدان به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود پرداختند و ابهاماتی مطرح نمودند که نظریه پرداز، توضیحاتی ارائه نمود و به ابهامات پاسخ داد.

مینو اسدزندی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)  اظهار کرد در طی ۲۰ سال فعالیت علمی خود در حوزه سلامت معنوی، برای ارائه مدل قلب سلیم از پارادایم دین اسلام،  از شواهد دینی (آیات موثق قرآن کریم و تفسیر  المیزان علامه طباطبایی و کتب موثق روایی شیعه)  استفاده کرده است. ۸۰ مقاله معتبر، ۲۷ طرح و پایان‌نامه تحقیقاتی و ۲۴ کتاب مرتبط در این زمینه منتشر نموده است. اثر بخشی مدل در مطالعات بالینی متعدد بررسی شده که بیانگر بنیه قوی این نظریه است.

در پایان این جلسه و براساس نظر داوران، مدل قلب سلیم بعنوان یک مدل اسلامی  برگرفته از مذهب شیعه دارای استاندارد های  علمی جهانی و واجد نوآوری شناخته شد. مقررگردید نظریه پرداز بعد از اعمال نظرات ناقدان، درباره نظریه خود مطالب تکمیلی را بیان نماید و مجدد بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

انتهای پیام/ ت 438

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول