اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

۸۰ درصد کودکان بانیازهای ویژه در مدارس جذب شده‌اند/ تعمیم سنجش سلامت به قبل از 7 سالگی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از غربالگری یک میلیون و ۶۷۰ هزار کلاس اولی در سال گذشته خبر داد.

۸۰ درصد کودکان بانیازهای ویژه در مدارس جذب شده‌اند/ تعمیم سنجش سلامت به قبل از 7 سالگی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمید طریفی‌ حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاح پایگاه‌های سنجش سلامت و آمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش از دبستان که در دبستان دخترانه رازی برگزار شد، اظهار کرد:‌‌ سنجش سلامت یکی از بزرگترین و فراگیرترین برنامه‌های ما هست که بیش از ۳ دهه است انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح با با پوشش یک، دو درصدی آغاز شده است و اکنون به ۹۹.۵ درصد رسیدیم.

طریفی حسینی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار کلاس اولی در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه، ۸۰۰ پایگاه  تخصصی و ۴۲۷ پایگاه سیار غربالگری شدند؛ در برخی پایگاه‌ها ۹ نفر فعالیت می‌کردند که در مجموع ۱۰ هزار عوامل اجرایی در این پایگاه‌ها مشغول به فعالیت بودند.

وی با بیان اینکه برای فعالیت پایگاه سنجش از ۴ ماه گذشته برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی آغاز شده است، افزود: فعالیت پایگاه‌های سنجش تا آخر شهریور ادامه دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای طرح سنجش شورای سیاستگذاری دارد و تصمیمات کلان را انجام می‌دهد و نظر داریم پایگاه دایمی ایجاد کنیم؛ وزارت بهداشت و بهزیستی هم شرکای استراتژیک ما در اجرای طرح هستند.

وی با بیان اینکه از داده‌های طرح سنجش، بخش‌های مختلف آموزش و پرورش بهره می‌برند، اظهار کرد: سیاست ما افزایش پوشش و جذب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است؛ ۷ گروه دانش‌آموز بانیازهای ویژه داریم که ۳ گروه را اضافه کردیم و نیاز داریم ابزارها را بیشتر کنیم تا جذب حداکثری را داشته باشیم؛ چرا که در حال حاضر ۸۰ درصد دانش‌آموزان بانیازهای ویژه جذب مدارس می‌شوند.

طریفی حسینی تصریح کرد: پیشگیری از معلولیت‌ها و مداخلات به هنگام جزو سیاست‌های ما هست که هم از پیشگیری و بروز معلولیت‌های ثانویه جلوگیری کنیم و هم برنامه ما این است سنجش را به سن پایین‌تر ببریم و داده‌های آن را برای مداخلات به‌هنگام استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های ما، بحث کیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی است، افزود: برای ارائه برنامه باکیفیت، باید ویژگی‌های استعدادی و شرایط دانش‌آموز را بدانیم؛ سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می‌تواند مبنا برنامه‌ریزی باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اطلاعات به تفکیف کوتاهی قد، چاقی، لاغری، وضعیت دهان و دندان، وضعیت سطح سواد و اجتماعی خانواده‌ها در سنجش ارائه می‌شود و اگر این اطلاعات را داشته باشیم، می‌توانیم آموزش را به صورت انفرادی شده متناسب با ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و مشکلات ارائه کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های عملیاتی امسال ما طراحی شبکه جامع هوشمند از پیشگیری، غربالگری و ارائه مداخلات است که یک الگوی چند سطحی است؛ در این طرح از مدل نظام ارجاع استفاده کردیم و یک سیستم ارجاع چندسطحی را در دست آماده‌سازی داریم؛ بخشی از شبکه خارج از آموزش و پرورش تعریف می‌شود و از دستگاه‌های مربوطه می‌خواهیم داده‌های مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. هر دانش‌آموز از بدو تشخیص گروه هدف ما هست که می‌تواند از یک‌روزگی کودک باشد. به همین دلیل نیاز داریم اطلاعات وزارت بهداشت را داشته باشیم.

حسینی افزود: یکی از سیاست‌های دیگر تغییر ساز و کارهای اجرای طرح سنجش است که مورد بازنگری قرار دادیم و دنبال دایمی کردن پایگاه‌ها هستیم تا به صورت مستمر در دوره های مختلف انجام شود ضمن اینکه پرونده الکترونیک سلامت کاملی از دانش‌آموزان آماده کنیم. استانداردسازی تجهیزات نیز در حال انجام است و همچنین بازنگری و تغییر سازوکارهای جهش تحصیلی را نیز در دست انجام داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول