به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جایگاههای سوخت در سراسر هرمزگان در دو سه ماه اخیر شاهد صفهای فزایندهای از کامیونها و مینیبوسها و اتوبوسهایی که منتظر سوختگیری هستند و گاه تا 12 ساعت نیز رانندگان در این گرمای طاقتفرسا در جایگاهها منتظر سوختگیری میمانند تا بلکه بتوانند یک باک سوخت زده و راهی کار خود شوند.
این وضعیت عملا سرویس دهی مینیبوسها و اتوبوسها را مختل و نیز کرایه حمل کامیونها را افزایش داده است.
خبرگزاری فارس تاکنون طی چندین نوبت این دغدغه عمومی را خبری کرده که آخرین بار در پاسخ به این خبر فارس «ترافیک سنگین در ورودی پمپهای گازوییل در بندرعباس+فیلم» ، شرکت پخش فرآوردههای نفتی هرمزگان این پاسخ را صادر کرد. «علت صف طولانی مقابل جایگاههای سوخت در بندرعباس چه بود؟»
جایگاهداران چه میگویند؟
حمدالله رضایی رییس انجمن صنفی جایگاهداران پمپ بنزین و نفت گاز در هرمزگان صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: ازدحام خودروهادر جایگاههای سوخت بدلیل کمبود عرضه سوخت در جایگاهها به معضلی تبدیل شده و رانندگان گاها 10 تا 12 ساعت در جایگاهها معطل سوختگیری بمانند.
وی افزود: توجیه مسؤولان پخش فرآوردههای نفتی آن است که بدلیل قاچاق سوخت توسط کامیونها ناچار به تخصیص سهمیه کمتری هستیم تا میزان قاچاق سوخت نیز کاهش پیدا کند.
رضایی با اشاره به تردد روزانه هزاران کامیون در هرمزگان و مراجعه بسیار بالای کامیونها به این استان بخصوص در فصول برداشت محصولات میوه و ترهبار و نیز تخلیه کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی و دیگر محمولهها و نیز تردد کامیونها به جزایر برای انتقال کالا، خاطرنشان کرد: هرمزگان استان ویژهای به لحاظ حمل و نقلی است و لذا هر تصمیمی در حوزه سوخت و حمل و نقل اثر فوری و مستقیمی بر این بخش میگذارد و آثار آن در جامعه نمود پیدا میکند.
وی ادامه داد: اخیرا تصمیمی گرفته شده که به صورت آزمایشی کامیونهای حامل بار با ارائه بارنامه در دو جایگاه ویژه، سوخت دریافت کنند که این مسأله نیز باز مشکل را به طور کامل حل نکرده و انتظار ما این است که لااقل عرضه سوخت به این شیوه در 24 ساعت شبانه روز صورت گیرد ولی اکنون عرضه سوخت به جایگاه عملا تغییری نکرده است و گاه جایگاههای ما تا 12 ساعت سوخت ندارند.
رضایی معطل ماندن کامیونها در جایگاهها را سبب بروز مشکلات متعددی از جمله مسدود کردن مسیر عرضه بنزین، درگیری میان یکدیگر و نیز درگیری با جایگاهدار و گاه مسدود شدن محورهای مواصلاتی و بروز خطر برای تردد دیگر خودروها عنوان کرد و گفت: برخی کامیونها نیز بدلیل مشکلاتی از کارت سوخت کامیون دیگری استفاده میکنند و اگرچه این کار بنا به رای دیوان عدالت اداری، جرم نیست اما کمیتههای تخلفات سازمان پخش اقدام به جریمه جایگاهداران با این بهانه میکنند و لذا جایگاهداران در کنترل این موضوع عملا با چالشهایی مواجه هستند که یا سبب درگیری در درون جایگاه میان جایگاهدار با رانندگان کامیون شده و گاه نیز امکان کنترل و بررسی کارت وجود نداشته است و سبب جرایم سنگینی شده است.
افزایش کرایه حمل بدلیل معطلی کامیونها
رییس انجمن صنفی جایگاهداران پمپ بنزین و نفت گاز هرمزگان افزود: معطلی طولانی کامیونها در جایگاهها باعث افزایش شدید کرایه حمل نیز شده به طوری که کامیونها ساعتها معطلی خود در جایگاهها را به نرخ کرایه افزودهاند.
به گفته رضایی، هزینه حمل یک کامیون میوه و تره بار از هرمزگان به تهران از 14 میلیون تومان به 18 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و عمده دلیل آن نیز معطلی طولانی کامیونها در جایگاهها است که هزینه آن در نهایت به مردم تحمیل میشود.
خرابی سیستم هوشمند در جایگاه
وی درباره یکی دیگر از مشکلات جایگاهداران که مردم را نیز گرفتار کرده اشاره و گفت: خرابی سیستم هوشمند در جایگاهها هم در جایگاههای بنزین وهم در جایگاههای نفت و گاز وجود داردو این مشکل بدلیل نبود قطعات بروز کرده و اساسا جایگاهدار در این قضیه مقصر نیست و جایگاهداران بلافاصله پس از بروز مشکل، مسأله را فورا به شرکت پخش منتقل میکنند اما شرکت پخش بدلیل نبود قطعات، عملا اقدامی را انجام نمیدهد و اگر در جایگاهها دقت کنید میبینید که در هر جایگاه چند نازل از دسترس خارج است.
شلوغی جایگاههای سوخت در هرمزگان و قطعی برخی نازلها/ چه کسی پاسخگو است؟
پاسخ شرکت پخش فرآوردههای نفتی هرمزگان به خبر فارس/ خرابی نازلها را رصد میشود، اهمالی در کار نیست
اجرای طرح کهاب 2 برای جایگاهداران به صرفه نیست
رضایی در ادامه این گفتوگو به اجرای طرح کهاب 1 در چندین سال قبل به منظور جمع آوری بخارات بنزین در حین انتقال سوخت و در جایگاهها و سپس انتقال آن به مرکزی برای بازگرداندن دوباره آن به چرخه سوخت اشاره و گفت: این سیستم در سطح جایگاهها اجرا شد اما عملا بدلیل نبود مرکزی برای این منظور در مرکز توزیع سوخت، بلااستفاده مانده و حالا طرح کهاب 2 در نظر گرفته شده که به منظور کاستن از عوارض ناشی از خروج بخارات سوخت و تأثیر آن بر سلامت افراد شاغل در جایگاهها و حفظ محیط زیست عنوان میشود اما اجرای آن برای جایگاهداران به صرفه نیست چرا که میزانی از سوخت که در قالب کهاب دو بدست میآید عملا قابل توجه نیست و باید شرکت پخش خودش در اجرای این طرح به جایگاهداران کمک کند.
شلوغی جایگاهها و مصائب جایگاهداران
وی همچنین به مشکلات و گرفتاریهای ناشی از شلوغی جایگاهها و خسارت آن به جایگاهداران اشاره و تصریح کرد: شلوغی بیش از اندازه جایگاهها که ناشی از نداشتن سوخت در جایگاه است، عملا سبب شده تا کامیونها مسیر دسترسی به نازلهای بنزین را نیز مسدود کنند و از سوی دیگر واحدهای تجاری جایگاهها نیز فروش کافی نداشته باشند و حتی چند مورد تصادف بسیار خطرناک و شدیدرا نیز بدلیل طولانی شدن صف کامیونها و کشیده شدن صف در حاشیه جاده و اشغال باند مجاور باجاده و ... نیز در استان بروز کند.
رضایی گفت: در موردی که اخیرا رخ داده متأسفانه یک خودرو در حاشیه جاده با بخش انتهایی کامیونی که در صف دریافت سوخت متوقف بوده، شدیدا برخورد میکند که پلیس در ارزیابی دلایل تقصیرات،20 درصد نیز جایگاهدار را مقصر اعلام کرده و این در حالی است که جایگاهداران در تشکیل صفهای طولانی برای گازوییل هیچ نقشی ندارند.
چرا جایگاههای دور دست و یا روستایی اغلب سوخت ندارند؟
رییس انجمن صنفی جایگاهداران پمپ بنزین و نفت گاز هرمزگان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره علت نبودسوخت در جایگاههای روستایی و یا جایگاههای دور دست از مرکز نیز گفت: ما این موضوع را بارها پیگیری کردهایم و دلیل آن نیز کمبود نفتکشهای سوخت برای انتقال سوخت از انبار به جایگاهها است و گاهی در برخی از مناطق روستایی ما مردم روزها سوخت ندارند و این مشکل را ما نیز قبول داریم.
خیلی از جایگاههای ما در مرز ورشکستگی هستند
وی ادامه داد: خیلی از جایگاههای ما در وضعیت ورشکستگی هستند و اخیرا نیز بصورت موردی در حال فروش جایگاههای خود هستندو طی یکی دو سال اخیر بیش از 15 جایگاه به فروش گذاشته شده و دلیل آن نیز پایین بودن کارمزد سوخت است و پاسخگوی هزینهها با نرخ تورم فعلی نیست و تا امروز نیز شاهد افزایش کارمزدی نبودهایم و این در حالی است که نرخ حقوق کارگر 57درصد و نرخ بیمه بشدت افزایش یافته است اما نرخ کارمزد همچنان پایین است و جایگاهها مجبورند یا تعطیل کنند و یا کارگران خود را کمتر کنند که سبب بیکاری جوانان و گرفتاری خانوادههای آنان میشود.
به گزارش فارس، هرمزگان استانی حمل و نقلی است و اتخاذ تصمیماتی کلیدی به منظور مهار قاچاق سوخت نیازمند کار کارشناسی دقیق و نیز ایجاد گشایش در زندگی مردم در مشارکت قانونی در فرآیند صادرات سوخت است تا مردم منطقه بتوانند با طرحهایی همچون «رزاق» که اکنون در استان سیستان و بلوچستان نیز جریان دارد، زندگی و معیشت خویش را تقویت کنند.
بدون شک با حاشیه سود بسیار بالای قاچاق سوخت، این فرآیند جز با تدابیر اساسی قابل رفع نیست. تدابیری که سبب مهار این معضل شود نه این که با ایجاد محدودیتهای متنوع عملا به نوعی خودتحریمی در اقتصاد داخلی بیانجامد.
انتهای پیام/ 3728