اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

ضرورت برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت خیرین در آموزش عالی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با بیان اهمیت اشاعه فرهنگ وقف، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای افزایش سهم مشارکت خیرین و واقفین در حوزه آموزش عالی تاکید کرد.

ضرورت برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت خیرین در آموزش عالی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در مراسمی با حضور مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات مدیره و موسس بنیاد خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه و جمعی از مسئولین شهرستانی، سالن چندمنظوره زنده یاد بابک مروج تربتی افتتاح و عملیات اجرایی ساخت خوابگاه دخترانه بلوک شماره ۱ روشنک مروج و خوابگاه دانشجویان زنده یاد حاج محمد نوریان، به همت بنیاد خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه، آغاز شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در این آیین با بیان اینکه اشاعه فرهنگ اسلامی وقف در جامعه و بهره­‌گیری از این فرهنگ در جهت رشد کمی و کیفی و اعتلای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، اهمیت بسیاری برای آموزش عالی دارد، گفت: اهدای بیش از 113 هکتار زمین توسط چهار خیر فرهیخته و علم‌دوست در این دانشگاه، ساخت سوله مرکزی دانشگاه، سالن چند منظوره ورزشی، مسجد و برگزاری کارگاه‌هایی با موضوعات کارآفرینی، پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه تربت حیدریه با هدف کمک به رشد دانشگاه بوده و ان شاءالله باقیات صالحات برای دست‌اندرکاران آن خواهد بود.

فرخی افزود: اقدام خیرین دانشگاه تربت حیدریه در تشکیل بنیاد خیرین حامی این دانشگاه و ثبت آن در مراجع قانونی می‌تواند در سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان الگو قرار گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت تصریح کرد: تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژه‌­هایی که پنجاه درصد از کل اعتبارات آن را خیّر یا خیّرین پرداخت کرده باشند و به پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشد، با هماهنگی ستاد خیّرین وزارت علوم و اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی انجام خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با گریزی به موضوع اسناد بالادستی در حوزه وقف علمی و ضرورت ترویج آن افزود: در نقشه جامع علم و فناوری کشور در بند 4 اقدامات ملی ذیل راهبرد کلان 1 و بند 7 اقدامات ملی ذیل راهبرد کلان 6 صراحتاً به موضوع وقف علمی و افزایش سهم وقف و خیریه در توسعه و پشتیبانى از مؤسسات و نهادهاى علم و فناورى اشاره شده است و حمایت از مشارکت مردم و نهادهای عمومی و غیردولتی و همچنین گسترش فرهنگ وقف در حوزه آموزش عالی با حفظ کارکردهای سیاست گذاری و نظارتی دولت به عنوان یک راهبرد ملی نگاه شده است.

وی با اشاره به بند ث ماده 65 در بخش آموزش عمومی، آموزش عالی و علم و فناوری ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠ‌‌ﺴﺎﻟﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی، ﺍﺟﺘﻤﺎعی ﻭ ﻓﺮﻫﻨگی ﺟﻤﻬﻮﺭی ﺍﺳﻼمی ﺍﻳﺮﺍﻥ که به صراحت قید شده است که "دولت موظف است، با تشویق خیّرین و واقفان و رفع موانع موجود، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا سهم وقف و خیریه از تأمین مالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری افزایش یابد" تاکید کرد: روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری برای افزایش سهم وقف و خیریه از تأمین مالی بایستی برنامه‌ریزی مدون داشته باشند و با بازیگران مختلف مثل حوزه‌های علمیه، فعالین عرصه علم و فناوری، سازمان‌های مردم‌نهاد مشورت و تبادل نظر کنند تا با فرهنگ‌سازی و آگاهی دادن، واقفان را به وقف در فضای علم و فناوری تشویق و ترغیب کنند و الگوی فرهنگی مناسب جهت توسعه و ترویج فرهنگ وقف در زمینه علم و فناوری در بین گروه‌های مختلف صورت پذیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تعامل دانشگاه‌ها با نمایندگان و مسئولین شهرستان و استان برای ایجاد الگوهای مختلف ساختاری مناسب به منظور توسعه وقف در زمینه علم و فناوری را ضروری دانسته و افزود: ایجاد صندوق‌های وقفی، بنیادهای حامی دانشگاهی، بنیادهای تحقیقاتی و عناوین قانونی و مشابه را ایجاد تا با وقف علم که همان بهره گیری از سرمایه های پایدار مردمی است بتوان از علوم، تحقیقات و فناوری حمایت کرد.

وی گفت: در صورت ایجاد این ساختارها به عنوان نمونه می‌توان از شرکت‌های دانش‌بنیان یا مراکز تخصصی کارآفرینی حمایت کرد که این مهم منجر به افزایش سهم تولید و اقتصاد دانش بنیان در کشور می‌شود و به تبع آن توسعه همه‌جانبه کشور از جمله اشتغال جوانان را به دنبال خواهد داشت و فرمان سال مقام معظم رهبری یعنی تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نیز محقق خواهد شد.

فرخی با بیان اینکه ساخت خوابگاه متاهلین و وقف آن برای دانشجویان متاهل قطعا یکی از بهترین کارهایی خواهد بود که در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و پایین آوردن سن ازدواج و به تبع آن فرزندآوری و رشد جمعیت موثر خواهد بود، افزود: سیاست وزارت علوم در این دوره، توسعه خوابگاه‌های متاهلی بوده و انتظار داریم دانشگاهها با حمایت خیرین و واقفین گام‌های ارزنده‌ای در این زمینه داشته باشند.

مرتضی فرخی نگاه وزیر علوم به دانشگاه های خیّرساز را ویژه ارزیابی کرد و گفت: تفکیک هیات امنای دانشگاه تربت حیدریه از دانشگاه‌ نیشابور، مجتمع‌های آموزش عالی گناباد، تربت جام و مرکز آموزش عالی کاشمر از دانشگاه فردوسی در همین راستا است.

وی با بیان آماری از دانشگاه تربیت حیدریه همچون دارا بودن دو دانشکده و یک پژوهشکده، از نگاه مساعد وزیر محترم مبنی بر رشد و ارتقای دانشگاه تربت حیدریه خبر داده و ابراز امیدواری کرد: این دانشگاه در منطقه بدرخشد و روزی بتواند با دانشگاه‌های بزرگ و جامع موضوع همتراز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول