اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

گلایه کشاورزان از قطعی برق چاه‌های کشاورزی/ مدیرعامل شرکت برق خراسان‌جنوبی: خاموشی ۵ ساعته برق رایگان به دنبال دارد

عضو شورای اسلامی شهر آیسک گفت: قطع یک جا و یک دفعه‌ای برق فشار مضاعف بر چاه موتورها وارد می‌کند و سبب سوختن فیوزها می‌شود که نگرانی کشاورزان را در بحث تولید در پی داشته باشد.

گلایه کشاورزان از قطعی برق چاه‌های کشاورزی/ مدیرعامل شرکت برق خراسان‌جنوبی: خاموشی ۵ ساعته برق رایگان به دنبال دارد

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ با گرم شدن هوا همچنان که میزان مصرف آب بالا می‌رود میزان مصرف انرژی برق نیز بیشتر می‌شود.

امروز برق یکی از ملزومات زندگی بشر است و تصور یک ساعت بدون برق بودن عذاب‌آور است. مصرف برق در دنیای امروز رو به افزایش است و بخش عمده آن به وسیله زغال‌سنگ، انرژی هسته‌ای، گاز طبیعی، هیدروالکتریک و نفت تولید می‌شود.

همزمان با رشد مصرف برق تحقیقات بسیاری انجام می‌شود تا راهکارهای نوینی برای تولید برق حاصل شود. با گرم شدن هوا استفاده از وسایل سرمایشی در منازل و ادارات بیشتر می‌شود و این امر نیازمند وجود انرژی است.

امروزه از برق استفاده‌های زیادی در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد که می‌توان به بخش‌های اداری، صنعتی، کشاورزی و خانگی اشاره کرد که میزان مصرف در بخش‌های صنعتی و کشاورزی بیشتر از سایر بخش‌ها است.

بیشتر کشاورزی خراسان‌جنوبی با چاه موتور انجام می‌شود

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های کویری است که در چند سال گذشته مورد بی‌مهری طبیعت قرار گرفته و میزان بارش‌ها در آن کم بوده است و این امر بخش قابل توجهی از قنوات و چشمه‌های استان را با کمبود آب مواجه کرده است.

کشاورزی در این استان از زمان‌های دور مورد توجه قرار داشته و جمعیت قابل توجهی از مردم استان به شغل کشاورزی مشغول هستند و با افزایش خشکسالی کشاورزی استان تحت تأثیر قرار گرفت و میزان تولیدات کشاورزی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بخش عمده‌ای از کشاورزان از چاه‌های کشاورزی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کنند که این چاه‌ها نیز به وسیله برق روشن می‌شوند و کار آبیاری را انجام می‌دهند.

با توجه به آخرین مصوبه هیئت وزیران، دولت مدیریت مصرف برق در تابستان امسال را از خود آغاز کرد و با وضع قوانین سختگیرانه خواستار تبعیت تمام زیرمجموعه‌های دولتی از این قوانین شد.

‌در ۱۶ خردادماه جاری مصوبه هیئت دولت در خراسان‌جنوبی نیز اجرایی شد و دو روز در هفته به مدت پنج ساعت خاموش می‌شوند که این امر نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

نگرانی کشاورزان از قطع برق

«رضا قاسمی» یکی از کشاورزان بشرویه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه شغل اکثر مردم این شهرستان کشاورزی است، بیان داشت: حدود یک هکتار از زمین‌های کشاورزیم زیر کشت پنبه است و برای آبیاری این زمین‌ بیش از چهار ساعت از چاه آبیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان برای آبیاری کفایت نمی‌کند، یادآور شد: اکنون قطع برق چاه کار را برای ما دشوارتر کرده و نگرانی همه کشاورزان را در پی داشته است لذا از مسئولان خواستاریم برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند چراکه درآمد بیشتر مردم از کشاورزی تأمین می‌شود.

«جواد حاتمی» عضو شورای اسلامی شهر آیسک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در اجرای طرح مدیریت مصرف انرژی برای فصل گرم سال از روز دوشنبه شاهد قطع برق و خاموشی در منطقه آیسک بودیم.

وجود ۲۲ چاه کشاورزی در آیسک

وی با بیان اینکه قرار است دو روز در هفته، هر روز به مدت پنج ساعت شاهد قطع برق چاه‌های کشاورزی باشیم، تصریح کرد: از آنجایی که سال‌های قبل شاهد اجرای طرح تعادل‌بخشی در چاه‌های کشاورزی بودیم و حدود ۵۰ درصد حق‌ آب کشاورزان ما در راستای این طرح کاهش پیدا کرده که عملاً کشاورزان ما به جای اینکه ۳۶ مدار برداشت آب از چاه‌های کشاورزی داشته باشند به نصف تقلیل یافته و این قطع برق هم مزید بر علت شده است.

عضو شورای اسلامی شهر آیسک از وجود ۲۲ چاه موتور کشاورزی در شهر آیسک خبر داد و افزود: این قطع یک جا و یک دفعه‌ای برق فشار مضاعف بر چاه موتورها وارد می‌کند و سبب سوختن فیوزها می‌شود که نگرانی کشاورزان را در بحث تولید در پی داشته باشد.

الگوی کشت در طرح مدیریت بار در نظر گرفته شود

حاتمی با بیان اینکه از مسئولان تقاضا داریم در این بحث به جای اعمال دو روز در هفته هر روز پنج ساعت که برق قطع می‌شود در فاصله ۱۰ روزه که مدارها تغییر می‌کند، انجام شود و مردم آمادگی دارند ۲۴ ساعت قطع شود، ادامه داد: اگر با اطلاع‌رسانی قبلی باشد هم به نفع کشاورزان و هم شرکت توزیع نیروی برق است.

وی با بیان اینکه در استان ما کشاورزی خرده مالکی است و هر چاه موتور حداقل ۸۰ تا ۱۲۰ تا سهامدار دارد و در برخی شهرستان‌ها چاه موتور از یک نفر یا افراد محدودی است، گفت: وقتی در یک چاه موتور تایم پنج ساعته که آب قطع می‌شود، کشاورزی که ساعت ۱۱ آب را تحویل گرفته و سه ساعت آب دارد یک ساعت آب به زمینش رسیده و پنج ساعت دوباره آبیاری کند باید یک ساعت آب اضافه مصرف کند تا قسمتی که آب نشست کرده دوباره آبیاری شود و این به صرفه نیست.

عضو شورای اسلامی شهر آیسک با بیان اینکه الگوی کشت و نوع کشاورزی در استان ما در این طرح در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: دغدغه کشاورزان هم این مسائل است که باید مدنظر قرار گیرد.

در این رابطه «مهدی دادگر» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: همه ساله محدودیت‌های خشکسالی سبب کمبود تولید و افزایش مصرف برق در بخش‌های خاص مانند کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه دلایل عمده‌ای وجود دارد که در تابستان میزان مصرف از تولید پیشی می‌گیرد، تصریح کرد: وزارت نیرو و مدیریت توزیع برق استانی باید وارد مدیریت بار تابستان شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی برای اجرای طرح مدیریت بار را از ابتدای خرداد داشتیم، یادآور شد: از ۱۶ خردادماه جاری شرکت توزیع برق استان وارد پروسه مدیریت بار تابستان شده است.

دادگر ادامه داد: در بخش‌های مختلف برنامه داریم و از مشترکین تقاضا داریم مسئله محدودیت تولید را در نظر داشته باشند و همکاری مشترکین یک الزام ملی است.

۵۱ درصد مصرف برق در بخش‌های مولد

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد مصرف برق استان در بخش‌های مولد است، افزود: مصرف در بخش کشاورزی ۳۰ درصد، در بخش صنعتی ۲۱ درصد، در بخش خانگی ۳۰ درصد، در بخش عمومی و ادارات ۹ درصد، در بخش تجاری ۶ درصد و در بخش روشنایی معابر ۴ درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از سه روز گذشته مدیریت برق چاه‌های کشاورزی استان آغاز شده است، اضافه کرد: برای مدیریت بار در ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری مصوبه‌ای با همکاری وزرات نیرو و جهاد کشاورزی شکل گرفته است.

خاموشی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی برق رایگان به دنبال دارد

دادگر با بیان اینکه در بخش کشاورزی تکلیف شده چاه‌های کشاورزی موظف هستند هر شش روز در هفته به جز ایام تعطیل و جمعه روزی ۵ ساعت از ساعت ۱۱ تا ۱۸ قطع بار انجام دهند، گفت: این کار از راه دور و از طریق سیستم اتوماسیون انجام می‌شود و ۱۹ ساعت باقی‌مانده شبانه‌روز را مشترکین کشاورزی می‌توانند بار مصرفی خود را به شکل رایگان دریافت کنند.

وی با اشاره به همکاری که به سبب محدودیت پنج ساعتی در زمان اوج بار دارند، تصریح کرد: بعد از وصل برق اجازه دارند فراتر از وات خود مصرف انرژی داشته باشند و مشمول جریمه نخواهند شد و قبض برق آن‌ها رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما در استان برنامه‌ریزی را به شکل هفته انجام می‌دهیم و از ۱۶ خردادماه جاری آغاز شده است، یادآور شد: این طرح در شهرستان‌های بشرویه و سرایان آغاز شده است.

دادگر با اشاره به بند چهار مصوبه دولت مبنی بر اینکه چاه‌های کشاورزی کشور هر روز روزی پنج ساعت قطع می‌شود و ما آن را به دو روز تقلیل دادیم، ادامه داد: بر مبنای این به محدودیت تولید برق کمک می‌شود و بعد از زمان اوج اجازه داده شده بیشتر مصرف کنند.

وی با بیان اینکه خاموشی ۲۴ ساعته به مدیریت بار کمکی نمی‌کند، افزود: با توجه به مصوبه دولت هر روزه باید قطع می‌شد که به سبب مراعات حال هم استانی‌ها فعلاً دو روز در هفته را اعمال می‌کنیم و شاید مجبور به اجرای هر شش روز در هفته شویم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خیلی از چاه‌های کشاورزی ما خرده مالک هستند، اضافه کرد: شرایط مشابه را استان‌های مجاور ما نیز دارند و عمده چاه‌های خرده مالکی مطلع بودند و اطلاع‌رسانی را جلوتر انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان زمان‌بندی برای آب خود داشته باشند، خاطرنشان کرد: این هفته با برنامه اطلاع‌رسانی جلو می‌رویم و بعد فواصل زمانی را به تعداد بیشتری روز خواهیم داشت.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول