اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

«زیلایی» پایلوت گیاه دارویی آنغوزه

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با الگوی برداری از طرح پایلوت گیاهان دارویی تنگ سرخ زیلایی پایلوت گیاه دارویی آنغوزه می‌شود.

«زیلایی» پایلوت گیاه دارویی آنغوزه

جاویدبخت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد از قرن‌ها پیش به عنوان محل داد و ستد گیاهان دارویی شناخته شده و اراضی این استان همچنان مستعد کشت گیاهان دارویی است وبا الگو برداری از پایلوت گیاهان دارویی منطقه تنگ سرخ شهرستان بویراحمد باوجود کارشناسانی از کشور ژاپن و آزمایشات انجام شده پایلوت گیاهان دارویی را در منطقه زیلایی تاسیس خواهیم کرد.

 وی که به همراه آیکاوا کارشناس کشور ژاپن از پایلوت گیاهان دارویی تنگ سرخ شهرستان بویراحمد بازدید می‌کرد افزود: یکی از مزیت‌های اصلی گیاهان دارویی نیاز به آب کم برای رشد، نیاز نداشتن به شخم و شیار به علت قرار داشتن ریشه در عمق خاک و بازدهی و صرفه اقتصادی بالای این نوع گیاهان است که با توجه به خشکسالی جایگزین شدن کشت گیاهان دارویی به جای محصولات پر آب بر توصیه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در حفظ خاک نیز تاثیرگذار است اظهار داشت: با توجه به اینکه کهگیلویه وبویراحمد در کاشت و عرضه گیاهان دارویی از قرن‌های پیش شهره بوده به طور حتم در صورت سوق یافتن افراد به سمت کشت این نوع گیاهان باز فروش به اندازه کافی برای محصولاتشان خواهند داشت.

جاویدبخت بر ضرورت وجود صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، نظارت بر افراد شاغل در بخش گیاهان دارویی، برگزاری دوره‌هایی برای آشنایی کشاورزان با نحوه کاشت، داشت و برداشت گونه‌های با ارزش اقتصادی بالا، حرکت به سمت مکانیزاسیون به جای کاشت و برداشت با روش های سنتی و تجهیزات قدیمی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: مساحت اراضی ملی استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار معادل ۸۷ درصد آن جزو منابع ملی است .

همچنین؛ بیش از ۳۰۰ هزار هکتار آن دارای پوشش گیاهی مرتعی بوده و این مساله باعث شده که استان به لحاظ ویژگی‌های طبیعی جز اکوسیستم‌های مرتعی شناخته شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول