اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نقش کتابخانه‌ها در ایجاد جامعه دانش‌بنیان تقویت شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم معتقد به تحول است گفت: باید به هدف نقش کتابخانه‌ها در تشکیل جامعه دانش‌بنیان دست یافته و استان همدان به عنوان پایلوت کشور مطرح شود.

نقش کتابخانه‌ها در ایجاد جامعه دانش‌بنیان تقویت شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسن رضا‌نیا ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه با تمام قوا پشتیبان اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها هستیم اظهار کرد: فرمان مقام معظم رهبری در سال جدید مبتنی بر «تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» باید در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته و برنامه‌ها بر این اساس تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان همه باید در این مسیر ورود حرکت کنند افزود: برای تحقق این مهم ما نیاز به جامعه دانش‌بنیان داریم و همه ساختارها باید تحول یافته و بر محور دانش و علم بازتعریف شوند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان تصریح کرد: کتابخانه‎های عمومی نقشی مهم و بسزایی در تغییر و تحول اجتماعی دارند و باید در شکل‌گیری جامعه دانش بنیان به خوبی ورود کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم معتقد به تحول است و برای تحقق این مهم باید دنبال راه‌های جدید و نرفته برویم ادامه داد: در این حوزه نیز ما باید به هدف نقش کتابخانه‌ها در تشکیل جامعه دانش‌بنیان دست یافته و استان همدان به عنوان پایلوت کشور در این حوزه مطرح شود.

رضانیا با بیان اینکه در جلسات انجمن از صاحبنظران و نخبگان برای بیان نقطه‌نظرات خود استفاده شود ادامه داد: در حال حاضر برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است و باید نقش کتابخانه‌های عمومی در آن به خوبی دیده شود چراکه در ۶ برنامه گذشته به خوبی به این نقش پرداخته نشده است.

وی با بیان اینکه باید این مطالبه را از متولیان امر داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای فرهنگی امروز جامعه را پاسخ بدهیم تأکید کرد: شهرداری‌ها باید نسبت به پرداخت حق کتابخانه‌های عمومی و بر اساس قانون عمل کرده و حقوق آنها را پرداخت کنند.

اجرای ۳ هزار ۶۶۸ متر مربع پروژه‌های عمرانی در یک سال گذشته

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار داشت: برنامه اجرایی – عملیاتی سال ۱۴۰۱ اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تدوین در دستور کار قرار گرفته است.

عاطفه زارعی افزود: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون دو کتابخانه عمومی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان افزوده و زیربنا از ۴۵ هزار و ۸۷۱ متر مربع به ۴۸ هزار و ۴۷۹ متر مربع رسیده است.

وی تصریح کرد: تعداد منابع اطلاعاتی نیز از یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نسخه به یک‌میلیون و ۴۱۳ هزار نسخه و سرانه کتاب نسبت به جمعیت به ازای هر ۱۰۰ نفر از ۷۸ نسخه به ۸۱ نسخه رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان افزود: پس از پایان همه‌گیری کرونا تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی از ۲۸ هزار و ۸۴۱ نفر به ۵۸ هزار و ۶۸ عضو فعال افزایش یافته و در این دوران بیش از ۲۵ هزار فعالیت فرهنگی در فضای مجازی به انجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۳۷ هزار نفر در جشنواره رضوی در سطح استان شرکت کردند تصریح کرد: همچنین تا کنون بیش از ۶۴۰ هزار نسخه کتاب از سوی افراد حقیقی و حقوقی به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است.

زارعی ادامه داد: اعضای ۲۲ کتابخانه عمومی در استان به صورت رایگان به پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مقاله دسترسی دارند.

وی تصریح کرد: طی فعالیت دولت سیزدهم، پروژه‌های عمرانی با زیربنای ۳ هزار ۶۶۸ متر مربع شامل تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت‌الله بهاری با ۷۹۰ متر مربع زیربنا، توسعه کتابخانه شهیدمطهری با ۳۳۰ متر مربع زیربنا، افتتاح کتابخانه شهیدمظاهری با یک‌هزار و ۴۰۸ متر مربع زیر بنا و افتتاح سالن مطالعاتی آرمان توسط بخش خصوصی با ۸۸۰ متر مربع زیربنا به ثمر رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خاطرنشان کرد: امسال ساخت دو کتابخانه روستایی در همدان توسط بانک پاسارگاد، بهسازی کتابخانه شهید مدرس، ساخت کتابخانه در روستای عبدالرحیم، توسعه کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) مهاجران، بهسازی کتابخانه فجر صالح‌آباد، راه اندازی کتابخانه سیار روستایی، ساخت کتابخانه در روستای نگارخاتون، راه‌اندازی کتابخانه در روستای توچغاز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود از مجموع ۵ هزار و ۴۰۰ متر مربع پروژه تعریف شده در پایان سال جاری ۶۴۰ متر مربع محقق شود گفت: سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۵۸ برنامه فرهنگی کتاب محور در فضای مجازی و حقیقی به همت کتابداران انجام شده که پیش‌بینی می‌شود در پایان سال به ۱۲ هزار و ۱۳ برنامه افزایش یابد.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول