اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

پای زباله‌های نخاله روی گلوی محیط زیست/ لزوم احداث کارخانه بازیافت نخاله ساختمانی در ایلام

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: اگر کارخانه بازیافت نخاله ساختمانی در ایلام ایجاد نشود با توجه به محدودیت زمین، طبیعت نابود خواهد شد.

پای زباله‌های نخاله روی گلوی محیط زیست/ لزوم احداث کارخانه بازیافت نخاله ساختمانی در ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، صبح امروز ابدالی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام در همایش محیط زیست که در هتل زاگرس ایلام برگزار شد، گفت: ایلام زیست محیطی‌ترین استان کشور است؛ مطالباتی که توسط سازمان‌های مردم نهاد ارائه شده می‌تواند در راستای برنامه‌ها و اقدامات پیشروی سازمان موثر باشد.

وی افزود: اداره محیط زیست استان در سه سال به صورت مداوم به عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی معرفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: ۴۰ واحد صنعتی و تولیدی بزرگ، ۱۲ مرکز بیمارستانی، ۱۲ شهرک و ناحیه صنعتی، ۱۳۰ واحد فعال، ۲ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی ایلام و دهلران، ۲۵ مرکز دفع پسماند و ۶ تصفیه خانه فاضلاب شهری داریم اما با این حال فقط ۵۰ درصد فاضلاب را می‌توانیم تصفیه کنیم.

وی ادامه داد: ۲۶۵ پسماند پزشکی، ۳۰۵ پسماند صنعتی وجود دارد که در بخش پزشکی اقدامات خوبی صورت گرفته و از تمام پسماندهای پزشکی در استان بی‌خطرسازی شده است اما در بخش پسماندهای شهری و روستایی زیاد موفق نبودیم؛ متولی پسماندهای شهری وزارت کشور و شهرداری‌ها هستند که از سال ۱۳۹۸ مجوز زیست محیطی کارخانه کمپوست ایلام را صادر کردیم اما شهرداری واحدهای آن را فعال نکرده و زباله‌ها به صورت غیر استاندارد دفن می‌شوند که بر اساس وظایف ذاتی سازمان تعدادی از شهرداری‌ها را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم.

ابدالی تصریح کرد: در سال ۳۰۰ هزار تن نخاله ساختمانی وجود دارد که ۲۵۰ هزار تن به شهر ایلام تعلق دارد؛ اگر کارخانه بازیافت نخاله ساختمانی در ایلام ایجاد نشود با توجه به محدودیت زمین طبیعت نابود خواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست شهرداری را مکلف کرده که این کارخانه را مستقر کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته یک پایگاه در منطقه تنگ تاریکه کولک با اعتبار ۱۲۰ میلیون تومان احداث شد و این واحد به طور شبانه روزی مشغول انجام وظیفه است همچنین ۳ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده از بیماری آفت لورانتوس پاکسازی شد.

ابدالی ادامه داد: در موضوع خشکسالی نسبت به بلند مدت از ۶۴ درصد و نسبت به سال قبل ۴۷ درصد کمبود بارش در سطح استان وجود داشته است؛ سال قبل در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه ترین خشکسالی بوده است.

وی افزود: آزمایشگاه در سطح زیست‌محیطی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان در شهرستان ایوان افتتاح شد؛ همچنین در دهلران آزمایشگاه در حال راه اندازی است و موزه تاریخ طبیعی که در سال ۱۳۸۴ آغاز و الان مجهز شده و یکی از موزه‌های موفق غرب کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: یک دستگاه قایق مجهز به سامانه پایش خریداری شده و الان در سد سیمره قرار گرفته و کار سنجش انجام می‌دهد.

ابدالی در ادامه گفت: یکی از مشکلات موضوع حریق و آتش سوزی است که تجهیزات مجهزتری برای جلوگیری از حریق خریداری شده و در تبصره ۱ ماده «۴۸» قانون برای اطفاء حریق در عرصه‌های جنگلی و طبیعی تمام دستگاه‌های کشوری و لشکری جزء وظیفه آنها دانسته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: سال۹۲، (۱۱۴ هکتار) ، سال۹۴ (۵۲۳ هکتار) ، سال ۱۴۰۰ (۳۳/۵ هکتار) از اراضی حفاظت شده دچار حریق شد که این یک آمار کاهشی بوده است.

وی اضافه کرد: چالش‌های اصلی محیط زیست استان پسماند شهری و روستایی، سلاح شکاری، آلایندگی‌ها و خشکسالی است.

ابدالی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ تن علوفه از محل اعتبارات خشکسالی با اعتبار بیش از ۱۷۰ میلیون تومان خریداری همچنین ۱۰ تن نذر علوفه طبیعت که توسط سازمان‌ مردم نهاد انجام می‌شود را جذب کردیم.

وی در ادامه گفت: دو مخزن آب شرب در منطقه کولک طراحی شده و الان در حال نصب تجهیزات هستیم؛ از لحاظ آب این منطقه مشکل دارد؛ همچنین ۳۰۵ هکتار از اراضی کولک از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نهال کاری انجام شده است.

ابدالی در ادامه گفت: ۸ دستگاه ایستگاه سنجش ذرات در استان وجود دارد که امسال یک دستگاه دیگر خریداری خواهد شد که وضعیت موجود آلایندگی هوای استان را انجام می‌دهند.

ابدالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست استان در تمام شهرستان‌ها حتی شهرستان‌های تازه تاسیس اداره برقرار کرده که بتواند کار خدمات رسانی به مردم را ارائه دهد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول