اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نفرین در ۸۰ سالگی!/ اعتراف دولتمردان صهیونیستی نسبت به آینده سیاه این رژیم

تحولات اخیر رژیم صهیونیستی باعث شده دولتمردان این رژیم بشدت نگران وضعیت آینده اسرائیل شوند.

نفرین در ۸۰ سالگی!/ اعتراف دولتمردان صهیونیستی نسبت به آینده سیاه این رژیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، تحولات اخیر رژیم صهیونیستی باعث شده دولتمردان این رژیم بشدت نگران وضعیت آینده اسرائیل شوند. در طول حیات ۷۴ساله رژیم صهیونیستی، معمولاً اندیشمندان و استراتژیست‌های این رژیم نسبت به آینده آن هشدار می‌دادند و بسیاری از آنها کتاب‌ها و مقالات مختلفی درباره فروپاشی داخلی این رژیم نگاشته‌اند؛ اما در چند وقت اخیر دولتمردان اسبق و فعلی صهیونیستی نسبت به فروپاشی این رژیم هشدار می‌دهند. عمده نگرانی آنها نسبت به فروپاشی داخلی است. صهیونیست‌ها اعتقاد دارند رژیم صهیونیستی براساس متغیر‌های داخلی در آستانه فروپاشی قرار دارد. به نقل از «وبگاه اجتماعی عبری عکا» نخست‌وزیر اسرائیل نفتالی بنت، در تاریخ ۱۳خرداد سال‌جاری گفت: «اسرائیل با یک آزمون واقعی  رو‌به‌رو است. شاهد وضعیت بی‌سابقه‌ای است که نزدیک به فروپاشی است و با یک دوراهی تاریخی مواجه شده است.»

بنت در پیامی که در این شبکه اجتماعی پخش شد، افزود: «کشور ما قبلاً دو بار به‌دلیل درگیری‌های داخلی متلاشی شد؛‌ اولی زمانی که  ۸۰ساله بود و دومی در ۷۷سالگی. ما اکنون در دوره سوم به سر می‌بریم و به دهه هشتم نزدیک می‌شویم. همه ما در برابر یک آزمون واقعی قرار داریم. آیا می‌توانیم کشورمان را حفظ  کنیم؟»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین بیان کرد: «چند روز پیش نیز ما در حال رفتن به سوی پنجمین کارزار انتخاباتی بودیم که می‌توانست کشور را تجزیه کند. پس از‌ آن، سخت‌ترین تصمیم زندگی‌ام را گرفتم که تشکیل کابینه نجات ملی برای نجات اسرائیل از هرج‌ومرج و بازگردانی آن و شراکت با افرادی بود که نظرات کاملاً متفاوتی با من داشتند.»

«ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی هم نسبت به آینده این رژیم هشدار می‌دهد. وی در گفت‌و‌گو با روزنامه عبری‌زبان ‌«یدیعوت آحارانوت» از نگرانی خود درباره نابودی این رژیم خبر داد و گفت که در تاریخ، هیچ حکومت یهودی بیش از ۸۰سال عمر نکرده مگر در دو مورد استثنا. به نقل از یدیعوت آحارانوت، ایهود باراک در این خصوص گفت: «در طول تاریخ یهودیت، حکومت یهودیان بیش از ۸۰سال عمر نکرده مگر در دو دوران: دوران پادشاهی داوود و دوران حشمونیان که در هر دو دوره نیز دهه هشتم سرآغاز تجزیه آنها بوده است.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی هم از جمله افرادی است که درخصوص زوال این رژیم ابراز نگرانی کرده بود. او در تاریخ نهم اکتبر ۲۰۱۷ در جشن «سوکوت» یهودیان گفته بود: «تمامی تلاش خود را برای اینکه اسرائیل صدمین سالروز تأسیسش را ببیند به کار خواهم گرفت، اما این یک امر حتمی نیست. تاریخ به ما یاد داده  که حکومت مردم یهود بیش از هشتاد سال تاکنون دوام نیاورده است که مربوط به دوره حشمونیان است.

شبکه ۱۴تلویزیون رژیم‌صهیونیستی به‌ نقل از بنی‌گانتز گزارش داد که وی درباره آینده این رژیم نگران است و هشدار داد فلسطینیان در چند سال آینده سرزمین‌های اشغالی را آزاد خواهند کرد. وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی افزود: از زمان تشکیل دولت نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یئیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، صداهایی که خواستار زوال هویت یهودی است افزایش یافته و کنترل آن را عمدتاً احزاب مخالف در دست دارند.این گزارش می‌افزاید: با توجه به روند گفت‌وگوهای داخلی به نظر می‌آید مذاکرات به‌ بن‌بست خورده و بنی‌گانتز معتقد است آینده و ادامه کار کابینه اسرائیل جای نگرانی دارد. به‌ گفته منابع صهیونیستی، گانتز درباره قصد فلسطینیان و اعراب برای تسلط بر سرزمین‌های اشغالی اعتقاد دارد، این موضوع خیلی دور از واقعیت نیست و شاید تا چند سال دیگر رخ دهد. پیش از این نیز «اسحاق بریک» رئیس سابق کمیته شکایات ارتش رژیم‌صهیونیستی و ژنرال بازنشسته ارتش این رژیم تأکید کرده بود که با توجه به توانمندی روزافزون گروه‌های مقاومت، این رژیم مسیر زوال و نابودی را طی می‌کند.

«یووال دیسکین» رئیس سابق شاباک هم در این باره گفته است: «اسرائیل برای نسل آینده باقی نخواهد ماند.» این فقط محدود به مقامات اسرائیلی نیست. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق امریکا هم معتقد است اسرائیل از بین خواهد رفت. روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اندیشمندان صهیونیستی هم نگرانی مشابهی را در این باره ابراز کرده‌اند. «شائول آریلی» ژنرال ذخیره ارتش اسرائیل گفته است: «اسرائیل در امر تحقق رؤیای صهیونیست‌ها شکست خورده است و در مسیر از دست دادن آن است.» «آری شاویت» خبرنگار اسرائیلی هم می‌گوید: «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد.» «جدعون لیوی» نویسنده صهیونیستی هم گفته است: «کسی نمی‌تواند فرایند نابودی داخلی اسرائیل را متوقف کند. این بیماری سرطانی به مراحل آخر خود رسیده و هیچ راهی برای درمان آن نیست.» «بنی موریس» مورخ اسرائیلی هم در این‌باره تأکید کرده است: «خورشید اسرائیل بزودی غروب خواهد کرد و شاهد انحلال و فرو رفتن آن در گل‌ولای خواهیم بود. در سال‌های آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهود به اقلیتی در این سرزمین تبدیل خواهد شد که یا فرار می‌کنند و یا کشته می‌شوند.

بر اساس نظرسنجی به عمل آمده توسط روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» ۶۹درصد شهرک‌نشینان صهیونیستی نسبت به سرنوشت رژیم متبوع خود نگران و بیمناک هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۶۶درصد از آنان به پلیس اشغالگر اسرائیل اعتماد ندارند. نظرسنجی دیگر به عمل آمده توسط جنبش بنیما نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اسرائیلی‌ها نسبت به آینده خود خوشبین نیستند. نظرسنجی توضیح می‌دهد: چالش‌های بسیاری وجود دارد که باعث نگرانی اسرائیلی‌ها شده است که شکاف اجتماعی موجود در درون رژیم اسرائیل در رأس آنها قرار دارد.

براین اساس محور‌های مختلفی را می‌توان به‌عنوان عوامل فروپاشی این رژیم بررسی کرد؛

۱- بحران در تشکیل دولت: صهیونیست‌ها بعد از ۴دور برگزاری انتخابات، توانستند در آستانه پنجمین دوره برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی، دولت ائتلافی شکننده تشکیل دهند؛ دولتی که متشکل از ۸حزب است و کاملاً یک دولت سست و در آستانه فروپاشی است و با کوچک‌ترین تحول در سرزمین‌های اشغالی،  فرو می‌پاشد.

۲- مهاجرت معکوس: طبق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته، بسیاری از صهیونیست‌ها به‌دنبال بازگشت به کشورهای مبدأ خود هستند. امروزه یکی از مسائل اصلی در بین صهیونیست‌ها داشتن گذرنامه کشور ثانی می‌باشد. بسیاری از صهیونیست‌ها به‌دنبال گذرنامه‌ای بجز گذرنامه جعلی صهیونیستی هستند. تنها در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۳۰هزار صهیونیست از فلسطین‌اشغالی به کشورهای مبدأ مهاجرت کردند. آمارها حاکی از این واقعیت هستند که صهیونیسم از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۶ ضمن اشغال حدود ۸۵درصد از اراضی فلسطین بالغ بر ۵میلیون یهودی را به این مناطق جذب کرده است؛ این درحالی است که در روند مهاجرت معکوس و خروج صهیونیست‌ها از فلسطین‌اشغالی بیش از ۲۰درصد از آنها در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ تحت شرایط مختلف مهاجرت معکوس کرده و به کشورهای اصلی خود بازگشته‌اند. به همین دلیل است که به زعم کارشناسان و اندیشمندان، در شرایط کنونی روند روزافزون مهاجرت معکوس یهودیان از اسرائیل پیچیده‌ترین چالش بقای این رژیم اشغالگر است. بنا بر تعریف این رژیم، مهاجران معکوس کسانی هستند که به هر دلیلی بیش از یک سال است از فلسطین‌اشغالی خارج شده‌اند و در کشور دیگری  به سر برده‌اند.

۳- شکاف قومی و طبقاتی: یکی از مهم‌ترین شکاف‌هایی که در سال‌های اخیر جامعه اسرائیل را به‌ سمت نوعی نارضایتی و بی‌ثباتی سوق داده است، «تبعیض قومی-طبقاتی» است. جامعه صهیونیستی از دو گروه عمده تشکیل می‌شود که اشکنازی و سفاردی نامیده می‌شوند. سفاردی‌ها یهودیانی هستند که در شبه‌جزیره «ایبریا» شامل اسپانیا و پرتغال می‌زیستند و پس از سقوط خلافت اسلامی اندلس در سال ۱۴۹۲ میلادی، از آن کشور گریختند و در جنوب اروپا، شمال آفریقا و شهرهای لندن، آمستردام و هامبورگ سکونت گزیدند. امروزه واژه سفاردی از نظر معنایی توسعه‌یافته و تمامی جوامع یهودیان شامل آفریقا، عراق، سوریه، یونان، ترکیه و سایر یهودیان (غیراشکنازی) را شامل می‌شود. اشکنازی‌ها نیز گروه قدرتمند دیگر اسرائیل هستند. واژه اشکناز نام عبری آلمان است و بنابراین اشکنازی در اصل به‌معنی یهودی آلمانی است که به‌تدریج بر همه یهودیانی که از تمام اروپا و امریکا به فلسطین آمدند، اطلاق شد. بین سفاردی‌ها و اشکنازی‌ها دشمنی دیرینه‌ای وجود دارد؛ چراکه سفاردی‌ها اشراف یهود بودند و از اینکه با اشکنازی‌ها هم‌محل شوند، احساس شرم می‌کردند و همواره سعی داشتند فاصله خود را با اشکنازی‌ها حفظ کنند و با آنان عبادت یا ازدواج نمی‌کردند؛ اما بعدها وضعیت کاملاً برعکس شد. درحالی‌که سفاردی‌ها تبدیل به اقلیت شده‌اند، اشکنازی‌ها در تمدن غربی و همچنین دولت رژیم‌صهیونیستی موقعیت برجسته‌ای یافته‌اند. برخی از تحلیلگران معتقدند  شکاف میان سفاردی‌ها و اشکنازی‌ها بیشتر اقتصادی است تا ایدئولوژیک به همین دلیل قابل پر کردن است، اما عده‌ای دیگر معتقدند این نابرابری نهادینه‌ شده است؛ به‌گونه‌ای که نسل سوم سفاردی‌ها هنوز جزو طبقه کارگر و طبقات پایین هستند، درحالی‌که همین نسل اشکنازی‌ها به طبقات متوسط رو به بالا تعلق دارند. برخی از رهبران رژیم‌صهیونیستی، یهودیان سفاردی را قرون‌وسطایی نامیده‌اند که فاصله بسیار زیادی با یهودیان اشکنازی دارند. حتی اشکنازی‌ها، سفاردی‌ها را از نظر عقلی، عقب‌مانده می‌نامند. سفاردی‌ها و اشکنازی‌ها یکدیگر را نجس‌زاده می‌شمارند و ازدواج با یکدیگر را ممنوع می‌دانند.

۴- بحران جمعیت: بحران جمعیت در رژیم‌صهیونیستی یکی از عوامل اصلی نگرانی‌های آن می‌باشد. نرخ رشد جمعیت فلسطینی‌ها بشدت در مقابل صهیونیست‌ها در حال افزایش است. جمعیت عرب ساکن مرزهای ۱۹۶۷، ۲میلیون است و جمعیت یهودی‌ها در سال ۲۰۲۱، ۶.۹میلیون نفر برآورد شده است. در حال حاضر شاهد نبرد جمعیتی و عبور تعداد اعراب نسبت به یهودیان در سراسر سرزمین فلسطین تاریخی از ۲۰۲۳ خواهیم بود. با توجه به رشد جمعیتی، این فاصله تا ۲۰۳۰ به نیم میلیون نفر هم خواهد رسید. براساس آمار در پایان سال ۲۰۲۱ جمعیت کل فلسطینی‌ها به ۱۴میلیون نفر رسید که طبق قاعده نانوشته سال‌های اخیر، سهم فلسطینی‌های بیرون سرزمین و سهم جمعیت فلسطینی‌های درون سرزمین تاریخی فلسطین (کل فلسطین اعم از کرانه باختری، نوارغزه و سرزمین‌های اشغالی) تقریباً برابر است. براساس آمار، ۶.۹میلیون نفر در داخل و ۷.۳میلیون نفر در خارج زندگی می‌کنند که درمجموع به رقم ۱۴میلیون نفر می‌رسد.

در پایان عوامل مختلف داخلی دیگری از جمله افزایش مقاومت فلسطینی‌ها در برابر صهیونیست‌ها، نزاع سکولار‌ها و مذهبی‌ها در بین صهیونیست‌ها، ناامنی داخلی، چالش‌های نظامی و... را می‌توان ذکر کرد. اعتراف دولتمردان صهیونیستی نسبت به آینده این رژیم در کنار نظرسنجی‌های صورت گرفته و چالش‌های مختلف داخلی، می‌تواند تصویری روشن از این رژیم را منعکس کند.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول