اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

مراکز یادگیری محلی ارتقا می‌یابند/ دانش‌آموزان سواد والدین را اعلام می‌کنند!

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در صدد بهینه سازی مراکز یادگیری محلی هستیم و حتما باید آنها را ارتقا دهیم که به الگوی خوبی رسیده‌ایم.

مراکز یادگیری محلی ارتقا می‌یابند/ دانش‌آموزان سواد والدین را اعلام می‌کنند!

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عبدی سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی در نشست جمع‌بندی گردهمایی معاونان سوادآموزی آموزش و پرورش استان‌های کشور که در ساختمان شماره ۲ نهضت سوادآموزی در تهرانسر برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های امسال این سازمان، اظهار کرد: در بسیاری از سازمان‌ها پس از تغییر و تحولات مدیریتی، نگاه به این سمت می‌رود که هرچه انجام شده کنار گذاشته شود و از نو اقداماتی برنامه‌ریزی شود اما در نهضت سوادآموزی اینگونه نیست؛ در سنوات اخیر اقدامات بسیار خوبی انجام شده است؛ هرچند ممکن است خطاها و سهویاتی رخ داده باشد که باید به سمت رفع و کاهش آنها حرکت کرد.

وی با تأکید بر اینکه در صدد بهینه سازی مراکز یادگیری محلی هستیم و حتما باید آنها را ارتقاء دهیم و هدف نیز یک مرکز یادگیری مسأله محور است که مدارس محله را هم تقویت می‌کند، گفت: به الگوی خوبی رسیده‌ایم و اگر بتوانیم آن را حتی در تعداد اندکی از مراکز به صورت آزمایشی پیاده‌ کرده و طرح را تکمیل کنیم، گام خوبی برداشته‌ایم.

عبدی به جایگاه و اهمیت سازمان نهضت سوادآموزی در انسداد مبادی بیسوادی اشاره کرد و گفت: در تحقق عدالت آموزشی مصر هستیم؛ به عنوان مثال طبق تحقیقی که قبلا انجام دادیم، ۲۵ هزار دانش آموز ترک تحصیل کرده در حاشیه زاهدان داشتیم که تعدادشان در حال افزایش است و به دلایل مختلفی به مدرسه برنمی‌گردند و به تدریج و خواه ناخواه به لحاظ سنی در گروه هدف ما در سازمان نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند که باید برای آنها تدبیر جدی داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اقدامات خوب انجام شده و پوشش شمار بسیاری از بیسوادان کشور، اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که تعداد بیسوادان کم شده و شناسایی بیسوادان مشکل شده است، اما هنوز در برخی مناطق و برخی اقشار چون اتباع، مشکل داریم و امر شناسایی باید با جدیت دنبال شود.

عبدی با تأکید بر اینکه باید تحولاتی را در چندحوزه مدنظر داشته باشیم، بیان کرد: باید گسترشی در تعاریف سواد داشته باشیم و فضا را در چند حوزه باز کنیم که یک مورد، سن باسوادی است که در قانون، پوشش و تمرکز سوادآموزی در جمعیت فعال ۱۰ تا ۴۹ سال بر عهده ما گذاشته شده است که در تلاش هستیم در قالب برنامه هفتم توسعه پوشش سنی ما از ۴۹ سال به ۶۰ سال افزایش یابد. 

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: مورد دیگر در تعریف سواد، گسترش این مفهوم است؛ به عنوان مثال امروزه سواد رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت پالایش و پایش آمار بیسوادی در کشور، اظهار کرد: باید سامانه‌های خود را به روزرسانی کنیم و اهتمام‌مان در سال جاری به کارگیری نیروهای دانش آموزی در این زمینه است.

عبدی اضافه کرد: در این برنامه، دانش‌آموز وارد سامانه می‌شود و وضعیت سواد اعضای خانواده از جمله والدین خود را مشخص و وارد سامانه می‌کند. همچنین سعی می‌کنیم دانش‌آموزان در رقابت‌های سوادآموزی به میدان آیند.

وی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با معاونت پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراجع مرتبط نیز در حال انجام است؛ البته اشخاصی که متولد ۱۳۸۴ به این طرف هستند مدارکشان در آموزش و پرورش ثبت شده است، اما اطلاعات مابقی را باید به روزرسانی کنیم.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به مقوله حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، عنوان کرد: همچنین لازم است فرآیندها و قید و بندهای بروکراتیک کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سواد یک موضوع حاکمیتی است و باید نقشه پیشرفت سواد را داشته باشیم، گفت: لازم است مفهوم سواد از خواندن، نوشتن و حساب کردن بر مبنای نیازهای جدید باز تعریف و برنامه نصیب برابر آموزشی در مناطق محروم مرزی، حاشیه نشین و افراد بازمانده از تحصیل اجرا شود.

عبدی تصریح کرد: یک راهبرد مهم نهضت سواد آموزی در سال ۱۴۰۱، شتاب بخشی به فعالیت‌های سواد آموزی، ریشه کنی بی سوادی، تمرکز و هدایت فعالیت تبلیغی و ترویجی و تدوین و تصویب برنامه عملیاتی برای بی سوادی است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول