اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

افزایش ۲۵ درصدی اهدای خون در خراسان‌جنوبی

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی گفت: اهدای خون در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد در خراسان جنوبی افزایش داشته است.

افزایش ۲۵ درصدی اهدای خون در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کامبیز مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی امروز شنبه ۱۴ خرداد به رسانه های گروهی اعلام کرد: در بازه زمانی اول فروردین تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۴ هزار و ۷۷۰ هم استانی توانسته اند در پایگاه‌های انتقال خون استان، به همنوعان خود در استان و کشور خون اهدا کنند، که با افزایش حدود هزار واحدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آمار اهدای خون در استان حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مهدی‌زاده وضعیت اهدای خون در استان را خوب دانست و گفت: با توجه به روحیه مردم استان، خوشبختانه در تأمین فرآورده‌های خون مشکلی وجود ندارد و گاهی مشکلاتی که در پی کمبود در برخی از گروه‌های خونی ایجاد می‌شود با تماس با افراد اهداء کننده این مشکل به سرعت رفع شده و حتی خون از استان به استان‌های همجوار نیازمند نیز ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته شده خوشبختانه در استان در تمام گروه‌های خونی ذخیره برای هفت روزه آینده وجود دارد، گفت: خون محدوده زمانی برای مصرف داشته و حداکثر ۹ روز می‌توانیم این خون را نگهداری کنیم، بنابراین لازم است هم استانی‌ها در اهدای خون همکاری مستمر داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی به شرایط اهداء کنندگان خون اشاره داشت و افزود: محدوده سنی که برای اهداء کنندگان خون در نظر گرفته شده بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن بوده و همچنین اهداء کنندگان باید از سلامتی نسبی برخوردار باشند که این امر توسط پزکان مستقر در مراکز خون‌گیری ارزیابی می‌شود.

مهدی زاده گفت: برخی از بیماری‌ها محدودیت موقت و یا دائم را برای اهدای خون ایجاد می‌کند که پزشکان مستقر در پایگاه‌های انتقال خون این موضوعات را به مراجعان اعلام و سلامتی فرد مراجعه‌کننده را برای داشتن شرایط اهداء بررسی و ارزیابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تمام استان دسترسی به امکانات اهدای خون وجود دارد، گفت: در استان دو پایگاه ثابت انتقال خون در طبس و بیرجند و دو مرکز خون‌گیری به صورت نیمه وقت در قاین و فردوس وجود دارد که امسال جزو برنامه‌های این اداره کل بوده که به پایگاه‌های تمام وقت تبدیل شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی افزود: در سایر شهرستان‌ها به فراخور تعداد اهداء کنندگان تیم‌های سیار اعزام و در طول هر چند هفته و چند ماه برای خون‌گیری مراجعه می‌کنند.

مهدی زاده با بیان اینکه یک سری از تیم‌های سیار به روستا‌های بزرگ و شهر‌های کوچک برای خون‌گیری از اهداء کنندگان مراجعه می‌کنند، گفت: اهداء کنندگان در واقع سفیران تبلیغی انتقال خون برای گسترش این امر پسندیده در جامعه هستند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول