اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تحلیل سیاستمدار قرقیز از انقلاب ایران؛ جایی که پای دین و اراده ملت در میان است

سیاستمدار قرقیز گفت: انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های رنگی جهان متفاوت است؛ فرق در این است که انقلاب ایران از اراده خود مردم نشأت گرفته و برخلاف انقلاب‌های رنگی، حمایت مالی از خارج نداشت تا با کمک آن تظاهرات و کودتا ایجاد شود.

تحلیل سیاستمدار قرقیز از انقلاب ایران؛ جایی که پای دین و اراده ملت در میان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «تورسونبای باقر اولو»، سیاستمدار، نماینده سابق پارلمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران از متن اراده مردم برخاسته و با انقلاب‌های رنگی متفاوت است.

«باقر اولو» با اشاره به اولین سفری که به جمهوری اسلامی ایران داشت، افزود: در سال 1998 میلادی وقتی نماینده پارلمان قرقیزستان بودم در راس هیئت سه نفری از قرقیزستان به جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) سفر کردم. آن وقت از ایران شناختی نداشتم. در آن سفر با رهبر انقلاب اسلامی ایران ملاقات داشتیم. ایرانی ها با اینکه می دانستند ما اهل سنت هستیم بدون هیچ‌گونه تعصبی با ما بسیار محترمانه رفتار می کردند. آن چیزی که برای ما بیشتر مورد توجه قرار گرفت، حقوق بالای زنان ایرانی و جایگاه محترم آنها در جامعه بوده است. فکر می کنم همه اینها از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. "

وی در باره عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خاطر نشان کرد: یکی تز مهم‌ترین مؤلفه‌ها روحیه آزادی‌خواه مردم ایران است.

وی افزود: نقش علمای دین، جوانان و بخصوص دانشجویان برای تحقق انقلاب اسلامی بسیار مهم است چرا که امام راحل (ره) نیز تاکید داشتند که آینده کشور در دست جوانان و بچه های در گهواره است. عامل دیگر هم وضعیت سیاسی آن زمان و سلطه شاهنشاهی بود. اینچنین بود که مردمی که تاریخ و تمدن هزاران ساله دارد از زمین برخاست  تا آزادی و استقلال خود را  به دست بیاورد.

باقر اولو گفت: در انقلاب اسلامی ایران زنان هم نقش بزرگی داشتند. در آن زمان وضعیت حقوقی و جایگاه زنان بسیار ناامیدکننده بود و زنان نیز برای بدست آوردن  جایگاه واقعی خود که فقط در اسلام وجود دارد، برای انقلاب اسلامی برخاستند و جزء نیروهای اصلی انقلاب بودند.

این سیاستمدار قرقیز خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های رنگی جهان متفاوت است. فرق آن در این است که انقلاب ایران از اراده خود مردم نشأت گرفته و برخلاف انقلاب‌های رنگی، حمایت مالی از خارج نداشت تا با کمک آن تظاهرات و کودتا ایجاد شود. خود مردم ایران انقلاب کردند و این کار با رهبری امام خمینی (ره) به هدف خود رسید.

وی افزود: در حال حاضر سیاست ایران کاملاً مستقل است اما کشور هایی که از ایران انتقاد می‌کنند مثلا برخی کشورهای عربی چه امیرنشین یا شیخ‌نشین یا پادشاهی با همکاری با غرب، سیاست و استقلال خود را از دست داده اند. این امر در مسئله فلسطین محسوس است. با اینکه بیش از 30  کشورهای عربی وجود دارد اما یکی از آنها هم نمی توانند از فلسطین شجاعانه دفاع کند اما جمهوری اسلامی ایران با اینکه یک کشور عربی نیست، از فلسطین همیشه دفاع و حمایت کرده است.

«باقر اولو» به استقلال واقعی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت:  غرب هرگز نتوانست بر ایران غلبه کند، حتی زمانی از دیکتاتور عراق استفاده کرد تا جنگی تمام عیار علیه ایران به راه اندازد اما ایران مقاومت کرد. 40 سال تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه ایران اعمال کردند اما نتوانستند ایران را شکست دهند و بر عکس ایران بیش از پیش قوی تر شده در زیر فشار تحریم ها توانسته تولیدات ملی خود را پیشرفت دهد. این همه به خاطر شجاعت و اراده  و روحیه قوی مردم ایران  است. اگر مردم اینطور نبودند خیلی وقت پیش در برابر این همه امتحانات، استقلال خود را از دست می دادند.

وی اهمیت ایدئولوژی را در هر موفقیتی متذکر شد و تاکید کرد: همانطور که امام (ره) سفارش کرده بود، "انقلابی ماندن و انقلاب را حفظ کردن مهم است" و مردم ایران چون دارای ایدئولوژی هستند مقاومت می کنند. داشتن ایدئولوژی یک ملت را حفظ خواهد کرد و در برابر تحریم ها  پایدار نگه می دارد.

«باقر اولو» با اشاره به اینکه در زمان شوروی سابق نیز امام راحل (ره) به «میخائیل گورباچف» نامه نوشت، یاد آور شد: امام آن وقت توصیه کرده بود که روسیه نباید به غرب اعتماد کند چرا که غرب دنبال تصاحب زمین ها و منابع روسیه است. به فرموده امام، شوروی باید به نیروی مردم و به دین اعتماد کند. فکر می کنم که اگر «گورباچوف» به توصیه های امام توجه می کرد، شاید کشورهای شوروی سابق وضعیت بهتری داشتند و دین احیا می شد اما متاسفانه به توصیه های امام توجه نشد و حتی الان هم توجه نمی شود. متاسفانه در کشور های آسیای مرکزی که مسلمان نشین هستند به دین آن چنان که باید، توجه نمی شود. بر مردم دیندار فشار آورده می شود و به مسجد و مراکز اسلامی محدودیت گذاشته می شود. البته از جهت آزادی دینی قرقیزستان وضعیت بهتری را دارد.

وی افزود: کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان ازبکستان و قزاقستان اگر از توصیه‌های امام راحل(ره)  استفاده می کردند و با دین و شریعت زندگی می کردند، شاید پیشرفته تر و آزادتر می‌شدند و به استقلال واقعی دست می یافتند.

این سیاستمدار قرقیزی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را در جهان پیدا کرده و در حال حاضر اسرائیل و آمریکا نیز از ایران ترس  و دشمنی دارند. البته برخی کشورهای اروپایی تا حدی با ایران کنار آمدند. کشورهای بزرگ مثل روسیه و چین تمایل به همکاری دارند. جمهوری اسلامی ایران امروز به جهان اثبات کرد که یک کشور دارای مردم آزادی خواه، قوی و مستقل است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول