اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

خم می‌شوند «زمین» کمر راست کند/ پاکسازی طبیعت از تیرهای آلوده

«رفتگران طبیعت» تشکلی است مردم‌نهاد در همدان که اعضای آن در کنار دغدغه‌های ریز و درشت به دل پارک و تفرجگاه می‌زنند و طبیعت را از وجود ته‌سیگار و زباله‌های سرگردان پاک می‌کنند تا قاصد خوش‌خبر زمین باشند و پرستار زخم‌های بی‌شمار آن.

خم می‌شوند «زمین» کمر راست کند/ پاکسازی طبیعت از تیرهای آلوده

خبرگزاری فارس-همدان: زانو می‌شکنند و می‌نشینند و چنگ می‌زنند به مخمل یکدست سبز طبیعت تا آلایندگی‌ بزدایند، با ساز باران و سرود باد دست به کار می‌شوند و دمادم از زمین رفع کدورت می‌کنند.

 گویی سلام طبیعت را بی‌پاسخ نمی‌گذارند و در کوچه‌باغ شهر در پی طنین سمفونی زمین پاک هستند؛ شاید هم جای پای گل سرخ و ارغوان را میان خاک محکم می‌کنند و زلالی آب را تضمین.

 در کنار دغدغه‌های ریز و درشت به دل پارک و تفرجگاه می‌زنند و وقتشان را نذر طبیعت می‌کنند و ناجی تابلوی آفرینش می‌شوند، «رفتگران طبیعت» را می‌گویم، آنهایی که بی‌آلایش قاصد خوش‌خبر زمین شدند و یک‌تنه جور برخی از بی‌توجهان را می‌کشند، انگار دست تقدیر دستشان را دور زمین حلقه کرده تا پرستار دردهایش باشند.

اسم و رسم مردمی دارند، منش و روش‌شان هم مردمی است؛ حرفه‌شان هم گفتم «پرستار طبیعت» هستند تا بیماری ته‌سیگارهای مسموم و زباله‌های سرگردان را خوب کنند.

یک ته‌سیگار ناقابل؛ یک عالمه آلودگی برای آب و خاک

قصه محبت به زمین را در گفت‌وگوی صمیمی با دبیر انجمن «رفتگران طبیعت همدان»، «زهرا طهماسبی» می‌خوانیم.

او آغاز کلامش را پیوند می‌دهد به نحوه کار این تشکل مردمی و می‌گوید: فعالیت ما در قالب تشکل مردم‌نهاد با نام «رفتگران طبیعت» ۱۰ سال پیش شروع شد و برنامه‌های متنوعی مثل پاکسازی طبیعت، جمع‌آوری زباله، نه به کیسه‌های پلاستیکی و چند کارگروه دیگر را با هدف حال خوب زمین پیگیری می‌کنیم.

یکی از مهمترین اقدامات این مجموعه مردمی جمع‌آوری فیلتر سیگار است چراکه از آلاینده‌های بسیار مهم طبیعت به شمار می‌رود و هر یک فیلتر تا پنج متر مکعب از آب و خاک را آلوده می‌کند بنابراین فرهنگ‌سازی و پاکسازی از این مخاطره جدی را در راس برنامه‌های انجمن قرار دادیم.

این ناجی تابلوی آفرینش اضافه می‌کند: علیرغم پاکسازی طبیعت که اغلب خارج از شهر انجام می‌شود؛ جمع‌آوری فیلتر سیگار را در پارک‌ها و معابر دنبال می‌کنیم تا عموم مردم از اهمیت این اتفاق و خطرات جبران‌ناپذیر آن مطلع شوند.

برای جمع کردن فیلترهای سیگار از روی زمین ما هزار بار خم و راست می‌شویم تنها با این هدف که شاید یک نفر به ضرورت این نکته دست یابد و ته‌سیگارش را روی زمین رها نکند، پس اگر خروجی این برنامه خودجوش و مردمی تلنگر حتی به یک نفر باشد رضایت‌بخش است.

اپیدمی پاکسازی در شهروندان/ پیر و جوان ندارد

طهماسبی پاکسازی طبیعت را نوعی فرهنگ‌سازی می‌داند و ادامه می‌دهد: پاکسازی، ذهن اطرافیان را درگیر می‌کند و در این سال‌ها همیشه به وقت پاکسازی تعداد زیادی از رهگذران در کنار ما قرار گرفتند و از چند و چون ماجرا سوال و بعد هم پا به پای ما خم می‌شوند و فیلترهای سیگار را جمع می‌کنند، گاهی پیرمردان در پارک به ما ملحق می‌شوند گهگداری هم جوانانی که خودشان ته‌سیگارشان را رها کردند.

 حتی برخی از افراد سیگاری هم بعد از صحبت و آشنایی با این اقدام اعلام کردند که نمی‌دانستند ته‌سیگار این حجم آلایندگی دارد، در واقع پاکسازی مردمی به نحوی منجر به فرهنگ‌سازی و آشنایی با مخاطرات زیست‌محیطی است.

او از دلایل رها شدن زباله و ته‌سیگار در طبیعت و مراکز تفریحی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: عدم فرهنگ‌سازی و عدم آگاهی مهمترین دلیل بی‌توجهی به محیط زیست است، بنابراین می‌طلبد رادیو، تلویزیون و رسانه‌ها در راستای آگاهی‌بخشی ورود و نقش‌آفرینی کنند.

 به نظرم دلیل بعدی هم نبود فضای مناسب برای دور انداختن ته‌سیگار است، متولیان نظافت شهری می‌توانند در راستای کاهش چشمگیر این نوع زباله فضاهای کوچک ساده در پارک‌ها و معابر تعبیه و نصب کنند تا در دسترس عموم باشد.

این حامی محیط زیست پاکسازی طبیعت از ته‌سیگار را ضامن سلامت آب می‌داند و می‌افزاید: به همت اعضای این انجمن و همدلی مردم در هر برنامه حدود ۲ هزار ته سیگار جمع می‌شود تا جلوی آلوده شدن ۱۰۰ هزار لیتر آب گرفته شود چراکه فیلتر سیگار رتبه اول پسماند در جهان را دارد و هر کدام پنج تا ۴۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

ناگفته نماند ته‌سیگار علاوه بر خاک و آب بر گیاهان هم تاثیر سوء دارد چراکه مازاد بر آرسنیک ۳۶ ماده شیمیایی دیگر در فیلتر سیگار وجود دارد و در خاک نفوذ می‌کند و باعث اختلال در رشد گیاهان می‌شود.

ته‌سیگارهای هنرمند

طهماسبی به سرنوشت ته‌سیگارهای جمع‌آوری شده اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: با فیلترهای جمع شده فعالیت هنری انجام می‌شود؛ بعد از جمع‌آوری، ته سیگارها طی فرآیندی توسط هنرمندان به تابلوهای هنری تبدیل می‌شوند و در معرض نمایش قرار می‌گیرند؛ پس از آن هم بناست در مصالح ساختمانی بکار گرفته شوند.

ما رفتگران طبیعتیم!

او گریزی به منش و روش رفتگران طبیعت می‌زند و ادامه می‌دهد: لازم است بگویم تقلا و تلاش برای پاکسازی طبیعت بدون منیت است پس با افتخار اسم «رفتگران طبیعت» را انتخاب کردیم و چنانچه در برنامه پاکسازی هم نباشیم در خیابان با رها شدن زباله یا فیلتر سیگار روبرو شویم فورا بی‌منت زباله را برمی‌داریم چون در وهله اول خدمت به طبیعت است و در مرحله دوم بزرگترین درس به طرف مقابل.

این ناجی طبیعت یادآور می‌شود: رفتگران طبیعت در این سال‌ها بیشتر از ۶۰۰ برنامه پاکسازی با حضور حداکثری برگزار کردند یعنی برنامه‌ها قائم به یک نفر و دو نفر نبوده تا جایی که در هر پاکسازی‌ ۶۰ نفر از همشهریان و گاها بیشتر به ما پیوستند، ضمن اینکه جمع کردن فیلتر سیگار هم جزو برنامه‌های ثابت و همیشگی انجمن بوده و هست.

از دکتر تا مسئول پای طبیعت ایستادند/ بی مهری با ناجیان

طهماسبی یکی از افتخارات این انجمن را مشارکت بی‌حد و حصر مردم می‌داند و اضافه می‌کند: همان طور که پیش‌تر گفتم این اقدامات خودجوش و مردمی با سیل همکاری مردم انجام و روز به روز بر تعداد همکاران ما در این تشکل افزوده می‌شود و اقشار مختلف از دکتر و مسئول تا عابر و رهگذر خودشان را جزو خانواده «رفتگران طبیعت» می‌دانند.

این فعال زیست‌محیطی در آخر متذکر می‌شود: در این مدت از ارگان‌ و یا سازمان‌های دولتی کمکی نخواستیم و البته حمایت هم نشدیم به غیر از اداره کل محیط زیست، هرچند بارها در راستای اقدامات مختلف با مدیریت پسماند شهرداری مکاتبه داشتیم اما همکاری صورت نگرفت و صفر تا صد امور را خودمان انجام دادیم.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول