اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دانمارک به پیمان دفاعی اتحادیه اروپا می‌پیوندد

اکثریت مردم دانمارک به همه‌پرسی برای پیوستن این کشور به پیمان موسوم به سیاست نظامی اتحادیه اروپا رأی موافق دادند.

دانمارک به پیمان دفاعی اتحادیه اروپا می‌پیوندد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت دانمارک تصمیم گرفت پس از همه‌پرسی روز چهارشنبه به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا بپیوندد که نشان‌دهنده جدیدترین تغییرات در میان کشورهای شمال اروپا برای تقویت روابط نظامی بعد از حمله روسیه به اوکراین است.

دانمارک تنها عضو اتحادیه اروپاست که تاکنون بخشی از سیاست دفاعی و امنیتی این اتحادیه نیست. این همه پرسی اولین باری است که یک دولت دانمارک موفق به لغو یکی از چندین معافیت ارائه شده در همه‌پرسی سال ۱۹۹۳ در مورد معاهده ماستریخت شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نتایج نهایی نشان داد که تقریباً ۶۷ درصد از رأی‌دهندگان موافق حذف انصراف دانمارک از پیوستن به سیاست مشترک امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا (CSDP) بودند، که بزرگترین حمایت ثبت شده در یک همه پرسی درباره موضوعی مرتبط با اتحادیه اروپا در دانمارک بود.

حدود ۳۳ درصد از رأی‌دهندگان شرکت‌کننده در این نظرسنجی مخالف پیوستن دانمارک به سیاست نظامی اتحادیه اروپا بودند.

مخالفان معتقدند که پیمان دفاعی اتحادیه اروپا به دلیل بوروکراسی تحت فشار قرار گرفته است و مشارکت دانمارک در عملیات نظامی اتحادیه اروپا بسیار پرهزینه خواهد بود.

«مته فردریکسن» نخست وزیر دانمارک شامگاه چهارشنبه پس از شمارش اکثر آرا گفت: «ما پیامی به متحدان خود در ناتو، در اروپا فرستادیم. این پیام روشنی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود».

به نوشته رویترز، فردریکسن توضیح داد: «وقتی پوتین به یک کشور آزاد و مستقل حمله می‌کند، وقتی پوتین صلح و ثبات را تهدید می‌کند، همه به هم نزدیک‌تر می‌شویم».

دانمارک یکی از اعضای مؤسس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، اما بزرگترین قدرت نظامی این ائتلاف یعنی آمریکا، به متحدان اروپایی هشدار داده است که باید مسئولیت بیشتری در قبال امنیت خود بپذیرند.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بیش از دو ماه پیش، بحث‌های شدیدی در سوئد و فنلاند در مورد پیوستن به ناتو وجود داشته است. روسیه بارها به دو کشور شمالی اتحادیه اروپا نسبت به چنین اقدامی هشدار داده است. دانمارک در حال حاضر یکی از اعضای ناتو است.

پیش از این نیز نیروی دریایی دانمارک در بحبوحه بحران اوکراین، پیشرفته‌ترین موشک دوربرد خود را که از روی یک ناوچه پرتاب شد، آزمایش کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول