اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

سازه مجتمع ستاره کرمان خطر آنی برای شهروندان ندارد/لزوم تخریب و تعطیلی برخی از ساختمان‌های عمومی

آن‌طور که مسؤولان و کارشناسان می‌گویند: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سازه مجتمع تجاری «ستاره کرمان» خطر آنی برای شهروندان ندارد.

سازه مجتمع ستاره کرمان خطر آنی برای شهروندان ندارد/لزوم تخریب و تعطیلی برخی از ساختمان‌های عمومی

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: متروپل آبادان که فرو ریخت، در کرمان هم مانند بسیاری از مناطق دیگر کشور شاهد حساسیت بیشتر مردم و مسؤولان نسبت به ساختمان‌ها به‌ویژه مجتمع‌های عمومی شهر بودیم تا جایی که چهار روز قبل جمعی از مسؤولان کرمان به‌دلیل به‌وجود آمدن تعدادی شکاف در سازه مجتمع تجاری «ستاره کرمان» و بیم خطرساز بودن این ساختمان برای شهروندان، از این مجتمع بازدید کردند.

بازدید مسؤولان از جمله دادستان و شهردار کرمان از سازه مجتمع تجاری «ستاره کرمان» موجب ایجاد ترس و دلهره برای شهروندانی شد که در این مکان کسب و کاری دارند و یا برای خرید به این مجتمع مراجعه می‌کردند.

حتی حاشیه‌های ایجاد شده درباره سازه مجتمع تجاری «ستاره کرمان» به‌حدی بود که کسب و کار مغازه‌داران اطراف این مجموعه را هم دچار مشکل کرد.

اما جلسه بررسی و تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن استان کرمان که ظهر امروز در محل دادسرای کرمان برگزار شد و آن طور که مسؤولان و کارشناسان حاضر در می‌گویند: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سازه مجتمع تجاری «ستاره کرمان» خطر آنی برای شهروندان ندارد.

ساختمان‌های مخاطره‌آمیز را آنی پلمپ می‌کنیم

این در حالی‌ست که دادستان عمومی و انقلاب کرمان در این جلسه اظهار داشت: ناایمن بودن برخی از ساختمان‌های موجود در شهر و یا استان کرمان موضوعی‌ست که به‌عنوان دغدغه جدی شهروندان در دستور کار قرار گرفته است.

دادخدا سالاری با اشاره به اینکه بررسی و تعیین‌تکلیف ساختمان‌های ناایمن استان آغاز شده است و ادامه پیدا می‌کند زیرا دغدغه ما و مردم است، بیان داشت: قاضی ویژه برای نظارت و بررسی پرونده مرتبط با مخاطره‌آمیزبودن تعدادی از ساختمان‌های عمومی شهر کرمان مشخص شده است و ساختمان‌های مخاطره‌آمیز به‌صورت آنی غیرفعال و یا پلمپ شود.

دادستان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی کارگروه حوادث ناشی از کار و ساختمان‌های ناایمن در استان برای نخستین بار در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این کارگروه برخی از ساختمان‌های ناایمن در کرمان پلمپ شده است و در حالی که آمار فوتی ناشی از کار 13 نفر بود که این رقم هم اکنون به کمتر از پنج نفر رسیده است.

سالاری با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، ابراز داشت: بعضی ساختمان‌ها ممکن است دو یا سه طبقه باشند که بحث ایمنی آنها نیز مهم است اما برای یک ساختمان 10 طبقه می‌طلبد، نظارت بیشتری داشته باشیم.

حمایت قاطع دادستانی کرمان از سازمان‌های ناظر 

وی با تاکید بر اینکه از همه سازمان‌های ناظر حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این حمایت برای آسایش و آرامش شهروندان است و هر کاری باید از مجرای قانونی پیگیری شود و راه میانبر نداریم، زیرا در غیر این صورت نتیجه آن می‌شود، متروپل.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان اظهار کرد: برای منافع، آسایش و امنیت مردم ایستاده‌ایم و برای ساخت و سازها نمی‌توان احساساتی برخورد کرد، زیرا بحث ایمنی ساختمان‌ها و به ویژه مجموعه‌های عمومی یک دغدغه ملی است و بررسی‌ها و پیگیری‌ها در این حوزه ادامه پیدا می‌کند. 

سالاری همچنین درباره سازه مجتمع تجاری «ستاره کرمان» تصریح کرد: بر اساس نظر اولیه کارشناسان این سازه خطر آنی برای شهروندان ندارد و بررسی‌های تکمیلی در این زمینه انجام می‌شود و در حال حاضر فقط بخشی از این سازه که احتمال خط دارد را مسدود می‌کنیم.

ساختمان‌های عمومی و بیمارستان‌ها در اولویت باشند

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با ارائه گزارش مقدماتی از پروژه «ستاره کرمان» اظهار کرد: این پروژه از سال 1387 تا 1391 با مشارکت شهرداری کرمان و بخش خصوصی احداث شده است و سازه ساختمان بتن آرمه است.

عباس طوفان ابراز داشت: شاهد ورود پساب فاضلاب به زیرزمین مجتمع ستاره کرمان هستیم که بخشی از مشکلات فعلی ناشی از این مسئله است و چاه‌هایی نیز در اطراف پروژه حفر شده زیرا پروژه فاضلاب شهری در آن زمان نبوده است و نفوذ آب چاه‌های اطراف را هم داریم که این نفوذ، خطرناک هم هست.

وی اضافه کرد: نشست‌هایی در این پروژه دیدیم که جزئی هستند و بر اساس بصری روی ستون‌ها تَرَک و شکافی دیده نشده است و درزهای موجود هم ناشی از حرکت سازه نیست و باید بررسی میدانی هم انجام شود و آزمایش‌های لازم صورت گیرد.

طوفان تصریح کرد: نقشه سازه پروژه «ستاره کرمان» را دیده‌ام و دوستان شهرداری هم گفتند سایر موارد نیز در سازه رعایت شده اما این اطلاعات هنوز به ما داده نشده در حالی که باید بر اساس آن تصمیم بگیریم و برای آنکه به نتیجه قطعی برسیم به یکسری کارهای آزمایشگاهی نیاز داریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان یادآور شد: ابتدا باید به سمت ساختمان‌های عمومی و بیمارستان‌ها برویم، زیرا اهمیت بیشتری دارند و باید بدانیم چه سابقه‌ای در نظام مهندسی دارند و مالکان در قبال این ساختمان‌ها مسؤولیت دارند. 

پروژه «ستاره کرمان» پایلوت تشخیص شرایط بافت قدیم کرمان شود

در همین حال عضو سازمان نظام مهندسی استان کرمان با پایه‌های محاسبات، نظارت و ژئوتکنیک و کارشناس رسمی دادگستری به بیان جزئیاتی از پروژه «ستاره کرمان» پرداخت و اظهار داشت: این ساختمان از سال 87 تا 1391 ساخته شده است و زمانی که یک ساختمان بزرگ مانند این ساختمان را می‌سازند قسمت‌های آن را جدا از هم می‌سازند و ساختمان را می‌بُرند که اگر یک قسمت دچار آسیب شد، بقیه قسمت‌ها که موارد را رعایت کرده‌اند دچار آسیب نشوند.

غلامرضا پورابراهیمی تصریح کرد: اینکه جداسازی قسمت‌های پروژه «ستاره کرمان» از ریشه یا سازه اجرا شده برای ما نامشخص است زیرا نقشه فنداسیون را ندیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی درز انقطاع را بین ساختمان می‌گذارند یک فاصله مجاز به‌وجود می‌آید تا اصطحکاک ایجاد نشود و سازه درگیر نشوند که در پروژه «ستاره کرمان» این هم رعایت شده است.

این کارشناس ابراز داشت: ساختمان پروژه «ستاره کرمان» در 5 قسمت مجزا درست شده که یک گوشه آن هندسه نامنظم دارد و در بالاترین قسمت شیب دارد و رمپ‌ها هم مشخص نیست که سازه‌ای و یا تو پُر است و توده عظیم وزن باعث شده یک گوشه‌ای از ساختمان حرکت ناهنجار داشته باشد، اما جای شُکر باقی‌ست که سازه مجزا ساخته شده است زیرا در غیر این صورت اکثر ستون‌ها در زمان خودش مشکلاتی را نشان می‌داد.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این بوده است در قسمتی که مشکل دارد تردد و پارک خودرو انجام نشود و رعایت لازم صورت گیرد تا شناسایی دقیق‌تر انجام دهیم و خط قرمزها بر اساس ضوابط و آیین‌نامه رعایت شود.

پورابراهیمی ابراز داشت: همچنین پروژه «ستاره کرمان» می‌تواند به‌عنوان الگو و پایلوت باشد تا بدانیم شرایط بافت قدیم کرمان چگونه است و همچنین باید سطح آب در منطقه شناسایی شود بنابراین باید سه چاهک در پروژه بزنیم و حرکت آب مشخص شود که این بررسی برای منطقه هم ارزشمند است. 

راهکارهای کارشناسی برای پروژه «ستاره کرمان» چیست؟

وی با یادآوری بالا آمدن آب‌های زیرسطحی در بافت قدیم شهر کرمان بیان داشت: در مسجد جامع هم این مشکلات مربوط با آب‌های زیرسطحی را داشتیم و شاید این پروژه هم نیاز به پمپاژ آب داشته باشد.

این کارشناس ذی‌صلاح سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عنوان کرد: قنات مشتاق‌علی‌شاه که از زیر مسجد جامع می‌گذرد، احتمالا از زیر پروژه ستاره کرمان هم رد می‌شود، زیرا خیابان فتحلیشاهی که این مجتمع در آن واقع است، قدمت دارد و حتما مسیر قنات است. 

پورابراهیمی به ارائه برخی از راهکارهای موجود برای پروژه ستاره کرمان پرداخت و اظهار داشت: اگر معضل قنات هست باید آن را پیدا کنیم، ممکن است به بهسازی و مقاوم‌سازی نیاز باشد و این مورد یکی از کیس‌های اصلی مهندسی عمران است و همچنین برای آن گوشه از ساختمان که مشکوک است باید تا اعلام نظر قطعی محدودیت‌هایی اعمال شود.

امنیت روانی شهروندان را مخدوش نکنیم 

اما فرماندار کرمان در این نشست از مداخله سریع دادستان کرمان در بحث ساختمان‌های ناایمن شهر کرمان و برگزاری جلسه در این زمینه قدردانی کرد و اظهار داشت: در شورای تامین استان و شهرستان کرمان قرار شد طی دو هفته ساختمان‌ها و یا شهرک‌های مسکونی که فکر می‌کنیم از ایمنی برخوردار نیستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

علی بابایی تصریح کرد: بعضی‌ها می‌خواهند در ساخت و سازها از سیستم نظام مهندسی عبور نکنند بنابراین این ساختمان‌ها هم باید شرایط قبلی خارج شوند و به شرایطی برگردند که قانون می‌گوید.

وی همچنین بر تامین امنیت روانی شهروندان از سوی مسؤولان و رسانه‌ها تاکید کرد و بیان داشت: تا زمانی که موضوعی به صورت کارشناسی مشخص نشده است، بهتر از بیان موارد احتمالی و پیش‌بینی‌ها خودداری کرد. 

رعایت ضوابط ایمنی در ساختمان‌های عمومی کرمان ضعیف است

همچنین مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در سخنانی اظهار داشت: سازمان آتشنشانی کرمان از سال 92 نظارت بر اماکن عمومی و ساختمان‌ها را انجام می‌دهد و ما یک تیم تخصصی داریم که هم تحصیلکرده مرتبط هستند و هم تجربه کار مرتبط با ضوابط ایمنی و آتشنشانی را دارند.

ابراهیمی بابایی تصریح کرد: بعضی از ساختمان مثل ساختمان یک برج در بلوار جمهوری اسلامی شهر کرمنان سه روز قبل از اتفاقی که در متروپل آبادان افتاد، توسط رئیس ایستگاه شماره 7 آتشنشانی کرمان بازدید شده و برای سومین بار به وی اخطار داده شده است و ما منحصر به ماجرای متروپل نبوده و نیستیم.

وی متذکر شد: سوابق بررسی ساختمان‌های شهر کرمان در سال 95 که به یک مقاله تبدیل شده بیانگر این واقعیت است که میزان رعایت ضوابط ایمنی در ساختمان‌های عمومی شهر کرمان ضعیف بوده است و در خیلی از ساختمان‌ها ضریب ایمنی رعایت نمی‌شده و متولی هم نداشتند هرچند نظام مهندسی زحمت می‌کشیده، اما عامل بازدارنده نبوده است. 

بابایی خاطرنشان کرد: از سال 95 که ابلاغ رسمی در شهرداری داشتیم، ساختمان‌های بالای 5 طبقه در همه مراحل به طور جدی رعایت مبحث سوم انجام شده و همه چیز دارند.

آتش‌نشانی درباره پروژه «ستاره کرمان» اظهارنظری نکرد

وی با اشاره به بازدید کارشناس سازمان آتش‌نشانی کرمان از ساختمان ستاره کرمان یادآور شد: این بازدید مربوط به بازدیدهای ما طبق روال روتین بوده است و کارشناس ما بعد از بازدید گفت به نظرم کمی مشکوک است و معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی در محل حضور یافت و مشاهده شد، یکسری ترک‌ها وجود دارد و از آنجایی که تخصص ما نبود در بحث سازه اظهارنظری هم نداشتیم و ما نگفته بودیم که سازه مشکلی دارد.

پروژه «ستاره کرمان» امضای مهندسان ذی‌صلاح را دارد 

این در شرایطی‌ست که معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه پروژه «ستاره کرمان» بیش از 10 سال قبل ساخته شده استف اظهار داشت: این پروژه توسط مهندسان ذی‌صلاح تایید شده است و امضای آنها را دارند و وقتی کنترل کردم متوجه شدم، محاسبات این سازه توسط مهندسان مورد تایید نظام مهندسی نیز تایید شده است و اطلاعات موجود را در اختیار قرار می‌دهیم.

مهدی نیکویی تصریح کرد: پروژه «ستاره کرمان» بر اساس سازه و آیین‌نامه زمان خودش ساخته شده و امروز شرایط متفاوت است و اگر بازنگری و محاسبات سازه‌ای را کنترل کنیم، 100 درصد تغییراتی داریم.

وی تصریح کرد: وضعیت موجود پروژه «ستاره کرمان» نیاز به یکسری بازنگری شود دارد و باید نمونه‌گیری شود و حتی قسمت‌هایی هم باید کنترل شود و سپس تصمیم‌گیری نهایی انجام شود که ایا سازه باید به همین صورت بماند و یا بهسازی صورت گیرد.

پروژه‌های مشارکتی شهرداری هم خوب و هم بد

همچنین شهردار کرمان اظهار داشت: در همین چند روزی که موضوعات مرتبط با ایمنی ساختمان‌ها مطرح شده است، پرونده‌های متفاوتی برای من می‌آید، مانند پرونده‌هایی که شهرداری با یک مجموعه دیگر مشارکت کرده که متروپل آبادان هم همین طور بوده است و فرآیندهای نظام مهندسی را ندارد.

سعید شعرباف‌تبریزی تصریح کرد: نظارت شهرداری بر ساخت و سازها جدی بوده و ساختمان‌های مشارکتی خوبی هستند، اما در مورد بعضی از مجموعه‌ها هم نیاز به بررسی بیشتر است و به طور دقیق نمی‌توانیم ادعا کنیم وضعیت فنی مجموعه چیست. 

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های مشارکتی ساخته شده در سال‌های گذشته نیاز به بررسی دارند، ابراز داشت: پروژه صاروج پارس به عنوان یک پروژه مشارکتی، نقشه‌های منسجم و منظم دارد و وضعیت آن مناسب است. 

شهردار کرمان درباره بررسی‌های صورت گرفته در مورد دو مجموعه مذهبی و با تردد بالا در شهر کرمان هم تصریح کرد: یکی از این مجموعه‌ها بر اساس نظر کارشناسان باید تخریب شود. 

شهردار کرمان درباره پروژه‌های آقای «گ» و «ستاره» چه می‌گوید؟

شعرباف‌تبریزی همچنین درباره سه پروژه پرحاشیه آقای «گ» در شهر کرمان متذکر شد: دو پروژه از مجموع این سه پروژه پروانه ندارد، یکی از پروژه‌ها هم که پروانه دارد، پایان کار آن محل اشکال دارد، زیرا سازه چیز دیگری بوده و چیز دیگری اجرا شده است. 

وی در پایان سخنان خود با اشاره به وضعیت پروژه «ستاره کرمان» بیان داشت: بر اساس نقشه‌های حداقلی که موجود بود به نظر می‌رسد، مشکل اساسی سازه‌ای در این پروژه نداشته باشیم و باید بر اساس شرایط آب‌های زیرسطحی و نگهداری سازه جلو برویم.

انتهای پیام/80019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول