اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

هشدار نسبت به تعداد آسانسورهای بی‌کیفیت و غیرایمن در کرمان

سرپرست اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته استان کرمان با اشاره به اینکه حدود 4 تا 7 هزار آسانسور فعال در سطح استان وجود دارد، از وضعیت بازرسی‌ها در این زمینه انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه بارها این مسائل را مطرح کردیم، اما هیچ گوش شنوایی وجود نداشته و توجهی نمی‌شود.

هشدار نسبت به تعداد آسانسورهای بی‌کیفیت و غیرایمن در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حمید عباسی سرپرست اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته استان کرمان آسانسورها را محبوبترین وسایل حمل عمودی دانست و اظهار داشت: یکی از وسایل ضروری در ساختمان‌های چند طبقه، آسانسور است که امروزه در راستای رفاه و آسایش بیشتر مردم و با توجه به گسترش روزافزون برج‌سازی، لزوم استفاده از آن برای جابه‌جایی افراد و کالاها بیش از پیش احساس می‌شود.

وی بیان داشت: با ابراز تأسف هر از چند گاهی در صفحات روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اخبار تلخی از حوادث مربوط به آسانسور را شاهد هستیم که عامل آنها نقص ایمنی و غیر استاندارد بودن است به همین دلیل ایمنی آسانسورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مالکان باید به این موضوع مهم، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

عباسی تصریح کرد: با وجود اینکه از سال ۱۳۸۳ استاندارد آسانسور به موجب قانون اجباری شده است، اما بسیاری از آسانسورها چه در اماکن عمومی مانند ادارات، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خرید و چه آپارتمان‌های مسکونی از شرایط ایمن و استانداردی برخوردار نیستند و همواره امکان وقوع حوادث دلخراش در آنها وجود دارد، بنابراین وجود چنین وضعیتی دقت بیشتر نسبت به بازرسی‌ها را می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه آسانسور، کالای مشمول استاندارد اجباری به حساب می‌آید، افزود: اگر دستگاه آسانسور در ساختمانی نوساز یا قدیمی نصب شود، باید توسط یک شرکت بازرسی تأیید صلاحیت شده از سوی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران «سازمان ملی استاندارد ایران» بازرسی شود تا اجازه فعالیت دریافت کند.

عباسی با تشریح وضعیت شرکت‌های بازرسی آسانسور همکار استاندارد عنوان کرد: این شرکت‌ها در راستای ارائه خدمات روان و شفاف بازرسی باید در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور و پلکان برقی ثبت‌نام می‌کنند و دارای سهمیه بومی و غیر بومی هستند و بر اساس آن فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود 4 تا 7 هزار آسانسور فعال در سطح استان وجود دارد، یادآور شد: در این استان دو شرکت بازرسی وجود دارد که بر این آسانسورها نظارت می‌کنند، البته یکی از آنها در تهران ثبت شده و در کرمان شعبه دارد و دیگری در کرمان ثبت شده است، اما هر دو مجوز فعالیت خود را از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران دریافت کرده‌اند.

سرپرست اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته استان کرمان اظهار داشت: از آنجا که بازرسی‌ها توسط اداره کل استاندارد به شرکت‌های بازرسی آسانسور داده می‌شود، شرکت‌های آسانسوری هیچگونه حق انتخابی در این زمینه ندارند‌.

عباسی با انتقاد شدید از وضعیت بازرسی‌ها در کرمان خاطرنشان کرد: دو سال قبل گواهینامه یک شرکت بازرسی به استناد بند 18و 19 جدول تعیین مصادیق تخلف روش اجرایی نظارت بر عملکرد شرکت‌های بازرسی به شماره 245/130/ر به دلیل استفاده از گواهینامه، اسناد و مدارک فاقد اصالت و همچنین تبانی در ارائه خدمات بازرسی با متقاضیان بازرسی آسانسور، ابطال مجوز شد.

وی ابراز داشت: تمام این تخلفات، علاوه بر در پی داشتن عقوبت‌های مصرح در قانون استاندارد مانند حذف شرکت از لیست شرکت‌های بازرسی همکار با سازمان ملی استاندارد، عدم پذیرش ادامه همکاری با سازمان و ابطال مجوز فعالیت شرکت در تمام دامنه‌های مورد تأیید صلاحیت، کیفرهای متناسب مندرج در قانون مجازات اسلامی را نیز شامل می‌شود.

عباسی تأکید کرد: انتظار می‌رفت، اداره استاندارد استان، طبق روش اجرایی مذکور، شرکت متخلف را به واحد حقوقی سازمان برای برخورد مقتضی معرفی کند که در این زمینه اهمال و قصور رخ داده و پس از گذشت دو سال، اکنون بار دیگر این شرکت با تغییر مدیریت، فعالیت خود را از سر گرفته است که می‌طلبد، متولیان امر به طور جد به این مسئله رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار گواهی ایمنی و کیفیت آسانسور صادره حداکثر یک سال است و مالکان باید پس از انقضای این تاریخ با تجدید بازرسی‌ها نسبت به اخذ تأییدیه جدید و معتبر آسانسور اقدام کنند، اذعان داشت: کیفیت بازرسی‌ها، جزو دغدغه‌های همیشگی ما بوده است و به شدت نسبت به این قضیه حساس هستیم.

عباسی تصریح کرد: اعطای حدود 54 مورد گواهینامه تأییدیه ایمنی آسانسور که همگی در برهه زمانی ممنوعیت فعالیت شرکت بازرسی تعلیق فعالیت شده در سال 1399 با استفاده از نام و نشان مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و سازمان استاندارد صورت گرفته است و همچنین غیرقانونی بودن هرگونه انجام بازرسی توسط شرکت مزبور با اعتبار مرکز را پیگیری می‌کنیم.

سرپرست اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته استان کرمان گفت: این شرکت، ضمن نقض مفاد بندهای 6-5-3، 6-4-6 و 6-6-2 از دستورالعمل صدور تأییدیه ایمنی آسانسورهای برقی به شماره 131/131/د، موجب سرگردانی صدها نفر از مالکان، کارفرمایان و فروشندگان آسانسور در سطح استان شد که تبعات سوئی مانند بدبینی و بی اعتمادی آحاد مردم به استاندارد را در پی داشت.

وی افزود: ثبت نام خودسرانه و تحمیلی بازرسی ادواری آسانسور بدون علم و اطلاع شرکت‌های دارای قرارداد سرویس و نگهداری با کارفرما توسط برخی شرکت‌های بازرسی برای تأمین منافع آنها، استفاده از امتیاز میزان انجام بازرسی ادواری در راستای افزایش ضریب ارجاع کار بدون لحاظ کردن منافع شرکت‌های آسانسوری، فریب دادن کارفرمایان و مالکان با ترفند رایگان اعلام کردن بازرسی مرحله اول که در واقع با هدف اطاله بازرسی و کشاندن آن به چند مرحله بازدید، چند برابر هزینه بازرسی مرحله اول برای شرکت بازرسی صورت می‌گیرد از جمله مواردی است که این اتحادیه به شدت به آن معترض است.

عباسی تأکید کرد: با توجه به تعداد زیاد آسانسورهای بی‌کیفیت و غیرایمن در استان کرمان و گسترش بلندمرتبه سازی در شهرهای بزرگی مانند، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و ... انحصاری عمل کردن شرکت‌های بازرسی موجب بروز حوادث تلخ و ناگواری می شود که می‌طلبد هرچه زودتر جلوی آن گرفته شود.

سرپرست اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته استان کرمان گفت: ما بارها خواستار بررسی عدم وجود استاندارد و کیفیت در آسانسورهای مراکز عمومی و خصوصی استان در صدا و سیما شدیم، اما به آن ترتیب اثر داده نشد، همچنین معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز باید برخورد جدی با متخلفان در این صنعت داشته باشد.

وی خواستار همکاری شهرداری با اتحادیه در راستای ترویج فرهنگ استفاده از آسانسورهای ایمن و استاندارد شد و اظهار داشت: با وجود اینکه ما بارها این مسائل را مطرح کردیم، اما هیچ گوش شنوایی وجود نداشته و توجهی نمی‌شود.

عباسی تصریح کرد: مسئولان در خواب غفلت به سر می‌برند و به شرایط وخیم ارابه‌های مرگی که در ساختمان‌ها فعال است، واقف نیستند، اما باید بدانند، اگر این وضعیت در سطح استان ادامه پیدا کند، قطعاً باید منتظر حوادثی باشیم که تلفات جبران‌ناپذیر و خسارت‌باری بر جای می‌گذارند.

انتهای پیام/80001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول