اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جباراف: روسیه مخالفتی با ساخت راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان ندارد

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: روسیه هیچ گونه مخالفتی با پروژه خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان ندارد.

جباراف: روسیه مخالفتی با ساخت راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف»، ئیس جمهور قرقیزستان در مصاحبه‌ای خاطر نشان کرد روسیه هیچ گونه مخالفتی با پروژه خط آهن «چین، قرقیزستان و ازبکستان» ندارد.

وی گفت: 20 سال است که تلاش می‌کنیم این مسیر را بسازیم. اما ساخت و ساز تا این مدت طول کشیده است. قبل از آن هیچ کس نمی‌توانست به روسیه توضیح دهد که ما به این راه آهن مانند آب نیاز داریم. اخیراً در اجلاس سازمان پیمان امنیت جمعی نیم ساعت در مورد این موضوع با رئیس جمهور روسیه صحبت کردم.

جباراف افزود: در آخر پوتین گفت که مخالفتی با این طرح ندارد.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به اینکه از سال آینده ساخت راه آهن آغاز خواهد شد، خاطر نشان کرد که پروژه آن با مشارکت سه طرف (قرقیزستان، ازبکستان و چین) در حال آماده سازی است.

وی گفت: اگر این مسیر را بسازیم، ما از وضعیت «بن بست» خارج می‌شویم و تبدیل به یک کشور ترانزیتی می‌شویم. مشاغلی ایجاد خواهد شد و به اقتصاد رونق خواهد بخشید.

 لازم به ذکر است که بنا بر اعلام نخست وزیر قرقیزستان، ساخت خط آهن چین - قرقیزستان – ازبکستان امسال در پاییز آغاز می‌شود.

گفتنی است که اولین بار در مورد این پروژه در اواسط دهه 1990 صحبت شد، زمانی که چین به طور فعال ساخت و ارتقا زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای خود را شروع کرد. در همان زمان، اولین اسناد در مورد ایجاد کمیسیون در راه آهن امضا شد که شامل نمایندگان سه کشور چین، قرقیزستان و ازبکستان بود.

 در سال 2003، اولین مطالعه امکان سنجی این پروژه ارائه شد که کوتاه ترین مسیر را از طریق قلمرو جمهوری قرقیزستان از طریق گذرگاه «توروگارت» در نظر گرفت و در سال جاری، مسئولان با جدیت بیشتری در مورد اجرای این پروژه صحبت کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول