اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

نسخه وزارت علوم برای درمان فرهنگ زخمی دانشگاه‌ها

شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دو ساله مراکز آموزش عالی، امور فرهنگی در دانشگاه‌ها را با چالش‌هایی مواجه کرده که وزارت علوم برای رفع این چالش‌ها راهکارهایی را در نظر گرفته است.

نسخه وزارت علوم برای درمان فرهنگ زخمی دانشگاه‌ها

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان و از بین رفتن جان میلیون‌ها انسان در دنیا تعطیلی دوساله بسیاری از ارگان‌ها و کسب و کارها را نیز به همراه داشت و طبیعتا دانشگاه‌ها هم مستثنی نبوده و تعطیلی دوساله را تجربه کردند، اما آنچه جای بررسی دارد این است که این تعطیلی با دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و از همه مهم‌تر فرهنگی چه کرد؟

نهاد دانشگاه در تمام کشورهای دنیا از جمله کشور ما ایران از مهم‌ترین نهادها به شمار می‌رود چرا که دانشگاه خوب جامعه خوب را به دنبال دارد و طبیعتا چالش‌های یک دانشگاه به جامعه نیز کشیده و در جامعه نمایان می‌شود.

قطعا وقتی دانشگاه‌ها دو سال تعطیل باشند تعداد بسیاری دانشجوی جدیدالورود از دبیرستان‌ها به آموزش عالی وارد می‌شوند ولی تحصیل به صورت مجازی سبب می‌شود که این نودانشجویان با محیط دانشگاه آشنا نشده و پس از دو سال که بازگشایی دانشگاه‌ها را شاهد می‌شویم دانشجویان ترم چندمی را داشته باشیم که برای نخستین بار محیط دانشگاه را می‌بینند.

از آنجا که فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به صورت مجازی دنبال می‌شده بنابراین این دانشجویان با فعالیت‌های فرهنگی نیز تقریبا بیگانه هستند و همین امر این سوال را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها سبب بروز چالش‌های فرهنگی در حوزه آموزش عالی شد یا خیر.

این موضوع را از مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف سوال کردیم، گلشنی اوضاع فرهنگی دانشگاه‌ها را با مشکلات عدیده توصیف کرده و می‌گوید: وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها از دوران قبل کرونا ضعیف‌تر است و برای این امر مسوولان دانشگاهی باید چاره‌ای بیندیشند، باید افرادی در مسوولیت‌های فرهنگی منصوب شوند که صاحبنظر باشند کار فرهنگی به برنامه منسجم نیاز دارد.

وی اضافه می‌کند: مسوولان آموزش عالی باید برنامه‌های فرهنگی را در دانشگاه‌ها توسعه دهند تا شرایط فرهنگی دانشگاه‌ها بهبود یابد.

این موضوع را از عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم هم می‌شنویم، کلانتری از تاثیرات عمیق کرونا بر حوزه‌های سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها صحبت کرده و می‌گوید: کرونا زیست دانشگاهی را‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر داده است، حضور دانشجویان در فضای مجازی با توجه به کرونا بیشتر شده در حالی که هیچ برنامه‌ای برای این حضور از قبل نداشتیم و نمی‌توانستیم در ابتدا آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کنیم.

خروجی‌های وزارت آموزش و پرورش وارد آموزش عالی شدند، در حالی که سیستم تربیتی آنها در سال‌های کرونا دچار اختلال شده بود و عدم جامعه‌پذیری آنها معضلاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای دانشگاه‌ها به وجود آورد

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه عملا بسیاری از سازوکارهای فرهنگی دانشگاه‌ها در کرونا دچار اختلال شد، می‌گوید: بخش عظیمی از ساختار فرهنگی دانشگاه‌ها دچار آشفتگی شده است و ارقام دقیقی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها نداریم.

به گزارش فارس، البته وجود ضعف در هر حوزه‌ای بخصوص پس از تعطیلات دو ساله طبیعی است، اما آیا وزارت علوم برای حل چالش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راهکاری دارد؟

* اختصاص سه درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها برای امور فرهنگی

 

معاون فرهنگی وزارت علوم در این باره می‌گوید: متأسفانه روسای دانشگاه‌ها ضعیف‌ترین کارشناسان را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بخش فرهنگی دانشگاه به کار می‌گیرند که باید توجه بیشتری به آن شود زیرا مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها نیازمند بازسازی جدی است.

 

کلانتری تأکید می‌کند: ما باید پویایی و نشاط جامعه را تبیین و ترسیم کنیم که طبیعتا این اتفاق با کمک خود تشکل‌ها و کانون‌ها و نهادهای فرهنگی امکان پذیر است، باید امید را در دانشگاه‌ها تقویت کنیم و در متن جامعه دانشگاهی دوباره شاهد پویایی و تحرک کانون‌ها، فعالیت‌های دانشجویی و فعالیت تشکل‌های سیاسی و امثال آن باشیم.

وی از برنامه‌هایی که برای حوزه فرهنگی در نظر گرفته‌اند، می‌گوید و عنوان می‌کند: برنامه ما این است که به مسائل دختران، زنان و بانوان دانشجو توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

بهتر است در این باره نظر وزیر علوم را هم بدانیم.

محمدعلی زلفی‌گل معتقد است: دانشگاه نباید همه تمرکزش به بخش آموزشی و پژوهشی باشد و نباید از بخش فرهنگی غافل شود.

وی از اختصاص سه درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها برای امور فرهنگی خبر می‌دهد و می‌گوید: جامعه باید نسل‌های بعدی عالم‌تر، عاقل‌تر، داناتر و با ایمان‌تر از گذشته داشته باشد و یکی از وظایف دانشگاه این است که چنین نسلی تربیت کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول