اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

والدین در جلوگیری از مصرف دخانیات فرزندان نقش کلیدی دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نقش بسیار مهم و کلیدی والدین در مقابله با مصرف سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر نوجوانان و جوانان و حفظ سلامت فرزندانشان بر هیچکس پوشیده نیست.

والدین در جلوگیری از مصرف دخانیات  فرزندان نقش کلیدی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدجواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشستی خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: آسیب‌ها و مخاطرات مصرف دخانیات در انواع سرطان‌ها، بیماری‌های پوستی، داخلی و عفونی و سقط و مرگ جنین و نوزاد مشاهده شده است.

وی تصریح کرد: دخانیات نه تنها برای سلامت عموم مردم به‌ویژه گروه‌های پرخطر آسیب‌زا بوده، بلکه در زمینه آسیب به محیط زیست هم مشکل‌آفرین شده است، ما معتقدیم در زمانی جامعه سالمی خواهیم داشت که در گام نخست خانواده‌ای سالم داشته باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید کرد: والدین در مقابله با مصرف سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر نوجوانان و جوانان و خفظ سلامت فرزندانشان مهمترین نقش را بر عهده دارند و این نقش کلیدی بر هیچکس پوشیده نیست.

عرضه دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است

در این نشست دکتر فرشید وفا، رییس گروه سلامت کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در راستای فرآیندهای اجرایی مبارزه با دخانیات که تهدیدی برای سلامت و محیط زیست بوده بر ممنوعیت عرضه به افراد زیر ۱۸ سال و ممنوعیت تاکید شده است.

وی افزود: در بازرسی‌های روزانه با فرآیندهایی همچون عرضه قلیان که در مناطق تفرجگاهی مقابله شده و در ۳۸۷۶ بازدید انجام شده ۲۸۰۰ اخطار صادر شده و ۲۸ هزار ۶۴۷ قلیان جمع‌آوری شده است، ضمن اینکه ۱۸۴۷ واحد عرضه کننده پلمب شده و متخلفان هم به مرجع قضایی معرفی شدند.

رییس گروه سلامت کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: عرضه قلیان در رستوران‌ها و کافه‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده و دریافت شکایت مردم به‌شدت با فرد متخلف برخورد می‌شود؛ همچنین با موارد زیرزمینی هم طبق قانون برخورد می‌کنیم.

دکتر وفا بیان کرد: در راستای فرهنگ سازی جامعه شهرستان خلیل‌آباد به عنوان شهر بدون دخانیات معرفی شده و در نظر داریم این فرهنگ را در تمامی نقاط استان جاری و ساری نماییم.

۲۰ درصد از افراد در گروه سنی بالای ۱۸ سال دخانیات مصرف می‌کنند

در ادامه این نشست دکتر بابک اقبالی، رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۲۰ درصد بوده و از هر ۵ نفر یک نفر مصرف کننده بوده است.

وی اضافه کرد: میزان مصرف دخانیات در آقایان ۳۶ درصد و در خانم‌ها ۷ درصد و میانگین مصرف به سال در خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده و متاسفانه آمار مصرف بانوان استان از میانگین کشوری بالاتر است و عدد آن در استان در بانوان ۱۳ درصد و در آقایان ۳۰ درصد بوده که این اعداد افزایش ۶ درصدی بانوان و کاهش ۶ درصدی آقایان را نشان می‌دهد.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: افرادی که خودشان مصرف کننده نیستند، اما با مصرف کننده ارتباط مستقیم داشتند آسیب جدی دیدند که ۲۲ درصد در منزل و ۱۳ درصد در محل کار بوده‌اند.

دکتر اقبالی با اشاره به اینکه انواع دخانیات شامل سیگار، سیگار برگ، پیپ، قلیان، چپق و سیگار دست پیچ بوده و آسیب‌های این مواد دخانی تنها برای مصرف کننده نیست و افراد در ارتباط با فرد مصرف کننده را هم در معرض خطر قرار می‌دهد، افزود: بیماری‌های کشنده قلبی، عروقی، ریوی، انسداد مزمن ریه، سرطان دهانه رحم در زنان، سکته مغزی و انواع سرطان‌ها ارتباط مستقیمی با دخانیات دارند و اکثر این گروه از بیماران مصرف‌کننده سیگار و قلیان بوده‌اند؛ همچنین بیماری‌های غیر کشنده هم شامل عروق محیطی، کرون، دهان و دندان، زخم معده، اثنی عشر، آب مروارید و شکستی گردن ران بوده است.

وی در خصوص آسیب مصرف دخانیات در مادران باردار، گفت: مادران باردار اگر در ۳ ماهه اول بارداری دخانیات را ترک کنند با خطرات کمتری مواجه هستند، اما اگر این گروه از مادران به مصرف دخانیات ادامه دهند با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهند شد و این آسیب‌ها در ۳ ماهه سوم بارداری شدیدتر از ۳ ماه‌های اول و دوم خواهد بود.

رسیدن سن اعتیاد به زیر ۱۴ سال یک هشدار و زنگ خطر جدی‌ است

همچنین دکتر حسین اکبری، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این نشست گفت: موضوع مباحث اجتماعی و اقتصادی در حوزه سلامت بسیار مهم بوده و ۲۵ درصد  موارد در حوزه اقتصادی آن و ۷۵ درصد دیگر در حوزه اجتماعی این پازل نقش دارد.

وی افزود: در حوزه جامعه شناسی مصرف انواع دخانیات را یک آسیب اجتماعی بزرگ می‌دانیم که در ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها و سکته‌ها نقش مستقیم دارند، مردان بیشتر از زنان دخانیات مصرف می‌کنند، البته اختلاف بسیار پایین بوده و به‌طور مثال ۱۰ درصد مردان و ۸ درصد زنان مصرف کننده قلیان هستند.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با ذکر این نکته که افراد با درآمد پایین، بی‌سواد و کم سواد، مجردها، زوج‌های جدا شده بیشترین میزان مصرف دخانیات را دارند، تاکید کرد: متاسفانه باید بگوییم که سن مصرف دخانیات کاهش یافته و حتی شاهدیم که مصرف قلیان هم شایع‌تر از سیگار بوده که در ۱۲.۵ درصد به‌صورت فردی و در ۸۷.۵ درصد دیگر در جمع‌های خانوادگی، دوستان، کافه‌ها و غیره بوده است.

دکتر اکبری تصریح کرد: بسیاری به غلط مصرف انواع دخانیات به‌خصوص قلیان را به عنوان وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغت انتخاب کرده‌اند، نکته‌ای به جهت مسائل و مشکلات اقتصادی شاید کم هزینه باشد، اما آسیب‌های اجتماعی آن بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: وقتی از مصرف دخانیات سخن می‌گوییم گروه‌ها و درجات مختلف سنی و مصرفی را می‌بینیم، ما در اینگونه افراد به جای تنوعات درست تغدیه‌ای و تفریحی، موارد غلط آن را در نوع دخانیات مصرفی شاهد هستیم.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مسائل اجتماعی از نوع مباحث پیچیده هستند و نمی‌توان برای آن به راحتی نسخه پیچید، خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی ما در سیستم مدیریت کشور جزو موارد بغرنج بوده و آسیب‌های آن بیشتر در اعتیاد به مواد مخدر، طلاق و مصرف دخانیات دیده شده است.

دکتر اکبری افزود: امروزه در دنیا مدل‌های مختلفی روی موضوع پیچیدگی مسائل اجتماعی اجرا شده، اما در کشور ما هیچگونه اقدامی برای تغییر اجتماعی صورت نپذیرفته است، عوامل مختلفی در بحث اعتیاد نوجوانان، جوانان، زنان و مردان نقش دارند و رسیدن سن اعتیاد به زیر ۱۴ سال یک هشدار و زنگ خطر جدی‌ است.

وی ضمن تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه در موضوعات جلوگیری از کاهش سن مصرف دخانیات، عدم افزایش مصرف زنان، عدم گسترش مصارف جمعی، دوری از آسیب‌های طبقاتی و کم شدن فاصله‌ها و شکاف‌های موجود که نگرانی‌های زیادی در جامعه ایجاد کرده به‌خوبی صورت پذیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول