اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

احداث خط تولید مشترک محصولات دانش بنیان در روسیه

در گفت‌وگوی دوجانبه میان مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری کارلیا (از جمهوری‌های روسیه) در امور اقتصادی و رئیس هیئت تجاری و فناوری روسیه طرفین بر توسعه همکاری‌های فناورانه به ویژه در حوزه شیلات و حمل‌ونقل تأکید کردند.

احداث خط تولید مشترک محصولات دانش بنیان در روسیه

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، روز یک‌شنبه، هشتم خرداد ماه سال ۱۴۰۱، سی‌ودومین رویداد «یک‌شنبه‌های صادراتی» در محل صندوق نوآوری برگزار شد. در این نشست صندوق نوآوری میزبان هیئت تجاری و فناوری از جمهوری کارلیای روسیه بود که به دعوت اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن تهران به ایران سفر کرده‌اند. در حاشیه این نشست دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با رودیونوف دمیتری آدریویچ، معاون نخست وزیر جمهوری کارلیا در امور اقتصادی (یکی از جمهوری‌های روسیه با نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر جمعیت) به گفت‌وگو پرداختند.

دمیتری آدریویچ در این جلسه از حضور در صندوق نوآوری و شکوفایی ایران و آشنایی با زیست‌بوم نوآوری کشورمان ابراز خشنودی کرد. او بر این نکته تأکید داشت که با وجود تحریم‌های سنگین اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه پس از جنگ اوکراین، توسعه همکاری‌های تجاری و فناورانه با ایران می‌تواند راهگشا باشد.
طرف روسی همچنین از ظرفیت‌های بازار روسیه برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی سخن گفت و بر توسعه روابط اقتصادی تأکید کرد. 
معاون نخست وزیر جمهوری کارلیا در امور اقتصادی همچنین گفت: از صندوق نوآوری و شکوفایی تشکر می‌کنیم که زمینه آشنایی و مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را برای ما فراهم کرد. 
دمیتری آدریویچ پس از این به نیازمندی‌های فناورانه روسیه اشاره کرد و گفت: ما آماده توسعه همکاری‌ها به خصوص در حوزه حمل‌ونقل، فلزات معدنی، ماشین‌آلات صنعتی و شیلات و به طور ویژه خوراک ماهی هستیم. او همچنین ابعاد و ظرفیت‌های بالقوه بازار روسیه را شرح داد و از این نکته یاد کرد که کارلیا حتی می‌تواند برخی از فرمولاسیون‌های تولید خوراک ماهی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی قرار دهد تا شرکت‌ها خوراک مدنظر را تولید کنند. وی حجم بازار مذکور تنها در جمهوری کارلیا را بالغ بر 50هزار تن در سال ذکر کرد و بر این نکته تأکید کرد که بازار محصول تولیدشده از این فرمولاسیون تضمین‌ شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان ایران می‌توانند آن را در اختیار داشته باشند.
آدریویچ همچنین ضمن اشاره به نهادهای فعال در زیست‌بوم نوآوری روسیه اعلام کرد این کشور از همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ایران با پارک‌های علم و فناوری روسیه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این پارک‌ها استقبال می‌کند.


پیشنهاد صندوق نوآوری به طرف روسی برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک یا راه‌اندازی خط تولید محصولات دانش‌بنیان در روسیه
دکتر مرضیه شاوردی نیز در ادامه این گفت‌وگو درباره زیست‌بوم نوآوری در ایران به طرف روسی توضیحاتی ارائه کرد. مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 6700 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف، از فناوری اطلاعات گرفته تا فناوری‌های زیستی و کشاورزی در حال فعالیت هستند، افزود شرکت‌های دانش‌بنیان در برخی زمینه‌ها و در بعضی بازارهای دنیا توانسته‌اند حضوری پررنگ و موفق داشته باشند.  
او همچنین یادآور شد که در اوج دوران کرونا که ایران دچار تحریمی همه‌جانبه حتی در تهیه اقلام دارویی بود، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی توانستند اقلام ضروری برای گذار از کرونا را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به تولید انبوه برسانند و نقش بسزایی در پشت سر گذاشتن بحران کرونا در ایران داشتند.
شاوردی همچنین اعلام کرد که اکنون 49 پارک علم و فناوری و بیش از 200 مرکز رشد در استان‌های مختلف ایران وجود دارد که زیرساخت لازم برای شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را فراهم می‌کنند. او این نکته را نیز افزود که با توجه به نام‌گذاری سال جاری با عنوان «تولید دانش‌بنیان» در ایران، همه نهادهای کشور در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کمک به توسعه بازار داخلی و صادراتی این شرکت‌ها گام برمی‌دارند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اعلام کرد که صندوق با ابزارهای مالی مختلف آماده حمایت از توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در روسیه و در مسیر کمک به رفع نیازهای فناورانه این کشور است. 
شاوردی همچنین درباره پیشنهاد طرف روسی مبنی بر در اختیار قرار دادن فرمولاسیون‌های مدنظر آنان برای توسعه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، نیز به خدمات تحقیق و توسعه صندوق اشاره کرد و افزود: اگر نیاز به انجام تحقیق و توسعه در راستای توسعه محصولات جدید یا ارتقای محصولات کنونی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، صندوق نوآوری حمایت‌های لازم را در این زمینه به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند. در پایان نیز به امکان  همکاری در قالب سرمایه‌گذاری مشترک یا راه‌اندازی خط تولید مشترک در روسیه اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول