اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

گلایه از کمبود متخصص سونوگرافی در همدان

کمبود سونوگرافی معضلی است که سالها در استان همدان وجود دارد و همچنان بیماران با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند، مسئولان نیز پیشنهاد می‌دهند امکاناتی برای برخی از متخصصان به ویژه رادیولوژی سونوگرافی فراهم شود تا بتوانند ماندگاری داشته باشند.

گلایه از کمبود متخصص سونوگرافی در همدان

خبرگزاری فارس- همدان: خانمی از نبود سونوگرافی و پزشک در بیماران فاطمیه گلایه داشت و معتقد بود کار اورژانسی در این بیمارستان برای بیماران انجام نمی‌شود، او که برایش نبود سونوگرافی در مواقع اورژانسی در این بیمارستان سوال بود عنوان می‌کرد اخیرا همراه یکی از اقوام سه بار به این بیمارستان رفتم که عدم رسیدگی به بیمار مشهود بود، خانمی که همراهش بودم خونریزی شدیدی داشت و به بیمارستان مراجعه کرد تا بفهمد فرزندش سالم می‌ماند یا خیر، در آخر هم کمکی نشد و به بدترین شکل نوزاد سقط شد، بیمار ما داروی ضد سقط مصرف می‌کرد و با مراجعاتی که به این بیمارستان داشت، گفته نشده بود امکان دارد نوزاد سقط شود و از آن داروها استفاده نکند، به نظرم به جای پزشک حاذق چند دانشجو به کار گرفته شدند که چیزی سردر نمی‌آورند و نه تنها جواب سوال‌ها را نمی‌دهند بلکه همه بیماران را هم به بیرون ارجاع می‌دهند.

این فرد امیدوار بود وضعیت موجود در بیمارستان فاطمیه حل شود و خواستار پیگیری موضوع از خبرگزاری بود که به سراغ مدیر بیمارستان فاطمیه همدان رفتیم و صحبت‌هایی ایشان را در این زمینه شنیدیم.

مدیر بیمارستان فاطمیه همدان در این زمینه با بیان اینکه همه بیماران بیمارستان فاطمیه خانم هستند و بهترین فردی هم که می‌تواند آنها را ویزیت کند به خصوص نسبت به مسئله زنان که در اولویت بیمارستان بوده، متخصص زنان و یا دستیاران آنها هستند اظهار کرد: ماماهای باتجربه نیز در اورژانس بیمارستان حضور دارند و در تمام شیفت‌ها بیشترین نیروها در اورژانس ماماها هستند.

سیدعلی اشرف حسینی با اشاره به اینکه در بیمارستان فاطمیه نسبت به بیمارستان های دیگر همه مسائل فنی و تخصصی در حوزه زنان رسیدگی می‌شود گفت: تمام مراجعات طبق پروتکل‌های درمانی پاسخ داده می‌شود و ۲۴ ساعته متخصص زنان مقیم نیز در این بیمارستان فعال است.

وی با تاکید اینکه نه تنها دستیاران و متخصص زنان در این بیمارستان فعال هستند بلکه  پزشک متخصص دوم آنکال نیز به عنوان کمک حضور دارد افزود: بیمارستان‌های دیگر تنها آنکال دارند اما ما هم پزشک مقیم متخصص زنان و هم آنکال داریم.

مدیر بیمارستان فاطمیه همدان با اشاره به اینکه برای نوزادان نیز هم  رزیدنت داریم و هم متخصص مقیم و هیچ مشکلی در ارائه خدمات وجود ندارد ادامه داد: پزشک متخصص زنان به صورت مقیم همیشه در  بیمارستان حضور دارد که یا در بخش زایمان است و یا در اورژانس به بیمار رسیدگی می‌کند.

وی با بیان اینکه همه رزیدنت‌های بیمارستان پزشک عمومی بودند که در حال حاضر تخصص می‌گذرانند گفت: وقتی پزشک رزیدنت مقیم اورژانس داریم کار پزشک عمومی را به راحتی انجام می‌دهد و مشکلی در این زمینه نیست.

حسینی با اشاره به اینکه در خصوص سونوگرافی نیز متاسفانه کمبود متخصص سونوگرافی در شهر به چشم می‌خورد و حتی در مطب‌های خصوصی نیز ازدحام جمعیت به خاطر کمبود وجود دارد خاطرنشان کرد: صبح‌ها متخصص سونوگرافی در بیمارستان فاطمیه فعال است و این متخصص اقدامات بیماران بستری را بدون استثنا انجام می‌دهد.

وی با تاکید به اینکه حتی ممکن است برای یک بیمار در دو نوبت سونوگرافی آن هم اول وقت و یا آخر وقت انجام گیرد گفت: عصرها و شب‌ها نیز متخصص آنکال داریم و رزیدنت‌ها هم حضور می‌یابند و آنها طبق پروتکل دانشگاه پوشش لازم را دارند و  کار برای بیماران اورژانسی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیماران سرپایی را به دلیل کمبود رادیولوژی نمی‌توانیم پوشش دهیم و به سایر مراکز ارجاع می‌شوند افزود: اگر بیماری به بیمارستان مراجعه کند و پزشک تشخیص سونوگرافی دهد پرونده تحت نظر یا بستری برای او تشکیل می‌شود و ما نیز هماهنگی لازم را برای این کار انجام می‌دهیم.

مدیر بیمارستان فاطمیه همدان با اشاره به اینکه اگر موارد خیلی اورژانسی باشد رزیدنت‌های زنان خود با دستگاه سونوگرافی موجود در اورژانس، سونوگرافی بیمار را انجام می‌دهند بیان کرد: پزشک با توجه به وضعیت بیمار تشخیص می‌دهد که بستری صورت گیرد و یا سرپایی درمان شود.

وی عنوان کرد: وخامت حال بیمار را پزشک تشخیص می‌دهد و اگر تشخیص بستری دهد حتما این کار انجام می‌شود و اگر به اصرار به خروج از بیمارستان از سوی بیمار و همراهانش باشد باید پزشک متخصص رضایت دهد و کاملا بیمار و همراهانش نیز توجیه می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه طبق بررسی ماه گذشته مثلا اگر چیزی حدود ۲۰ نفر رضایت به خروج بیمار را از بیمارستان داشتند، ۱۲ نفر از این بیماران بار دیگر به اینجا برگشته و بستری شدند گفت: برخی‌ خود تمایل دارند از بیمارستان خارج شوند و شاید دلیل را مدت زمان طولانی سونوگرافی در بیمارستان بدانند اما ما به آنها اعلام می‌کنیم که تحت نظر هستند و برایشان پرونده‌ای تشکیل شده که نباید خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی بیماران خود اصرار دارند که از بیمارستان خارج شوند و جای دیگری سونوگرافی را انجام دهند و نتیجه برای پزشک بیاورند که این هم با توجیه‌هایی انجام می‌شود.

کمبود متخصص در حوزه سونوگرافی  و مراکزی برای این منظور سالها معضل استان همدان بوده و از آنجا که در راستای تشویق به فرزندآوری و افزایش جمعیت رفع این مشکل یک موضوع استراتژی است به سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتیم و صحبت‌های ایشان را نیز در این زمینه شنیدیم.

رضا طهماسبی با بیان اینکه اگر موردی از سقط جنین به علت عدم همکاری سونوگرافی اورژانس بیمارستانی اتفاق افتاده باشد، قابل پیگیری و برخورد است اظهار کرد: کمبود نیروهای تخصصی در سطح استان و برخی شهرستان‌ها وجود دارد و درخواست‌هایی برای جذب صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این کمبود در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و در سطح کشور نیز ممکن است برخی رشته‌ها کمبود داشته باشند گفت: در حال حاضر برای جذب نیروهای تخصصی جدید حوزه، معاونت درمان پیگیری‌های لازم را دارد و دائما رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد

 آمادگی جذب نیروی متخصص را داریم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بخشی از کار به حوزه معاونت درمان مربوط می‌شود که شرایط و امکانات ترغیبی را برای نیروهای متخصص ایجاد کنیم تا ماندگاری داشته باشند افزود: بخشی از مشکل به ما برنمی‌گردد چراکه اختلاف تعرفه دولتی و خصوصی باعث می‌شود که نیروهایی به سمت خصوصی ترغیب شوند.

وی با اشاره به اینکه نیاز به حمایت‌هایی وجود دارد که همکاران بخش دولتی نیز راغب باشند و در این بخش فعالیت کنند گفت: انتظار داریم در مناطق محروم مالیاتی که از متخصصان اخذ می‌شود و نیز موارد ترغیب کننده، شرایط بهتری داشته باشد و موارد بازدارنده کمتر شکل گیرد.

طهماسبی بیان کرد: بیمارستان فاطمیه کمبودهایی در حوزه رادیولوژی داشت که بخشی مربوط به اعضای هیات علمی بود و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته که امیدوارم روند بهتری  حاکم شود.

وی با بیان اینکه ما همواره آمادگی جذب نیروی متخصص را داریم و هر امکاناتی هم در حد قانون و توان در اختیار آنها قرار خواهیم داد تا در بخش دولتی خدمات قابل توجهی به مردم ارائه شود افزود: این نیرو باید فارغ‌التحصیل شده باشد و درخواست کار دهند و اگر نیروی نباشد نمی‌توان کسی را علم لازم را ندارد  مشغول به کار کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه کار سونوگرافی و رادیولوژی نیاز به متخصص و فرد آموزش دیده دارد بیان کرد: در حال حاضر از هر فرد پزشک رادیولوژی که امکان خدمت به شهر همدان و مراکز تابع را داشته باشد، استقبال می‌کنیم و حاضر به قرارداد هستیم تا مشکلاتی رفع شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه در حوزه رفع کمبود متخصص ممکن است هر کاری را انجام دهیم اما به سطح ایده‌آل نرسیم اما نهایت تلاش ما ارتقای خدمات است افزود: در حال حاضر با اقداماتی توانستیم تا حد امکان خدمات ناباروری را در بیمارستان فاطمیه رقم بزنیم اما البته هنوز جای کار دارد.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول