اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

هدفگذاری هدایت نقدینگی به‌ سمت تأمین مالی تولید با کمترین اثر تورمی

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: هدایت نقدینگی به سمتی که با کمترین اثر تورمی بتواند تأمین مالی تولید را انجام دهد، یکی از رویکردهای بانک مرکزی به شمار می‌رود.

هدفگذاری هدایت نقدینگی به‌ سمت تأمین مالی تولید با کمترین اثر تورمی

شاپور محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد کنترل تورم که یکی از محورهای بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی عنوان شده است، اظهار داشت: مهار تورم به وسیله کنترل نقدینگی از سیاست‌های بانک مرکزی است که در این زمینه هم کنترل نقدینگی درون بانک‌ها و هم نقدینگی ناشی از اضافه‌برداشت بانکها از منابع بانک مرکزی را شامل می‌شود و هم کنترل افزایش پایه پولی که عمدتا ناشی از کسری بودجه دولت است.

وی افزود: دولت تلاش می‌کند کسری بودجه خود را کنترل کند و بانک مرکزی هم مصمم است؛ ‌هدایت نقدینگی به سمتی که با کمترین اثر تورمی بتواند تأمین مالی تولید را انجام دهد، یکی از رویکردهای بانک مرکزی به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت: استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای در دستورکار بانک مرکزی قرار دارد. در زمینه اصلاح ساختار دارایی بانک‌ها هم بانک مرکزی سیاست فروش اموال مازاد بانک‌ها را در دستورکار قرار داده است، همچنین مولدسازی دارایی بانکها را دنبال می‌کند.

محمدی همچنین در مورد سیاست مقابله با رشد ترازنامه بانک‌ها گفت: قبلا رشد ترازنامه 2 درصد برای بانک‌ها در ماه درنظر گرفته شده بود. در این زمینه انعطاف‌پذیری انجام شده است که به ویژه بانک‌هایی که در خدمت طرح‌های توسعه‌ای قرار دارند بتوانند تا 2.5 درصد رشد ترازنامه در ماه داشته باشند، بنابراین با کنترل رشد نقدینگی در حوزه پایه پولی و هم کنترل خلق نقدینگی درون بانک‌ها به سیاست کنترل تورم ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول