اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

دره‌خواجه چاروسا پروژه‌ای ۱۷ ساله جا مانده در طلسم وعده‌ها

پروژه انتقال آب دره‌خواجه چاروسا که با اتمام وعده یکساله پیش‌بینی شده بود هم‌اکنون با گذشت 17 سال به سرانجام نرسیده و زمان اتمام و بهره‌برداری آن به وعده‌های امروز و فردای مسئولان نامشخص است.

دره‌خواجه چاروسا پروژه‌ای ۱۷ ساله جا مانده در طلسم وعده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، پروژه انتقال آب دره‌خواجه به زمین‌های کشاورزی بخش چاروسا از سال ۱۳۸۵ آغاز و با هزینه هشت میلیارد تومان در سال ۹۲ به شکل نمادین به بهره برداری رسید اما با تعطیلی این طرح، آبرسانی به حدود ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی قطع شد.

مطالبه‌گری مردم چاروسا برای اتمام این پروژه و حساسیت آن باعث شد تیرماه سال گذشته دادستان و رئیس دادگستری وقت شهرستان کهگیلویه به همراه رئیس دادگستری چاروسا از این پروژه بازید به عمل آورند.

مسؤولان قضایی در این بازدید از برخورد با عاملان تعطیلی طرح انتقال آب به دره‌خواجه چاروسا خبر دادند.
 


حجت الاسلام صادق انصاری‌پور رئیس دادگستری چاروسا در بازدید از این طرح گفته بود: این طرح با هزینه زیاد افتتاح شد ولی هم اکنون راکد است و امیدواریم با حساسیت دستگاه قضا و و ورود بازرسی کل کشور شاهد برخورد با عوامل تعطیلی این طرح باشیم.

وی در تماس تلفنی با رئیس سازمان برنامه و بودجه استان از پیگیری و تخصیص اعتبار به این پروژه در سال 1400 برای تکمیل شدن آن خبر داده و اضافه کرده بود: امیدواریم با توجه به تخصیص اعتباربه پروژه شاهد آغاز بکار مجدد پروژه باشیم.

همچنین عبدالله سعادتیان دادستان وقت شهرستان کهگیلویه هم با ابراز نگرانی از وضعیت این طرح گفته بود: این طرح تاثیر مفیدی برای کشاورزان در مناطق قلعه رئیسی و چاروسا دارد و بدون شک با عاملان تعطیلی این طرح برخورد می‌شود.

اما هم‌اکنون پروژه انتقال آب دره خواجه چاروسا که اتمام یک‌ ساله برای آن پیش‌بینی شده بود هنوز در تاخیری ۱۷ ساله در انتظار وعده‌ها است و به‌رغم چرایی به درازا کشیدن این پروژه برخورد دستگاه قضا و بازرسی نسبت به این سهل‌انگاری جای سوال بزرگ دارد؟

این پروژه بنا به گفته سید هادی خاضعی به عنوان رئیس امور آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده، در سال ۹۲ با پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصد برای تکمیل و بهره‌برداری به جهاد کشاورزی شهرستان واگذار شد.

سید علی معتمدی پور رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بعد از انتقال مدیریت این پروژه به جهاد اعتبار تکمیلی جهت ادامه و بهره‌برداری را دریافت نکرده است، گفت: از رهگذر رهاشدگی پروژه در این مدت تاسیسات و تجهیزات دستخوش سرقت و تخریب قرار گرفته است.

تعطیلی پروژه‌های آبرسانی در کهگیلویه

سید عبدالعزیز موسوی فرماندار شهرستان کهگیلویه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کهگیلویه ضمن ابراز گلایه از روند کند پروژه انتقال آب دره‌خواجه بخش چاروسا اظهار کرد: سهل‌انگاری مجموعه بهره‌بردار جهاد کشاورزی در این پروژه باعث روند طولانی آن شده است.
 


وی خواستار تکمیل این پروژه از ادارات مجری و مجموعه بهره‌بردار جهاد کشاورزی شد و تصریح کرد: در شرایط بحران مالی پروژه‌ها با مدیریت جهادی که خدمت به مردم را برای خود فرض می‌داند نیز می‌شود کار کرد و منشا تحول بود نه اینکه با انتقال مدیریت، مسؤولیت طرح‌ها با بی‌تفاوتی پاسکاری شود.

فرماندار شهرستان کهگیلویه روند اجرای پروژه‌های آبرسانی به شهرستان کهگیلویه را ضعیف خواند و افزود: از چهار پروژه مهم آبی تعریف شده در شهرستان فقط آبرسانی به چهار شهر در فاز اول آبرسانی شهر دهدشت فعال است و پروژهای دهدشت غربی، سد سرپری، پروژه تامین آب گندمکار غیرفعال هستند و یا به کندی پیش می‌روند.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول