اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

شاعری که بعد از مرگ با محلی سرایی زنده شد+عکس

مفتون بردخونی از شاعران شهرستان دیر قبل از مرگ، دیوان اشعار خود را به دست نزدیکترین دوستش سپرد و اکنون بعد از ۶۰ سال دیوان او چاپ شد.

شاعری که بعد از مرگ با محلی سرایی زنده شد+عکس

خبرگزاری فارس -شهرستان دیر، فاطمه مظفری پور: در یک روز گرم تابستان، زیر آفتاب سوزان جنوب، قلم بر می‌دارد و خطوط کاغذ سپید را آغشته به جوهر افکارش می‌کنید و این شروع کار یک شاعر خوش‌نام از بخش بردخون، به نام «مفتون بردخونی» است. 

سید بهمنیار حسینی، متخلص به مفتون و معروف به مفتون بردخونی از شاعران نامدار و دوبیتی سرای جنوب استان بوشهر است؛ که در سن ۶۵ سالگی در سال ۱۳۴۱ خورشیدی درگذشت. 

اکنون پس از گذشت چندین دهه از درگذشت این شاعر نامدار، ناصر علیخواه از دوستان مفتون بردخونی، اشعار مفتون را برای ویرایش در اختیار منوچهر آتشی قرار می‌دهد و حال، مجموعه کامل اشعار مفتون به اهتمام ناصر علیخواه و ویراستاری منوچهر آتشی منتشر شده است. 

شعرهای مفتون و صنایع مختلف شعری آغشته به غم و تنهایی است و با ترکیب کلمات منحصر به فرد در جایگاه شعر، زندگی را به ابیات خود کشانده است به طوری که هر خواننده‌ای تحت تأثیر شگرف این اشعار قرار می‌گیرد. 

درون مایه اصلی اشعار مفتون، ترکیب سختی‌های روزگار او و عشق آشکار گشته مفتون است، که این امر به‌ جهت پارادوکس ساخته شده در اشعارش، موجب خلق آثار بی‌نظیر ادبی گشته است. 

چرا مفتون دیوان خود را به دوستش داد؟ 

غلامرضا ناطقی‌پور در این باره اظهار داشت: دیوان اشعار مفتون شامل دوبیتی‌ها، رباعی‌ها، غزل‌ها، مثنوی‌ها و قصیده‌های مفتون است؛ مصاحبت ناصر علیخواه با مفتون بردخونی موجب شد تا مفتون دیوان اشعارش را در اختیار او قرار دهد. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیر با اشاره به اینکه مفتون، با استعداد نهفته در اشعارش، فرهنگ اصیل شهرستان دیر را معرفی کرده است افزود: شهرستان دیر استعداد و ظرفیت‌های بسیار بزرگی در حوزه‌های فرهنگی و ادبی دارد که این امر می‌طلبد مسؤولان، مشاهیر این منطقه را به بهترین وجه برای شهرستان و استان معرفی کنند. 

مجید عابدی دکترای زبان و ادبیات فارسی نیز با تاکید براینکه این مجموعه، در برگیرنده تمام سروده‌های مفتون نیست افزود: در مقایسه دو شاعر جنوب استان، زبان مفتون در شعر، به ویژه در دوبیتی‌هایش زبانی است که از رویکردی متجددانه برخوردار است، اما زبان دوبیتی‌های فایز در دایره محلی سرایی و سوز و رنجمویه‌های بومی است.

 

 برای مفتون به اندازه‌ فایز افسانه‌پردازی نشده

وی ادامه داد: برای مفتون به اندازه‌ فایز افسانه‌پردازی نشده که دلیل آن بر می‌گردد به کارکردهای اجتماعی و شخصیت خاص مفتون، زیرا او در روزگار خود یک روحانی و مصلح اجتماعی محبوب بوده و نتایج اقدامات اجتماعی و سیاسی او همچنان در زادبومش باقی است. 

به گزارش فارس، دیوان اشعار مفتون بردخونی در ۱۸۴ صفحه و از سوی نشر سولار منتشر شد؛ این امر نشان از گامی موثر در جهت اشاعه فرهنگ ادبیات بومی است به همین جهت امید است برای حفظ هویت بومی شهرستان دیر، مشاهیر این منطقه با همت مسؤولان به معرفی عموم برسد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول