اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

قطع درختان تاغ؛ از عوامل بروز ریزگردها/ ۳۳ محموله چوب و زغال تاغ در شاهرود کشف شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه قطع درختان باارزش تاغ می‌تواند لطمه‌های جبران‌ناپذیر ازجمله بروز ریزگردها را به دنبال داشته باشد، گفت: ۳۳ محموله چوب و زغال تاغ قاچاق در شهرستان شاهرود کشف شد.

قطع درختان تاغ؛ از عوامل بروز ریزگردها/ ۳۳ محموله چوب و زغال تاغ در شاهرود کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی در مراسم تجلیل از رئیس پاسگاه انتظامی شهید نوری شاهرود به میزبانی این پاسگاه ضمن بیان اینکه سال گذشته ۳۳ محموله چوب و زغال تاغ قاچاق در شهرستان شاهرود کشف شده است، اظهار کرد: این مهم را مدیون کارکنان خوب پاسگاه شهید نوری شاهرود هستیم که با درایت خود اجازه عبور خودروهای قاچاقچیان و مافیای چوب و زغال را نمی‌دهند.

وی ضمن بیان اینکه سال گذشته ۱۰ تن چوب تاغ و ۹ تن زغال در حوزه شهرستان شاهرود شناسایی و کشف و خودروی متخلفان توسط عوامل انتظامی توقیف شده است، افزود: متأسفانه باید گفت که قطع درختان باارزش تاغ می‌تواند لطمه‌های جبران‌ناپذیر ازجمله بروز ریزگردها را به دنبال داشته باشد و سبب آسیب به زیرساخت‌ها شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه در حوزه کاشت درختان تاغ و گز در شهرستان شاهرود خوب کار شده است، ادامه داد: اما عده‌ای سودجو بلای جان این تاغ‌ها شدند که این اقدام آنها تخلف و خلاف قانون محسوب می‌شود.

مرادی‌حقیقی ضمن بیان اینکه همین گرد و غباری که امروز در کشور و استان سمنان شاهد آن هستیم، اثراتش به شهرستان شاهرود نیز رسیده است، تصریح کرد: یکی از دلایل بروز ریزگردها از بین رفتن درختچه تاغ است که امیدواریم با اقدامات ترویجی و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما، ارسال پیامک، فرهنگ‌سازی رسانه‌ها بین مردم و حضور پررنگ نیروهای یگان حفاظت این موارد به حداقل برسد.

وی افزود: به ازای هر هکتار کاشت درخت تاغ در مرحله ابتدایی هشت تا ۹ میلیون تومان در حال حاضر هزینه کاشت و آبیاری خواهد داشت که در درازمدت برای نگهداری و حفاظت آن نیازمند ۲۰ میلیون تومان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: منابع طبیعی برای حفظ این درختان تلاش بسیاری می‌کند که نگهداری آن عزم عمومی را نیز می‌طلبد.

در این مراسم علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و محمدرضا کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود نیز حضور داشتند و از تمام کارکنان نیروی انتظامی پاسگاه شهید نوری شهرستان شاهرود تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول