اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

انتقاد از اجرا نشدن قانون مالیات بر مواد دخانی/ جان باختن سالانه ۶۰ هزار نفر با مصرف دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن انتقاد از اجرا نشدن قانون مالیات بر مواد دخانی گفت: برخی به بهانه اشتغال‌زایی مانع اجرای قانون شدند.

انتقاد از اجرا نشدن قانون مالیات بر مواد دخانی/ جان باختن سالانه ۶۰ هزار نفر با مصرف دخانیات

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه مجلس به راحتی از موضوع و سیاست مالیات بر دخانیات گذشت، دستگاه‌های فرهنگی و دستگاههایی که در بحث تولید و عرضه دخانیات دخیل هستند باید برای کاهش مصرف دخانیات تلاش کنند.

وی گفت: هرگاه در بحث کاهش عرضه و تقاضا قدم برمی‌داریم برخی میگویند اشتغال به خطر میفتند، باید سوال کنیم اشتغال به چه قیمتی، پیش بینی میشد حدود سی هزار میلیارد تومان از مالیات به دخانیات عاید نظام سلامت شود که در حال حاضر وزارت بهداشت چندین برابر آن را برای درمان و عوارض مصرف دخانیات صرف می‌کند.

حیدری افزود: درحال حاضر از وضعیت موجود راضی نیستیم و ما به دنبال سلامت مردم و توسعه سلامت جامعه هستیم.باید سوال کنیم چرا باید قوانین احصا پیدا نکند؟ و چرا امروز باید مصرف دخانیات در بانوان افزایش پیدا کند و چرا باید برای جذب جوانان موضوع معطر و معسل کردن آنها در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: وقتی بحث افزایش مالیات مطرح می‌شود عده‌ای میگویند این موضوع باعث افزایش قاچاق می‌شود حال این سوال پیش می‌آید که اکنون قاچاق دخانیات نداریم؟

حیدری افزود: میانگین سنی مصرف دخانیات کاهش یافته است، خوشبختانه دادستان کشور عرضه دخانیات در رستوران‌ها را ممنوع اعلام کردند و رستورانها اجازه عرضه قلیان را ندارند، این موضوع در برخی استان‌ها رعایت می‌شود و متاسفانه برخی استان‌ها نیز به موضوع بی توجه هستند.

حیدری افزود: هیچ مبلغی از بابت مالیات عاید وزارت بهداشت نشد تا بتواند در حوزه وظایف خود اقداماتی انجام دهد. سالانه ۶۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه در حوزه بهداشت در همه قسمت‌های سنی برنامه‌هایی برای مبارزه با دخانیات دارد، جلساتی با آموزش و پرورش گذاشتیم و بسیاری از استانها با نتایج خوبی رسیدند. یکی از گروههای اصلی و هدف ما جوانان و نوجوانان هستند، برخی تصور میکنند چون دود قلیان از آب میگذرد مضر نیست در صورتی که همین امر باعث نفوذ سموم قلیان به بدن می‌شود.

حیدری افزود: عدم اطلاع از قوانین در مدرسه یکی از دلایل شیوع مصرف مواد دخانی در افراد زیر ۱۸ سال است، سن مصرف کنندگان سیگار طبق بررسی که در سال ۹۵ انجام شد، ۳.۴ درصد نوجوانان مصرف کنندگان مصرف کننده سیگار هستند و آمار نشان می‌دهد دخترها به مصرف قلیان و سیگار روی می‌آوردند.

وی افزود: سن آمار بیماریهای قلبی و تنفسی با کاهش سن مصرف مواد دخانی کاهش یافته است، مواد دخانی ۴ هزار ماده سمی دارند، ولی وزارت بهداشت عدد و رقمی در این زمینه ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول