اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

«کولر بخار سرد» اختراع جوان لر برای تحول در صنعت کولرسازی دنیا

تقی بارانی بیرانوند مخترع جوان و خلاق ۴۳ ساله خرم‌‌آبادی است که به دنبال تجاری سازی و تولید انبوه کولر بخار سرد است، کاری که در صورت موفقیت علاوه بر اشتغال‌زایی برای ده‌ها نفر می‌تواند ده‌ها هزار میلیاردتومان را به استان سرازیر کند، از طرفی با توجه به اینکه همه قطعات این محصول داخلی است از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

«کولر بخار سرد» اختراع جوان لر برای تحول در صنعت کولرسازی دنیا

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، طرح «کولر بخار سرد» تقی بارانی بیرانوند تنها طرح مدیریت انرژی در کشور بود که توانست در کنفرانس بین‌المللی برق ارائه شود.

این جوان خلاق و موفق خرم‌آبادی که از همان کودکی و به دلیل کنجکاوی به کارهای فنی و مطالعه و تحقیق علاقه‌مند بود است، می‌گوید: همیشه به دنبال این بوده‌ام که طرحی را ثبت و تجاری سازی کنم که سود حاصل از آن عاید شهر و مردمم شود.

وی که کارشناس مهندسی تکنولوژی برق قدرت است از روحیه و پشتکار بسیار عالی برخوردار است و می‌گوید: شعار من در زندگی با وجود مشکلات و ناملایمات زندگی این است عالیم مثل همیشه.

او علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی با شعر و عرفان هم آشنا است، از صحبت کردم با او خسته نمی‌شوم زیرا در وی عشق و امید به خداوند موج می‌زند و همین امید به خداوند است که با وجود ناملایمات او را تا به اینجا کشانده است.

بارانی بیرانوند معتقد است: مخترعان و ایده‌پرداران ما نیازمند حمایت مالی هستند تا بتوانند ایده و اختراع خود را تولید کنند، اما متاسفانه نه تنها در لرستان بلکه در کشور هم مشکل اصلی‌شان منابع مالی است.

او علاوه بر فعالیت در لرستان چندین سال است در یزد هم فعالیت‌هایی دارد، اما به دنبال اجرای طرح‌های درآمدزا با اشتغال‌زایی بالا در زادگاه خود یعنی خرم‌آباد است.

با این مخترع جوان که علاوه بر ثبت کولر بخار سرد اختراعات دیگری را در دست ساخت دارد، گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

چطور شد به ساخت اختراع روی آوردید؟

من از همان کودکی کنجکاو بودم و دنبال این بودم که اطلاعاتی را در مورد وسایلی که در اختیار دارم ماند اسباب‌‌بازی هایم به دست بیاورم ، همین امر موجب می‌شد اسباب‌بازی ها را باز کنم که باعث واکنش خانواده‌ام می‌شد.

وقتی هم بزرگ شدم در مورد وسایل اطرافم مطالعه و تحقیق می‌کردم یعنی می‌توانم بگویم این حس به طور ذاتی در وجود من نهفته بود، مثلا کولر گازی که خریده بودم را کامل باز کردم تا بفهمم چه تکنولوژی در آن به کار رفته است.

 چند اختراع شما به ثبت رسیده است؟

 تنها اختراع ثبت شده من همین کولر بخار سرد است که سال ۹۷ به ثبت رسیده است، البته چندین اختراع دیگر هم داشته‌ام که به اسم دیگران ثبت شده است.

یعنی اختراعتان لو رفته است؟

خیر، خودم مجبور شده‌ام آنها را بفروشم.
 
در حال حاضر اختراع دیگری دارید؟

بله دو اختراع دیگر یکی سلول‌های خورشیدی و دیگری بسته بندی مواد غذایی است که در صورت عدم نگهداری در یخچال فاسد نمی‌شوند.

دو اختراع خوب که می‌خواهم به اسم خودم ثبت کنم، فعلا در حال انجام آزمایش و کارهای اولیه هستم.

سلول‌های خورشیدی که قرار است نور را به برق تبدیل کند در صورت تولید و تجاری سازی یک انقلاب را ایجاد می‌کنند، اما به دلیل مهم بودن نمی‌خواهم فعلا ثبت کنم.

در یزد شرکت دارم و هم در پارک علم و فناوری خرم‌آباد یک زمین صد متری را برای آزمایش و کارهای تحقیقاتی دارم.

 

اصلا چطور شد به فکر تولید این محصول یعنی کولر بخار سرد بیفتید؟

 دیدگاه من نسبت به انرژی از همان کودکی متفاوت بوده، من به انرژی به عنوان عضوی از خانواده‌ام نگاه می‌کنم و برایم تلف شدن انرژی تاسف بار است.

زمانی هم که در دانشگاه تحصیل می‌کردم متوجه شدم که ۶۵ تا ۷۰ درصد انرژی تولید شده در همان ابتدا هدر می‌رود تا به دست مصرف کننده هم برسد حدود ۵ درصد می‌شود.

نکته دیگر اینکه طی مطالعه، تحقیق و بررسی متوجه شدم  بیشترین مصرف و تلفات انرژی مربوط به سیستم‌های برودتی یا همان سرمایشی است.

در واقع ما در بخش مصرف خانگی شاهد بیشترین هدر رفت انرژی در خصوص سیستم سرمایشی هستیم و به این نتیجه رسیدم که بهترین سیستم سرمایشی برای خانه سیستمی است که بر مبنای تبخیر یعنی هوای تازه باشد.

بنابراین روی هدر رفت انرژی کار کردم و متوجه شدم که موضوعاتی مانند نوع موتور، سیستم مکانیکی، عایق بدنه و تصفیه نشدن آب علت هدررفت انرژی است.

ایرادها را فهرست کردم و یک کولر جدیدی را طراحی کردم که نه تنها آن ایرادها را نداشت بلکه یک سیستم نوین و تکنولوژی به روز را در ساخت آن پیاده کردم.

طرح کولر بخار سرد تنها طرح مدیریت انرژی در کشور بود که توانست در کنفرانس بین‌المللی برق ارائه شود.

توانستید اختراع خود را به تولید انبوه برسانید؟

همه کارها را انجام داده‌ام و آماده تولید هستیم اما لنگ بودجه هستیم.

طرح من امتحان خود را پس داده همه زمینه ها فراهم است اگر ۴ تا ۵ میلیارد تومان داشته باشیم می‌توانیم کارخانه را راه‌اندازی کنیم.

تاکنون بالای یک میلیارد تومان که به جز یکصد میلیون تومان اداره برق مابقی هزینه را خودم شخصا تامین کرده‌ام.


قصدتان این است کجا این محصول را تولید کنید؟

خرم‌آباد، من این طرح را به استان خودم هدیه کرده‌ام، زیرا قصد و نیتم این است طرح‌هایی که اشتغال‌زایی و سود دارد را اینجا اجرا کنم.


 برای تامین بودجه و هزینه کاری کرده‌اید؟

بله از چند جا مانند استانداری درخواست کرده‌ایم اما  فعلا کاری صورت نگرفته است، البته نوع کمک‌ها هم برایمان مقرون به صرفه نیست هم امکان ندارد هم اینکه طول می‌کشد‌.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم که خطرات خود را دارد، زیرا نمی‌توانیم پولی را وارد سیستم کنیم که در قبال آن باید سود نامتعارف پرداخت کنیم.

همه تلاشم تولید انبوه این محصول است، خوشبختانه یک ماه گذشته با سپاه رایزنی کردیم و گفتند کمک می‌کنیم، البته باید بگویم که آنها سراغ ما آمدند.

 

در صورت شروع کار چه میزان اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود؟

در ابتدا حداقل ۱۰ نفر اما همین که جا بیفتد برای ۳۰ تا ۴۰ نفر شغل ایجاد می‌شود، نکته دیگر اینکه با تولید انبوه و با توجه به اینکه کیفیت محصول ما تضمین شده است با صادرات آن به کشورهایی چون عراق و پاکستان می‌توانیم صدها میلیارد تومان را روانه استان کنیم همین الان هم مشتری از عراق داریم چون نمونه آن را دیده و تایید کرده‌اند.

یکی از نکات مهم و قابل توجه اینکه تمام قطعات محصول در ایران تولید می‌شود و حتی پیچی هم از خارج وارد نمی‌شود.

بازار داخلی و خارجی این تولید تامین است و نیازی به بازاریابی نداریم.

در صورت تولید انبوه محصول خود چه برندی را انتخاب می‌کنید؟

احتمالا محصول را با برند و نام  «ویر اِسبی» که نامی لکی است انتخاب کنم یعنی برف سفید.


 ارگانی از شما حمایت کرده است؟

اداره برق خرم‌‌آباد به جد پیگیر است تا این محصول در استان تولید شود و همانطور که اشاره کردم حدود یکصد میلیون تومان بلاعوض پرداخت کرده است.

کولر بخار سرد چه مزایایی برای خانوارها دارد؟

افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌ها همچنین افزایش رفاه از مزیت‌های این محصول است.

 به نظر شما مخترعان، نخبگان و ایده پردازان در استان حمایت می‌شوند؟

ببینید، مشکل افرادی که کننده کار هستند از  ایده پرداز گرفته تا مخترع و نخبه مالی است، در حالی‌که موضوع مالی بسیار حائز اهمیت است اما پشتیبانی نمی‌شوند و این مورد هم مختص استان ما نیست بلکه در کل کشور با این چالش مواجه هستیم زیرا تا پولی نباشد نمی‌توان ایده را به محصول تبدیل کرد.

حمایت دولتی هم که صفر است، قرار بود ۲ میلیارد تومان وام را به ما پرداخت کنند علاوه بر اینکه  زمان زیادی نیاز است بانک هم ضمانت و وثیقه بالا می‌خواهد، بانک می‌گوید: تنفسی برای بازپرداخت هم نیست همه این موارد باعث می‌شود که ایده پرداز روحیه‌‌ای برای تجاری سازی محصول و در نهایت اشتغال‌زایی نداشته باشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول