اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نرخ بالا آمدگی سطح تراز آب دریای خزر بسیار کم است

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی گفت: نرخ بالا آمدگی سطح تراز آب دریای خزر که باید در ماه خرداد نسبتا بالا باشد، بسیار کم است؛ به این معنا که سال ۲۰۲۲ با کاهش شدید تراز  آب دریای خزر نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه خواهیم بود.

نرخ بالا آمدگی سطح تراز آب دریای خزر بسیار کم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، در یک پدیده نادر قسمتی از آب دریا در ضلع غربی ساحل رادیو دریای چالوس عقب‌نشینی کرد، این خبری بود که دی ماه ۱۴۰۰ در خبرگزاری فارس مازندران منتشر شد.

پسروی آب دریای در ضلع غربی ساحل رادیو دریای چالوس به طوری  بود که سنگ‌های کف دریا نمایان شد.

این عقب‌نشینی به عرض حدود ۱۰ متر و مسافت تقریبی ۵۰۰ متر صورت گرفته است.

* این تصویر در تاریخ ۱۴ دی ماه سال ۱۴۰۰ گرفته شده است 

همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی در این‌باره با اشاره به نوسانات سطح آب دریای خزر، اظهار کرد: مقایسه و بررسی سطح آب دریای چالوس ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ و ششم خرداد ماه سال ۱۴۰۱، در می‌یابیم، با گذشت ۵ ماه سطح تراز آب دریای خزر کمی بالا آمده و ساحل قلوه سنگی به زیر آب رفته است.

وی با بیان اینکه نرخ بالا آمدگی سطح تراز آب دریای خزر که باید در ماه خرداد نسبتا بالا باشد، متاسفانه بسیار کم است، افزود: این بدان معنی است سال ۲۰۲۲ با کاهش شدید تراز  آب دریای خزر نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه خواهیم بود.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی بیان کرد: باتوجه به اینکه در ماه های اردیبهشت ، خرداد و تیر حجم خروجی آب رودخانه ولگا افزایش می‌یابد و نشانه‌های محیطی حاکی از آن است که دبی خروجی ولگا که باید در این ماه‌ها حداکثر باشد، با کاهش قابل ملاحظه ای همراه است.

* این تصویر در تاریخ ششم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برداشت شده است. 

خوشروان با اعلام اینکه روند پسروی آب دریای خزر با سرعت بالا ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به کاهش ۲۱ سانتی متری سطح تراز آب خزر طی سال ۲۰۳۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ باید انتظار ادامه روند کاهشی سطح تراز آب دریای خزر را در سال‌های پیش رو داشته باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول